Isolering verkar vara lite av en vattendelare i självbyggarsammanhang. Alla har en åsikt och en idé om hur det skall göras. Jag säger inte att mitt sätt är det rätta men i detta inlägg kommer jag ge mina åsikter och tankar. Som boende i Norrland kommer jag ta till ordentligt.

En varning för att inlägget är detaljerat och nördigt.

Hur mycket isolering ska man ha?

Bra fråga! Polarvagn, som finns här uppe i Norrland, har 37 mm EPS (cellplast) i väggar och 44 mm i golv. Globe-Traveller från Polen har 20 mm. Unicat (som specialiserar sig på Expedition vehicles) har mellan 60 – 70 mm beroende på modell. Fordonet Matilda har 50 mm glasfiber (typ Gullfiber) och 25 mm Celotex. Jag har 30 mm cellplast och 70 mm Rockwool (mineralull). Vi isolerar för att det ska vara en året runt husbil. Att slippa frysa, vara kall om fötterna eller ligga och huttra om natten är ett krav vi har på bygget. Därav 100 mm isolering och tre olika värmekällor.

Man väljer givetvis tjocklek på isolering utifrån de behov, och framför allt de utrymme man har. Ha detta med i beräkningen när ni köper utgångsfordonet. Har man lite plats väljer man ett material som kanske är dyrare men med ett högre isoleringsvärde och motsatt, har man gott om plats kan man välja billigare materiel med ett något sämre värde.

Jag skulle säga att mängden isolering bör vara minst 60 mm vid ℷ-värde 0,035 (R≥1,71).

Tak i garaget EPS (Cellplast)

Fuktspärr/ångspärr

Våra kroppar, vår utandningsluft, våra verksamheter såsom matlagning/gasoleldning avger fukt. Denna fukt kommer krypa in i väggar och tak och kondensera på kallare ytor. Har man fordon med plåt ytterst (läs van m.m.) kommer den fuktiga luft kondenseras och ev. bilda is på insidan av vanen och på så vis ge upphov till framtida fuktskador. Principen gäller alla typer av fordon. På bostadshus är det standard med ångspärr. Det är ingen tvekan om att det ska vara en spärr även i husbilar.

Stänger man inte in fukt i väggen då?

Är man orolig för detta kan man använda en ångspärr som är utformad som ett membran och släpper igenom fukt som bildas i väggen/taket.

En fuktspärr ska man ha.

Ångspärr på vägg.

Värmekonduktivitet

Värmekonduktivitet (ℷ) är måttet på hur ditt material isolerar. Ju lägre värde desto bättre isoleringsförmåga har materialet.

Några ℷ-värden:

Cellplast EPS (Jackopor 80) 0,037

Cellplast XPS (Jackofoam 200) 0,034

Gullfiber (Uni 35) 0,035

Rockwool (Flexibatts) 0,037

ArmaFlex 0,033

Celotex 0,022

Kom ihåg att det är den isolerande förmågan per meter tjocklek.

I väggarna har jag 70 mm Rockwool med ℷ-värde 0,037 vilket ger mig ett isoleringsvärde (R) på 1,89. Om jag ska uppnå samma värde med ArmaFlex så behöver jag bara 62 mm.

R-värdet beräknas: tjocklek i meter/ℷ-värde

Rockwool 70 mm kostar c:a 42 kronor/kvm. ArmaFlex 64 mm (2×32 mm) kostar c:a 760 kronor/kvm. Jag valde Rockwool.

Totalt isoleringsvärde (U) är din totala 0,334. Men motsvarande tal just vid reglerna 0,641. Här kommer vi in på köldbryggor.

 

U-kalkylator

U-värdekalkylatorn använder du för att beräkna alla värden. Dessa multiplicerar du sedan med temperaturskillnaden och ytan på de olika materialen i din husbil för att sedan få ut den totala energiåtgången för att värma upp ditt bygge.

Såhär kan en beräkning se ut. Svaret får du i watt.

 

Isolering i form av Rockwool.

Köldbryggor

Köldbrygga är ett begrepp inom byggnadsfysik. En köldbrygga kan uppstå i olika konstruktioner oberoende av dess material, med den skillnaden att till exempel trä leder kyla- värme sämre än  stål och betong. Med en köldbrygga menas att en konstruktionsdetalj i en byggnad har kontakt med den kallare utsidan, och kan leda värme från den varma insidan. Är alltså den del i konstruktionen där värmeledningsförmågan är större än i övrig del av byggnaden.” Wikipedia (Petersson 2009).

Om vi kikar på skåpets väggar så ser vi att delar av väggarna faktiskt är helt oisolerade. Aluminiumprofiler har gjutits in i väggarna för att skapa styrka eller ge ett bra underlag för att skruva gångjärn i. Detta är typiska köldbryggor. Om jag skulle ha nöjt mig med väggarna som dom var från början hade dessa partier varit helt oisolerade. Därav 70 mm extra isolering. Köldbryggor är vanligt det är därför viktigt att isolera ALLA skrymslen och vrår i ditt fordon, om du t.ex. har en van gäller det ev. balkar och förstärkningsplåtar i skåpet.

Köldbryggor

Isolering av golv

Golven isolerar jag med cellplast för att få lite bäring i golvet så att jag kan lägga golvskivan ovanpå. Eftersom att originalgolvet består av ett skivmaterial så jag valde att lägga Platonmatta först. Jag vill inte ha mögel under golvet.

Platonmatta (blå) och EPS (vit)

Köldkänslig utrustning

Utrustning såsom batterier och vattentankar är känsliga för kyla och kan behöva extra isolering. Sätt gärna någon typ av isolering under dessa och låt aldrig batterierna stå direkt på ett kallt underlag. Vissa typer av batterier kan ta skada av att laddas när de är för kalla. Man kan rent av ha någon sorts värme under batterierna för att undvika för att detta.

Vill ni lära er mer så rekommenderar jag Greg Virgoes Youtube-kanal.

Läs alla inlägg om bygget här.

Missa inga steg i husbilsbygget, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och 4000mil_bygger_en_husbil på Instagram.

 

5 Comments

  1. Fortsätt vara nördig, man kan ju scrolla förbi om man inte vill fördjupa sig i tabellerna. Ett drömprojekt som jag följer med största intresse. Lycka till!

  2. Yasmin Andreasson

    Hej Christofer!
    Är så glad att jag hittade ditt husbilsbyggande. Har köpt en husbil som jag ska renovera från i stort sett grunden för att bo i året runt. Därför kommer jag att satsa på att isolera den så rejält som möjligt. Kommer följa dig på Youtube, Insta och facebook för tips och idéer. Angående isolering har jag en liten fråga, nämligen hur tjocka cellplastskivorna är som du isolerar golvet med.
    Mvh: Yasmin

    • Christofer Yourstone

      Tackar för uppmuntran. Jag har 70 mm i golv. Det är egentligen avgörande hur hög takhöjd du vill ha i husbilen, mitt skåp har ju en total inre höjd av 265 cm så det är gott om höjd. Prioritera att isolera taket och sedan golvet.
      Vi finns ju på Instagram också!

  3. Krister Eng

    Hej mycket bra jobbat med husbilen.Har en fråga ang golvet man lägger väl inte träreglar direkt på plåten ang kondens.Vore uppskattat med ett svar.mvh Krister

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *