Först, för alla flygrädda, ska vi påminna om att alla flygplatser som används runt om världen idag förstås är säkra. Annars skulle de inte få användas. Men dessa är ändå, ska vi säga, lite utmanande? För piloten och kanske även för dig som passagerare. Om du råkar titta ut vid fel tillfälle liksom.

Tenzing-Hillary Airport, Lukla, Nepal

Nepal vill man ju till någon gång. Och om det är Everst Base Camp man tagit sikte på, går färden antingen genom en veckolång vandring eller via Lukla Airport. En plågsamt kort landningsbana som börjar i en bergvägg och slutar i ett stup. Denna flygplats rejtas officiellt som världens farligaste.

foto: Frank Kehren

Princess Juliana International Airport, Saint Martin

Saint Marins landningsbana på bara 2,179 meter, var egentligen byggd för betydligt mindre plan än de som idag landar här. Sedan att en publik badstrand ligger precis i anslutning gör inte att den blir mindre spektakulär.

BIld av kendallpools från Pixabay

Läs också: 21 saker rutinerade resenärer alltid gör på flygresan – gör du också dessa?

Gibraltar International Airport

Gibraltars flygplats har en synnerligen intressant design. Både det faktum att landningsbanan är byggd ute på vattnet och att den “råkar” korsa en motorväg, komplicerar landningarna.

Foto: Wikimedia

Matekane flygplats, Lesotho

I Lesotho är plan markyta en bristvara. Detta gör förstås flygplatsen höst spektakulär. Den bara 396 meter långa landningabanan slutar i ett 6000 meter djupt stup.

foto från Wikimedia

Juancho E. Yrausquin Airport, Saba

Flygplatsen på Saba, Karibien, har världens kortaste landningsbana som används för reguljärt passagerarflyg. Banan är 400 meter lång. Vanligen används flygplansmodellen DHC Twin Otter som tar 19 passagerare.

foto från Wikimedia

McMurdo stationen i Antarktis

Det som gör att denna flygplats hamnar på listan är att landningsbanan är gjord av is.

foto: Wikimedia

Den enda landningsbanan i världen som korsar ett järnvägsspår!

foto: @chirlula via Wikimedia

Denna flygplats har vi själv både landat på och lyft ifrån. Även på Madeira råder brist på plan mark. Man har löst problemet genom att bygga landningsbanan på vattnet och för säkerhets skull över motorvägen också. För att landa här behöver piloten en särskild utbildning.

Läs mer: Avdelningen orimliga flygplatser: 5 saker du inte visste om Madeiras flygplats

Egen bild i farten

Paro Airport, Bhutan

Endast 8 piloter har tillstånd att landa på denna flygplats, omgiven av 5500 meter höga bergstoppar.

foto från Wikimedia

Courchevel flygplats, Frankrike

En av de kortare landningsbanorna i världen på bara 525 meter. Dessutom omgiven av alptoppar med bara smala passager emellan för inflygningen. Som om det inte räckte, lutar landningsbanan hela 18,5%

foto: Hugues Mitton

Har du landat på någon av dessa flygplatser?

Läs också: Världens största flygplatser – topp 10

Vill du läsa fler listor från oss? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

Etiketter

4 kommentarer

  1. Elisabeth

    Japp, på Madeiras flygplats. 2ggr innan de förlängde den, och en gång efter.

  2. Lukla står helt klart på att-göra-listan av flera skäl. Dels som flygplats men jag vill så klart till området.

    SXM har jag besökt, eller i alla fall Maho Beach. Klart ballt, även om vi bara fick se MD80:s och ett par 737:or landa. Det var snöstorm i New York-området den dagen så de större kärrorna blev inställda. Och så klart, lite trist att KLM:s klassiska 747:a inte längre flyger dit.

    Gibraltar har jag också besökt. Med bil. Vi korsade banan när vi tog bilen dit för några år sedan. 🙂

    I övrigt står ju faktiskt de flesta av de här flygplatserna på bucketlist.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *