I princip alla kreditkort, dvs kort där man betalar på faktura i efterhand, ingår en reseförsäkring. De täcker i allmänhet resor som måste avbokas pga sjukdom, försenat och försvunnet bagage, samt även en ersättning för flygförseningar.

Tillsammans med en reseförsäkringsdelen på hemförsäkringen, blir man med ett sådant kort och en sådan försäkring ganska “heltäckande” på reseförsäkringsfronten och behöver inte teckna några dyra tilläggsförsäkringar så länge man inte är borta längre än 45 dagar.

Läs också: Att bli sjuk eller råka ut för en olycka på resan.

Men hur funkar då dessa kort-reseförsäkringar i praktiken och är det någon skillnad på olika kort?

Jag har ett Allkort från Handelsbanken med denna typ av försäkring och Christofer har ett Platinum-kort från Swedbank. Christofers kort har en ganska hög årsavgift, men han har tagit kortet av två anledningar. Dels får man med detta kort tillgång till lounger på i stort sett alla världens flygplatser. Addis Abeba är den enda flygplats hittills där vi inte blivit insläppta i någon lounge.

Dels också för att reseförsäkringen på detta kort skulle vara extra heltäckande, förmånlig och bra. Passande för oss som reser så mycket alltså.

I och med Christofers stroke hade vi tillfälle att testa båda kortens försäkringar.

Swedbanks Platinumkort och ERV försäkringar

Vår första inställda resa var den till Maldiverna och Kerala. En resa som vi skulle ha gjort i december förra året. Här var flygbiljetterna betalda med Swebanks kort, medan de förbetalda hotellen var betalda med Handelsbankens kort.
Jag ringer därför Handelsbankens försäkringsbolag Zürich för att kolla hur jag ska göra.

– Vilket belopp är störst? frågar killen som svarar.

– Swedbanks del, säger jag.

– Då brukar vi göra så att den som har största delen betalar hela beloppet, säger killen. Men om det skulle krångla med Swedbanks försäkringsbolag, så är du välkommen att återkomma till oss, så löser vi det.

Jag ringer Swedbanks försäkringsbolag ERV, där det är betydligt krångligare att komma fram och få prata med någon. Men till slut får jag samma svar av dem.

Skickar in kvitton på flygbiljetter och hotell. Får därpå ett mejl från handläggaren:

Hej Gunilla,
Du har betalat din resa via Handelsbankens konto/kort. ERV handlägger inte deras kortförsäkring. Vi hänvisar dig till Försäkringsbolag Zurich.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Ärendet avslutas härmed. Om du inte är nöjd med vårt beslut, se överklagan, rådgivning, omprövning

Aj då, “ärendet avslutas härmed”, låter inget bra. Då slutar det väl med att jag får göra om hela proceduren. Svarar handläggaren snabbt om det besked jag fått per telefon. Får inget svar tillbaka. Ringer, detta måste ju lösas. Får återigen stå i telefonkö och krångla, men utan att komma fram. Får till slut tillbaka ett mejl från handläggaren att allt är ok.

Får sedan ett mejl med kompletterade dokument som begärs in. Jag skickar in de begärda dokumenten.

– Är ärendet komplett? frågar min handläggare per mejl. Eller har du fler utgifter?

– Det är komplett, svarar jag någon vecka senare, när jag kollat alla hotell.

Sedan är det i min värld bara att vänta. Försäkringsärende nummer två, som gäller Ugandaresan och som Zürich står för enligt nedan, har hunnit lösa sig och betalas ut medan jag väntar på ERV. Men inget besked och inga pengar kommer.

Till sist är jag ju tvungen att ringa ERV för att kolla hur det går. Ny telefonkö. Handläggaren som till slut svarar säger att  min handläggare har slutat hos dem. Hon slutade efter att hon skickat mejlet till mig där hon frågade om ärendet var komplett, men innan jag svarade att det var komplett. Därför har mitt ärende blivit kvar i vänteläge. Det är förresten mitt eget fel att det blivit så här, för man ska aldrig mejla kompletteringar till sin handläggare, utan alltid skicka dem på en speciell skadeanmälansmejl.

– Fast jag skickade ju inga kompletteringar, försöker jag. Och hon hade ju alltid svarat på mejl fram till dess, så hur skulle jag kunna veta?

Hur som haver kan detta inte tas på telefon. Om jag vill ha mitt ärende handlagt och pengar utbetalade måste jag mejla på den där speciella adressen. Och med rätt skadenummer. Det är enda sättet.

Okej, jag är inte den som är den. Mejlar ERV med skadenummer. Jag får ett svar där jag får veta att jag måste ringa för att detta ska kunna lösas. Skriver nu ett ganska surt mejl om att de måste bestämma sig om det är mejla eller ringa jag måste göra för att få mina pengar.

Nu får jag en ny handläggare som handlägger mitt ärende. Denna handläggare kommer fram till att ytterligare dokument måste skickas in. Fastän jag min första handläggare varit nöjd som det var. Bland annat ville man nu ha ett no-show intyg även för vårt flyg Maldiverna-Kerala. Att bara få avbokningsintyg för flyget från Stockholm till Maldiverna och från Kerala och hem dög nu inte längre.

Jag anmälde skadan den 4:e januari och fick pengarna för resan, 26.000 kr ungefär, utbetalade först i mitten av maj.

Handelsbanken Allkort och Zürich  försäkringsbolag

Jag har använt Zürichs försäkring tidigare också, då Alexander inte kunde följa med till Italien. I och med Uganda-resan var det dags igen.

Båda gångerna gick det till på snarlika sätt. Zürich svarar direkt när man ringer, inga upptagna telefonlinjer eller köer.

Man skickar in sitt ärende, en handläggare hör eventuellt av sig om kompletteringar. Ärendet handläggs därefter och pengarna betalas ut inom en tidsperiod av ca 2 veckor. Enkelt och smärtfritt och ett trevligt bemötande på köpet.

Våra slutsatser

Det känns tråkigt att Christofers dyra Platinumkort som skulle ha en bättre reseförsäkring på papperet, inte alls funderade när det verkligen gällde och vi behövde hjälp. Hela processen hos deras försäkringsbolag kändes verkligen som att den var upplagd för att förhala och försvåra för kunden. Så att man skulle ge upp och de inte skulle behöva betala ut några pengar.

Vi kommer nog att avsluta Christofers Platinumkort från Swedbank och satsa på ett annat lounge-key kort i stället. Och betala våra resor med Handelsbankens kort förstås.

Nu återstår bara Jordanien-resan. Den ska skickas in till ERV och vi bävar för processen.

Vill du läsa om fler av våra resor? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

Etiketter

14 kommentarer

  1. Du som reser så mycket skulle ju kunna samverka med Plus ( SVT) för ett program/inslag om just detta med reseförsäkringar, regler för avbokningar, kostnader och tips! 👍🏼

    • Gunilla Yourstone

      Hehe, ja det var ju en idé. Tror nog jag ”kan” ganska mycket inom området. 🙂

  2. Usch, sånt där är alltid lika tråkigt att behöva gräla om!

    • Gunilla Yourstone

      Javisst. Och lite stökigt när det kräver massor av handpåläggning, telefonsamtal på arbetstid osv. 🙁

  3. Anneli Nilsson

    Har bara goda erfarenheter av Zurich via handelsbanken. Blev av med handväskan en gång och fick bara uppge värdet på innehållet och sonen fick inte sitt bagage i tid och behövde jag bara skicka in kvitto, vilket blev en del eftersom vi var på skidsemester, och intyg på bagageförseningen. Bägge gångerna hade vi pengarna på kontot inom 1 vecka.

  4. Margareta

    Ibland behöver man en tilläggsförsäkring av olika anledningar då andra försäkringar inte riktigt räcker. Nu kommer jag definitivt att välja något annat bolag än ERV 😡 SÅ dåligt! Tycker att du borde dela info på deras Facebooksida. De har just tappat minst en kund!! Tack bra inlägg och det fortsatt skönt!

    • Gunilla Yourstone

      Ja jag kanske gör det. Fast företag brukar inte bry sig så mycket om hur en enskild kund uppfattar dem. 🙁

      • Margareta

        Nej, visst är det så! Mer tanken att ännu fler får upp ögonen för hur det är. Då kan fb ibland vara bra – men nu läser ju många ändå genom bloggen 🙂
        Inte konstigt att ni får så många läsare! Väldigt bra blandning av tips, inspiration och fakta!

        • Gunilla Yourstone

          Ja vi får se, jag kanske delar till dem. Och till HB också i så fall. 🙂

  5. Varför inte ta platinum från handelsbanken med loungebesök och zurich ??

  6. Tack Gunilla för ännu ett bra inlägg. Det är så himla viktigt att man får den hjälpen (ersättningen) som man behöver och har rätt till utan massa förhalande och byrokratiska processer. Gillar inte Nordea i stort men deras vanliga Visa bankkort har fungerat kanon vid flera inställda familjeresor. Sen en tid köper jag resorna via Bank Norwegian, får se hur det blir med dom i framtiden.

    • Gunilla Yourstone

      Nej det känns så himla tråkigt när man känner att de förhalar med flit. Spännande med Norwegian, hur deras försäkring funkar i praktiken.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *