Det var på Island jag såg dem första gången. En, för mig, helt ny typ av fordon. Jag hade aldrig sett dom förr, dessa ostoppbara jättar, Expedition Vehicles. En dröm startade då. En dröm som aldrig riktigt svalnat. Drömmen om att först bygga och sedan köra en Expedition Vehicle.
Jag sög i mig allt som fanns skrivet, alla youtube-filmer som gjorts i jakten på att lära mig mer. Planer började gro och jag förstod att det hela börjar med ett C-körkort. Visserligen tog jag körkort före 1996 och det innebär att jag har körkort för tunga fordon så länge de är klassade som personbil, men vägen till att lyckas klassa en expedition vehicle som personbil kan vara lång. Detta skulle innebära att jag måste köpa ett färdigt fordon som redan är inregistrerat som personbil och det är ju inte lika roligt. Här kommer jag spåna lite om husbilar och dess avart Expedition Vehicles eller Overland expedition Camper som den ibland kallas.
Bibeln för alla oss expedition vehicle-drömmare, är Ulrich Doldes bok Motorhome self-build and optimisation med sina mer än 450 sidor beskrivning av hans väg till en Expedition Vehicle. Jag var faktiskt med och crowdfundade boken.
Flera vägskäl
Köpa färdigt eller bygga själv? 4×4, 4×2 eller 6×2? Här är det drivning jag pratar om. 4-hjulsdrivet eller 2-hjulsdrivet. 4 eller 6 axlar. Det finns en hel del att välja på och en hel del beslut som behöver tas. Det finns mycket som kan köpas nyckel-färdigt men ska man ha allt man vill så hamnar med en bit över 1Mkr.
Köpa färdigt
Här kan jag faktiskt gena lite i kurvorna. Duger det egentligen med en vanlig husbil? Ja, egentligen, ju! Efter en hel del laborerande i hjärnan har jag kommit fram till detta!
Hur viktigt är 4WD egentligen? Om jag ser originalet framför mig (bilden från Island) så är 4WD ett ”måste” men om jag tänker på hur jag troligen kommer att använda fordonet så räcker det gott med 2WD. Det finns, som jag ser det, en hel del nackdelar med 4WD, och den största stavas nog ”priset”. Men den där klassiska coola expedition vehicle som jag drömmer om, den är ju fortfarande 4WD.
Bygga själv
Det är relativt svårt att få tag i något vettigt alternativ som bas att bygga sitt expedition vehicle på, som är 4WD. Det finns ganska gott om militärt överskott i Europa med dessa fordon har några år på nacken och saknar den bekvämligt som man önskar under långfärd (luftfjädrat säte, en tyst hytt m.m.). Man får nog räkna med att de kostar 20.000€ i inköp.
Om man nu kommer fram till att en 2WD räcker finns det mer att välja på. Marknaden är stor och många vill bli av med sina Euro5-lastbilar. Att tänka på (bl.a.) är höjden. I många länder i Europa är den fria höjden 4 meter och inte 4,5 meter som i Sverige. Ska man dessutom ha solceller på taket så bör fordonet inte vara högre än 3,85 meter. Och det vill man ju, så sjukt praktiskt att kunna tillverka sin egen el.
Layout osv
Det gäller att planera och tänka igenom allt. Vatten, el, fönster och isolering. Varje steg måste göras med omsorg. Här kommer Ulrich bok till nytta. Viktfördelning och layoutförslag, allt finns där. Det är tydligen inte helt ovanligt bland hemmabyggarna att man beställer väggarna som färdiga element, limmar ihop för att sedan komma på att man inte har någon öppning att ta in vitvarorna igenom.
Mer inspiration hittar du här.
C-körkort
Som jag skrev i början så börjar det med ett C-körkort och det kan jag från och med idag bocka av. I måndags klarade jag förarprovet för tung-behörighet och har därmed ett C-körkort. Ett projekt som jag påbörjade före stroken, som sedan lades på is förstås i drygt ett år, men som nu är i hamn.
Vill ni läsa mer om detta? Är ni sugna på att följa med på resan från dröm till verklighet?
Ett stort rungande JA!!! Från Blekinge
Härligt! Jag återkommer med mer info tids nog.
Ja! Det här är ju spännande!
Ja! Visst är det. Jag fortsätter planera.
Ja, så spännande!
Superspännande och nördigt! Jag fortsätter gräva i detta.
Grattis till C-körkortet !
Tackar!
Ja, jättespännande! Har dock lite svårt att se vad du egentligen är ute efter – spännvidden är ju rätt stor mellan en ”vanlig plåtis” (om än dyr och välutrustad) och en fullstor lastbil. Vad ska du göra med den färdiga bilen?
En annan blogg med liknande drömmar: Sara Rönne med Träningsglädje har anmält sig till nåt supercoolt afrikansk overland-äventyr som pågår under många månader.
Jag förstår att det inte är helt enkelt att få grepp om vad jag egentligen vill, kan bero på att jag inte är riktigt säker själv. Jag vill kunna vara borta ett tag och leva off the grid om det behövs.
Attans coolt! Och stort grattis till C-behörigheten! 🙂
Tackar Johan. Visst är det coolt!
Ett spännande projekt. I slutet på 80 talet byggde jag en husbil av en Mersedes 508, blev väldigt fin och med den drog vi runt i Europa någon månad varje höst.
Har kollat i bilregistret och den rullar fortfarande.
Ska bli intressant att följa ditt bygge.
Härligt att höra! Vilka var era viktigaste erfarenheter?
Spännande 🙂 Vi var lite besatta av såna där stora Action Mobil för tio år sedan. Man kunde då köpa dem från Österrike men sååå dyra. Bygga själva? Ja, vi funderade på det, men gjorde aldrig. Sedan finns väl kanske minuset att de nog drar väldigt mycket soppa, jämfört med en vanlig husbil. Plåtis har vi också funderat på! Det stupade på att det hade blivit dyrt för oss att byta. Nu är vi ändå nöjda med vår (gamla) husbil eftersom vi får in båda cyklarna, även Peters trike. Spännande att se vad ni landar i framöver 🙂
Jo, att köpa en helt ny Action Mobile från ex. Unicat är det inte tal om. Man får nog räkna med min. €500.000,00 för en instegsmodell. Sedan är det som du säger en ganska rejäl förbrukning.
En fundering jag har med många plåtisar är att de har ganska tunn isolering i väggarna (27mm). Detta känns lite oroande inför en lång norrländsk vinter.