Inlägget är ett samarbete med Fligthright

 

Vi har ju tidigare skrivit här och berättat om vad vi fick i ersättning när SAS ställde in sista planet hem ifrån Kroatien och vi blev över 12 timmar sena hem till Umeå.

Nu i somras var det dags för försening igen, denna gång med Austrian Airlines. Om denna ganska märkliga försening och flygning där det mesta hann hända, har vi berättat om här.

Förseningen inträffade den 1:a juli. Vi hörde sedan av oss tämligen omgående till Austrian Airlines med krav om kompensation enligt EU´s regelverk. Inget hände. Vi stötte på via mejl en gång. Ingen respons. Stötte på igen. Denna gång svarade man så småningom (4:e oktober) och ville ha kontouppgifter.

-Hurra! tänkte vi. Nu är saken biff.

Men så lätt var det förstås inte. Till att börja med stod det redan i detta mejl, att förfrågan om kontouppgifter på intet sätt garanterade att någon form av betalning skulle bli verklighet. Vi skickade förstås kontouppgifter pronto och sedan uppstod återigen tystnad.

Efter tips från bloggen LadiesAbroad, som också fått övernatta ofrivilligt i Wien, skrev vi den 21:a november på Messenger till Austrian Airlines och frågade varför de inte hörde av sig. Man svarade då att det berodde på att vi inte återkommit med kontouppgifter. Vi svarade att det hade vi ju kl.19:23 den 4 oktober. Kundtjänst kommer att kontakta er på måndag, svarade man då. Oki.

Fast… kundtjänst kontaktar oss ju inte alls på måndag utan det blir återigen tyst.

Vi skriver igen på Messenger den 12:e december. Man hävdar nu igen att man inte fått våra kontouppgifter. Vi skickar för säkerhets skull våra kontouppgifter igen. Och den 14:e december hör man av sig och meddelar att det dessvärre inte blir några pengar eftersom förseningen berodde på ”restrictions of Air Traffic Controll Management”.

Vi kan tänka oss att de refererar till den ursprungliga 15 minuter långa förseningen, men vet ju att merparten av förseningen berodde på strul från besättningens sida, en försvunnen flygplanstrappa osv.

Så vad gör man nu? Det går att överklaga visar det sig. Till NEB (National Enforcement Body), en tillsynsmyndighet som hanterar ärenden enligt EU:s förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter. Det är då den österrikiska instansen som man ska mejla. Läs mer om flygpassagerares rättigheter inom Europa här.

Eller är det nu det är läge att helt enkelt höra av sig till ett av de där företagen som hjälper en att driva processen mot flygbolaget?

Flightright kräver ersättning från flygbolaget för resenärens räkning. Om de lyckas och man får sina pengar tar de 29,75% i provision. Om man inte får några pengar av flygbolaget kostar det ingenting. För oss är det 7500 kr som står på spel, så det börjar kännas som att det kan vara värt det.

Hur skulle ni ha gjort?

ersättning för missad anslutning
En eftermiddag vid slottet Schönbrunn blev det i alla fall av det hela

Välkommen att följa 4000mil på Facebook för fler resetips och gnälliga inlägg om Austrian Airlines.

6 Comments

  1. World by Tina

    Att använda bolag som hjälper till är en förbaskat bra idé. Sist fick jag ut 1700 kr efter avgifter (mer än vad flygresan kostade).

    • Gunilla Yourstone

      Ja de kostar ju lite pengar, men eftersom fler och fler av bolagen har verkar utveckla det som affärsidé att inte svara på de anspråk som kommer in, så är det nog en lysande idé att anlita professionell hjälp. Vet att många börjat göra det.

  2. Jag hade valt att ta hjälp. Det är så energikrävande att hålla på med sånt där! Bättre att ägna tiden åt roliga saker istället.

    Kram Lena

    • Gunilla Yourstone

      Håller med. Man kan ju prova först själv, men om man inte kommer framåt så…

  3. Testa själv först att ta ärendet till NEB. Jag tycker det skulle vara spännande att se hur lång tid de tar på sig om om det själv är möjligt att driva ett ärende där i stället för att ta hjälp.

    • Gunilla Yourstone

      Du har en poäng där att det skulle kunna vara intressant i studie-syfte. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *