Den senaste veckan har vi nåtts av 3 resenyheter. En som vi kan tycka är rätt tråkig, och två som ändå känns spännande och roliga.

”Smitgången” på Arlanda stängs

Vi rapporterade ju i mars om att Arlanda öppnat en efterlängtad genväg för affärsresenärer och andra som inte bryr sig om taxfree. Som vi skrev då, inrikesresenärerna, som ofta är affärsresenärer, fick det rätt rejält sämre på Arlanda efter att Terminal 4 blev en del av Terminal 5. Stökigare och mer tidskrävande att resa till exempel ARN-UME nu än före.

Läs också: Smitgången på Arlanda – äntligen är den på plats

Arlandas svar var denna genväg förbi taxfreeområdet och direkt till gaterna. Fortfarande rätt mycket promenerande, särskilt om man har sin avgång i den gamla terminal 4, nuvarande C30-C44. Men ett litet plåster på såren i alla fall.

Att denna genväg var populär såg vi inte minst här på 4000mil. Vårt inlägg fick en räckvidd på 1,5 miljoner på Facebook och vår reel 1,4 miljoner på Instagram.

Vi fotade, filmade och lade ut i mars efter vår flight till Marocko och nu när jag flög till Kosovo den 2:a juni, såg jag hur en strid ström av resenärer valde ”hemliga smitgången” istället för den extremt omständliga ”bågen” runt, via taxfree och souvenirbutiker.

Jag fick faktiskt en liten klump i magen redan då. En föraning om vad som komma skulle. Och mycket riktigt, bara någon vecka senare stängdes denna genväg av. ”Lilla halvsmitgången” som jag också nämner i både inlägget och filmen finns dock fortfarande kvar.

Här startar den lilla

Det är försäljningen man värnar om förstås. Varor måste till varje pris prånglas ut till resenärerna. Det hjälps inte att detta ju i första hand ska vara en flygplats. En plats för resor från punkt A till punkt B. Vi måste alla också följa en snitslad bana och försöka förmås impulsköpa något vi inte insåg att vi behövde förrän vi stod där med varan i en påse.

Nåväl. Själv åker jag numera för det mesta tåg på mina inrikesresor. Både de privata och de i tjänsten.

Sveriges 31:a nationalpark

Hela två stycken nationalparker är ju på gång i Sverige. Förutom se 30 vi redan har. Dels Bästeträsk på Gotland, dit vi själva tänker bege oss i augusti i preventivt syfte. När nationalparken så småningom invigs är vi reda färdigbesökta och klara. Något datum för denna nationalpark finns ännu inte, men förslaget är ute på remiss.

Däremot är datum nu satt för invigandet av den andra nationalparken som varit på gång, nämligen Nämdöskärgården. Den invigs den 5:e september i år. Någon egen plan för denna nationalpark har vi inte än med den går utmärkt att kombinera med Stockholm Archipelago Trail, eftersom denna vandringsled bland annat går här.

Foto: Henrik Trygg/Visit Stockholm

Sen kan vi inte låta bli att undra över logiken att inviga en ny nationalpark, när man med naturvårdens minskade budgetanslag som det är nu inte har råd att underhålla de nationalparker och naturreservat som redan finns? Men det är väl någon som väldigt gärna vill klippa band, kan man tänka sig?

Björnlandet. En nationalpark som vi redan har och behöver ta hand om

Ny flyglinje Kallax-Zürich

Nya flyglinjer ifrån orter bortanför Stockholm och Göteborg är så pass sällsynta att de definitivt får en att gå upp lite i puls.

Från Umeå där vi själva bor har vi tidigare haft direktlinjer till Helsingfors och Tallinn. Just nu finns det bara charteravgångar till typ Gran Canaria, Rhodos etc.

Skellefteå har varit duktiga på att ordna nya förbindelser och har tidigare haft direktflyg till Barcelona, som vi själva åkt en gång. Nu kör de Gdansk och många passar på att åka.

Det senaste är att Kallax som är Luleå och Piteås flygplats, ska få en direktavgång till Zürich. Spännande ju, Schweiz är som bekant vårt favoritland i Europa! Tills vi inser att det bara är några få avgångar i december och januari. Norrskensturism alltså, ”från andra hållet” och inget som vi kommer att kunna utnyttja. Nåväl.

Norrsken över Umeå järnvägsstation

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

2 Comments

  1. Det är väl bara en tidsfråga innan Ryanair lägger ner linjen Skellefteå-Gdansk. Den startades pga/tack vare Northvolt. Och hur det är med den sagan vet vi ju nu…

    • Gunilla Yourstone

      Aha det visste jag inte ens att det var pga Northvolt. Ja då blir den inte kvar.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *