SJ har beslutat att lägga ner nattågen Umeå – Göteborg och Östersund/Åre-Göteborg. För den som inte visste det, är detta samma tåg längs den södra sträckan. Någonstans mitt i natten stannar man och kopplar ifrån och till, så att tåget är två separata i den norra sträckningen.

Statliga subventioner av infrastruktur

Trots denna kreativa åtgärd och trots det faktum att tåget ofta är fullt, går sträckan med förlust. Tydligen går det det inte att bedriva nattågsverksamhet med vinst i Sverige. Någon typ av subventionering måste till från staten. Och så sker också för övriga nattåg i Sverige, som jag förstår det.

Inget konstigt i och för sig. Gotlandsfärjan subventioneras med 500 miljoner per år. De flesta färjor som angör svenska hamnar verkar faktiskt subventioneras. Flyget subventioneras.
Alla vägar som inte ingår i kommunal väghållning bekostas av staten. Järnvägen likaså.

Dessa subventioner, möjligen med undantag av flyget, känns ju helt rätt. Ett välmående, rikt land behöver infrastruktur. Själva ryggraden i välfärden. Varor och människor måste kunna transportera sig på ett effektivt sätt.

Tåget till Göteborg – Inte från

När man läser ”riksmedia” (läs Stockholmsmedia) får man lätt intrycket att nattåget Umeå/Östersund till Göteborg finns där för sörlänningarnas rekreation. För att man bekvämt ska kunna ta sig till den där fjällvandringen vart 4:e år. Eller skidsemestern. Det har redan skrivits många löpmeter text om tåget till Umeå och Åre. Inte lika många rader om tåget från Umeå/Östersund till Göteborg.

Maktens centrum finns i söder

När Öresundsbron byggdes, var det Sverige som drev på. För danskarna var projektet väl en trevlig grej, men inte alls lika nödvändigt som för oss. Varför var det så? Jomen för att det i högre grad var svenskarna som behövde ta sig ner i Europa förstås. För oss går alla våra transporter den vägen. För danskarna går bara en mindre andel av deras transporter norrut mot Sverige.

För södra Sverige är nattågen norrut på motsvarande sätt en trevlig grej. Skönt att inte behöva byta tåg på väg till fjällen, liksom.

För oss som bor i norr är effektiva transporter en nödvändighet. Avstånden är stora och det är nämligen söderut vi färdas hela tiden. I jobbet och på fritiden. Varje gång. År ut och år in. För oss är den inte en trevlig grej att slippa byta tåg i Stockholm. Det är essentiellt för den gröna omställningen.

Time is everything

Storheten med tåget från Umeå till Göteborg är att det faktiskt går snabbare än flyget. Jo du läste rätt. Eftersom tåget går den geniala tiden 20-8, förlorar man nästan ingen tid. Man kliver på vid 20, går snart och lägger sig och vaknar sedan och stiger av mitt i centrala Göteborg klockan 8 nästa morgon. Tid som man ändå skulle ha sovit i en säng, hemma eller på hotell.

Med flyget ska det bytas i Stockholm och dessutom ska det till transfers både i Umeå och i Göteborg. Incheckning, säkerhetskontroll osv.

Nedläggning borde inte ens vara ett alternativ

Argumentet att det finns ju fortfarande nattåg ”till Norrland”. ”Men i fortsättningen får man byta i Stockholm” håller alltså inte. Att byta i Stockholm är lika logiskt som att åka från Malmö till Helsingborg och ta färjan till Helsingör och sedan ta sig ner till Köpenhamn på danska sidan, i stället för att åka över Öresundsbron.

Vi måste ha effektiva transportvägar i Sverige. Vi måste också genomföra den gröna omställningen. Att lägga ner nattåget från Umeå/Östersund till Göteborg borde inte ens vara ett alternativ. Ändå står vi här nu. Vid ett vägskäl.

Umeå C när sista tåget har gått

Skriv under uppropet mot nedläggningen här.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

6 Comments

  1. Anette Nilsson

    Ja, detta är hål i huvudet. Kan bara säga det på detta sätt. Hål i huvudet😤

  2. Helt perfekt sagt. Tycker du borde skicka in texten som insändare till riksmedia, dvs Stockholmarna med skygglappar och tunnelseende.

  3. Cecilia

    Öresundsbron betraktas likadant från ”Stockholm” – mer eller mindre som bara ett enkelt sätt att ta sig till Tivoli och smörrebröd och en bajer i Köpenhamn. ”Stockholm” vägrar se den skånsk-danska Öresundsregionen som infrastrukturellt viktig för Sverige.

    • Gunilla Yourstone

      Ja Stockholms-trångsyntheten gäller kanske både söderut och norrut. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *