Albanien är ju lite annorlunda på många sätt. Bl.a. hittade vi ingen av de stora hyrbilsfirmorna när vi googlade hyrbil i förväg (såg dock Hertz skylt vid flygplatsen sen, så de verkar ändå finnas).
Hyrbilsfirma
Via rentalcars.com hittade vi firman Enterprise Rent-A-Car, som efter efterforskningar ändå visade sig vara ett internationellt bolag, men uthyrning även i Sverige. Dem fick det alltså bli.
Vi valde att hämta vår bil i Shkoder, med återlämning vid Tiranas flygplats. Att välja olika upphämtnings- och avlämningsplatser kostade bara ett par hundralappar extra.
Vi fick en upphämtningsadress som var Hotel Colosseum i centrala Shkoder. Det visade sig att det inte fanns något uthyrningskontor där, utan det var bara en plats är hyrbilsfirman hade valt att stämma träff med oss. Personalen på hotellet visste inte ens något om detta.
Detta innebar att det inte fanns någon möjlighet att välja till någon utrustning, som t.ex. gps, eller för den delen uppgradera till större modell, om man nu velat det. Det innebar också att tiden vi bokat blev viktig. Vi vet inte vad som hade hänt om vi varit sena till upphämtningen.
Återlämning var alltså på Tiranas flygplats. Vi checkade först in och lämnade väskorna på vårt hotell, Hotel Airport Tirana. De erbjöd sig då att ringa hyrbilsfirman åt oss, så att de fick komma och hämta bilen på hotellet i stället. En smidig lösning som vi inte varit med om förut.
Priser
Att hyra bil i Albanien, var som allt annat prisvärt. Vår bil, en Skoda, var i stort sett ny och fungerade utmärkt. Att hyra en bil för 2 personer och 2 resväskor i 5 dygn och med olika upphämtnings- och avlämningsplatser kostade 1600 kr. Då tog vi alltså inte det billigaste alternativet, utan ett alternativ från den hyrbilsfirma som vi kände störst förtroende för.
Bensinen kostade 11,80 kr/liter. Vi tyckte att det fanns gott om bensinmackar längs vägarna, alla tydligt skyltade så att man såg dem på håll. Alla bensinmackar tog dock inte kort. De som gjorde det hade Visa och Mastercards loggor på skylten ute vid vägen.
Trafikregler och vägar
Trafikregler är verkligen inget man tar seriöst på i Albanien. Enligt UD´s app Resklar, är den största säkerhetsrisken man utsätter sig för genom att åka till Albanien, trafiken. Och vi håller med!
Massor av helt galna omkörningar som drabbade oss både genom plötsliga möten på vår sida av vägen och omkörande bilar som kastade sig in framför oss så att vi fick ställa oss på bromsen för att inte köra in i dem.
Bilar som genade i hårnålskurvor (och hårnålskurvor finns det gott om i Albanien) och därmed befann sig på fel sida an den redan smala vägen när man rundade kröken, Bilar som kastade sig ut på huvudled rakt framför oss, häst och vagn-ekipage, gående på motorvägen, cyklister i fel färdriktning på landsväg, boskap på vägen. Osv i all oändlighet.
Rondellkörningen gick så dåligt att vi till slut måste fråga oss om andra rondellregler gäller här. Det var mer regel än undantag att bilar gled in i rondeller rakt framför oss utan att ens titta år vårt håll, samtidigt som många bilar inne i rondellerna saktade in och tittade prövande på oss som var på väg in, redo att släppa in oss.
Hastighetsbegränsningarna var ofta 50 km/timme. Ibland även på större vägar trotts att vägarna, ur vår synvinkel var bättre än så. På de större vägarna var det dock ingen som tog någon notis om det. Ibland var det 70 eller 80 km/h också.
Vägar
Vägarna var av mycket skiftande kvalité. Vi upplevde allt ifrån smala och gropiga bergsvägar som kändes mer som åsnestigar än regelrätta vägar. Till något som liknade två-filiga motorvägar. Men där gående hade tillträde, bönderna slog upp stånd och sålde meloner och tomater och en gårdsutfart i grus plötsligt utgjorde en påfart till vägen.
Standardvägen var väl någonstans mitt emellan och sammantaget var väl inte vägkvalitén lysande.
Stora vägbyggarprojekt pågick överallt i landet och flera gånger var vägarna så nya att google-maps inte kände till dem.
Poliser
Vi har aldrig varit i ett land med så många poliser utmed vägarna. Överallt såg man dem. Åkandes i bilar, ståendes vid vägkanten utan utrustning, någon gång med fartkameror. Ibland med en stoppad syndare vid vägkanten, ibland ätandes melon vid något av de många frukt- och grönsaksstånden.
Flera gånger såg vi medtrafikanter kasta sig ut i vansinnesomkörningar i direkt anslutning till dessa poliser, men de blev aldrig stoppade. Så frågan blev lite hängande i luften. Vad var alla dessa poliser ute efter?
Vi har en egen teori om att trafikpolis-ämbetet var ett utmärkt sätt att dryga ut sin polislön, med små bidrag från civilsamhällets medborgare, och att det därför var en så populär arbetsuppgift? Vi har själv tvingats muta poliser i Montenegro en gång.
Avstånd och tider
Vi körde med Google Maps gps- och rutt funktion och tyckte att tiderna och rutterna stämde ganska bra där.
Oftast var det hyfsat lätt att orientera sig efter vägskyltarna också, men då och då på sina håll, förmodligen p.g.a. om- och nybyggnationer längs vägarna, saknades skyltarna helt och vi hade varit helt borta utan Googles hjälpande röst.
Att hyra bil på plats av lokala firmor
Gunillas syster besökte Albanien några veckor efter oss och tänkte hyra bil spontant en dag i Ksamil. Den lokala hyrbilsfirman verkade inte ha någt system för att boka i förväg utan ville att de skulle komma förbi den aktuella morgonen och så fick man se om de hade något ledigt.
När de frågade om vilka försäkringar som ingick i priset, blev svaret att det enklaste var ju om man inte förorsakade någon olycka. Hm, inget varken vi eller Gunillas syster rekommenderar alltså, bättre att göra som vi och boka online på rentalcars.com.
Våra bästa tips och råd för bilkörning i Albanien
- Kör försiktigt, håll avstånd. Utgå ifrån att dina medtrafikanter är både galna och onyktra. Because they probably are.
- Utgå ifrån att en polis finns i närheten och kommer att stoppa dig direkt om du ger honom (vi såg bara manliga poliser) en anledning
- Kör inte när det är mörkt. Vi vågar inte ens tänka på hur det skulle ha gått.
- Ta gott om tid på dig när du är ute på vägarna. Vägarna är ofta långsamma och det tar sin lilla tid från A till B.
- Ta med egen gps hemifrån om det inte går att boka via hyrbilsfirman.
- Boka online med en internationell hyrbilsfirma
- Som vanligt, gå igenom hyrbilen nog och fota alla skråmor, när du hämtar ut den.
Läs alla våra inlägg om Albanien här.
Välkommen att följa 4000mil på Facebook för fler reseberättelser och resetips.
Hej!
Jag och min pojkvän har bokat resa till Albanien, 10 dagar i augusti. Vår plan är att hyra bil under hela vistelsen och vi ska då hinna åka från norra till södra delen. Jag har blivit väldigt inspirerad av dina inlägg då era val av platser och städer känns genuina och äventyrliga. Jag undrar därför om du har några tips på en bra rutt? jag har fått uppfattningen om att Albanien är väldigt fattigt och även fast det är många fina byar så kanske inte alla ställen är lämpliga att bo på, utan där dagsutflykter är att föredra istället.
Tack för svar!
Vi tyckte att vi prickade in de flesta highlightsen på vår resa. ”Triangeln” Shkoder-Valbona-Theth-Shkoder var den absoluta höjdpunkten som absolut inte får missas.
Vi kan rekommendera vår rutt (som vi beskriver i inlägget ”vår resa till Albanien”).
Durres var ingen hit för oss, men det finns en halvö precis norr om Durres som Vagabond beskriver som vacker.
Kanske kan man ta någon övernattning åt Saranda/Ksamilhållet också, och se om det finns någon pärla i den regionen som vi aldrig upptäckte.
Antingen Gjirokaster eller Berat tycker vi att man ska besöka också.
Lycka till med resan! 🙂
Hej igen,
Tack för tipsen! Vår rutt är nu klar och väl i Shkoder tänkte vi ta oss till Theth men efter vi har sett youtube-klipp på vägen till Theth så har vi beslutat oss för att ställa bilen i Shkoder och istället försöka hitta en buss/bil att åka med istället. Hur tog ni er till Theth? Och vet du om det finns transfer till Theth från Shkoder?
Tack!
Mycket bra idé att inte köra själv till Theth!
Det går dagliga transporter till och från Theth, enklast är att be hotellet boka åt er.
Vi bokade transport till Valbona med vårt hotell (bil+båt+bil). Och vandrade sen till Theth därifrån. All info finns i vårt Valbona-Theth-inlägg.
Hej.
Har planer på att köra genom Albanien från norr ,Montenegro ,ner till Grekland.
Vi är två familjer i varsin bil. Är detta att rekommendera och då tänker jag mest på säkerhetsaspekten?
Några tips att tänka på när man kör bil i Albanien?
Ja om man kör försiktigt så kommer det nog att gå bara bra. 🙂
Tipsen vi har är väl de som står i inlägget här. Lycka till med resan!
Hej! Tack för bra läsning och bra tips!
Behövdes det något särskilt intyg för att få köra bil i Albanien?
Nej det tror jag inte. Internationellt körkort är ju alltid bra att ha.