Jag skulle ju egentligen flyga hem från Jordanien natten mellan måndag och tisdag. Ha landat på Arlanda 11:00 på Valborgsmässoafton, tagit tåget upp till mina föräldrar och Christofer i Gävle. Efter några timmars vila, skulle jag och och Christofer ha fortsatt tillsammans till Umeå. Fortfarande med tåg.

Så för några veckor sedan kom uppdateringen från Ukraina Airlines. Min flight från Amman till Kiev var inställd. Bara så där. Vänligen kontakta resebyrån. Resebyrån kunde erbjuda ombokning till samma flight, antingen ett dygn tidigare, eller ett dygn senare. Ett dygn tidigare gick ju förstås inte. Då skulle ju jag bo på Feynan Ecolodge i Dana Reserve i Jordanien. Hälsa på hos en beduinfamilj, se solnedgången från en höjd och äta vegetarisk buffé i skenet från hundratals stearinljus. Och inte minst. Ligga på rygg på lodgens tak och betrakta stjärnhimlen.

Feynan Ecolodge

Så det gick ju inte. Ett dygn senare fick det bli. Tågbiljetten hem med Christofer fick slängas i sopkorgen. En flygbiljett med SAS köptes istället för nästa dag. För att komma hem så snabbt som möjligt.

Så kom SAS-strejken.

Alltså inte HELT fel, men jag ville ju egentligen hem.

Det där sista dygnet i Amman försökte jag så gott det gick förtränga att jag skulle ju varit hemma nu. I Sverige. På väg hem till Umeå med tåg.

Ett dygn innan kom beskedet från SAS. Flight canceled. Som orangefärgad information i appen. Norwegian hade passat på att chockhöja sina priser. Den flight som när jag bokade SAS kostat 699 kr gick nu loss på 3361 kr. Den enes död…

SJ hade biljetter kvar. Som tur var. I hundvagnen. Min favoritvagn, så det var ju funkis. 1195 kr. Normalt brukar jag väl betala någonstans 500 kr för denna sträcka, men då har jag naturligtvis betydligt bättre framförhållning.

10:58 samma dag kom ett sms från SAS om att min flight var inställd. Man beklagade och “jobbade på att boka om mig till en annan flight”. Sedan omedelbart efter ytterligare ett sms om att man tyvärr inte skulle kunna boka om mig till en annan flight. SAS uppmanar mig att försöka hitta egna alternativ och kommer mot kvitto att ersätta mig för de extrautgifter jag har p.g.a. detta. Upp till ett värde av 300 Euro.

Vilken ersättning har man rätt till vid SAS-strejk?

Enligt Konsument Europa har resenärer i dessa situationer rätt till:

  • Mat och dryck på flygplatsen
  • Övernattning om förseningen sträcker sig över natt, samt transport till och från övernattning
  • Återbetalning av flygbiljett
  • Ersättning för utlägg orsakade av den inställda flighten, dvs merkostnad för ny biljett med annat färdmedel eller annat bolag, men också förlorad arbetsinkomst

Om man blir mer än 3 timmar försenad till slutdestinationen, kan man dessutom ha rätt till 250 Euro i kompensation. Beroende på om pilotstrejken räknas som extraordinär händelse eller inte. Tydligen är det juridiska läget inte glasklart.

Enligt SAS själv är det förstås bara ersättning för utlägg som gäller och ingen ytterligare kompensation.

Så vad blir ersättningen i mitt fall?

Jag har alltså rätt till att få ersättning för min tågbiljett på 1195 kr. I och med att jag blir 3 timmar och 10 minuter försenad till min slutdestination Umeå, kan jag alltså även ha rätt till 2670 kr i kompensation.

Sammanlagt 3865 kr.

Jag skickar in blanketten, så får vi se hur det går.

Läs mer: Så här mycket fick vi i ersättning sist vi drabbades av inställda SAS-plan.

Länk till SAS reklamationssida hittar du här.

 

Etiketter

8 kommentarer

  1. Hej Gunilla.
    Skönt att höra att det löste sig för dig tillslut, trots strul. Vi fick också ett inställt flyg till Edinburgh, så ingen resa för oss :/

  2. Ska bli intressant att se hur ersättningskraven sist och slutligen kommer att hanteras då man inte ens kommer iväg på sin resa. Om flyget blir inställt pga av strejk ska man enligt EU-regler få ersättning för tex hotell som är betalda. SAS meddelar dock att strejken är extraordinär omständighet och har inte för avsikt att ersätta något, förutom biljetten. Man kan inte ens fylla i kravblanketten eftersom flygnr tillsammans med bokningsnr inte accepteras. Reseförsäkring och kortförsäkring betalar inte heller ut ersättning, utan hänvisar till flygbolaget. Återstår att klaga hos ARN som rent teoretiskt kan översvämmas av klagomål.

    • Gunilla Yourstone

      Ja håller med, det ska bli spännande att se vilken ersättning alla drabbade får.

  3. Ann-Sofie

    Så bra att det löste sig iaf! Man är extra utsatt här i norr. Fick köra till Umeå och hämta sonen 30/4. Som liksom du betalde dyrt för biljett med Norwegian eftersom han måste tillbaka till sitt arbete. Vet ännu inte om vi får flyga lördag. Kan bli att bila ner till ARN imorgon och ta hotellnatt, suck….Sicilien nästa!
    Vi drabbades även förra gången det var konflikt, bor för långt norrut!

    • Gunilla Yourstone

      Ja vi är beroende av flyget här uppe. Är väl därför flygskammen inte spritt sig hit heller.
      Förra strejken hade vi superflyg och vår SAS-flight flögs av annat bolag. Sen var det Lufthansa till Split.

  4. Fick du rätt till 250 euro enligt EC 261? Fick avslag på det själv–

    • Gunilla Yourstone

      Detta är skrivet utifrån det som står på konsument europa. Jag skickade in min anmälan idag.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *