En konst som man verkligen behärskade i det gamla östblocket i allmänhet och i forna Sovjetunionen i synnerhet, var väl att bygga vackra, grandiosa och konstfulla tunnelbanestationer? Tunnelbanan i Moskva har vi aldrig besökt, men ryktet säger att den är fantastiskt vacker. Inte så långt efter kommer faktiskt tunnelbanan i Tasjkent, Uzbekistans huvudstad, gör ryktet gällande. Förstås vill vi genomföra en liten tunnelbaneexkursion när vi är på plats.

Vi startar på stationen Kosmonavtlar. Vakter är på plats och kollar innehållet i våra väskor. Vi köper biljetter, 1700 SOM kostar en resa. 1,42 kronor! Biljetterna blippas i spärren, fler vakter som kollar oss. Eller assisterar oss? Nere på perrongen finns ytterligare vakter i stiliga uniformer. Övervakar av- och på stigning nogsamt vid varje tåg. Kanske kan det gå hett till här i rusningstrafik? Kanske är det en arbetsmarknadsåtgärd?

Vår guide sköter biljettinköpen
Väskvisitation
Megafon och allt

Tasjkents tunnelbana byggdes 1977. Då den enda i Centralasien. Sedan 2011 finns en tunnelbana även i Almaty i Kazakstan. Tasjkent tunnelbana är 70,4 kilometer lång och består av 4 linjer och 50 stationer. Ytterligare utbyggnad pågår enligt uppgift.

Fram till och med 2018 var hela tunnelbanan militärt skyddsobjekt och fotografering var strängt förbjudet. Men numer går det bara bra för nyfikna turister att genomföra en fotosafari.

Stationen Kosmonavtlar

Kosmonavtlar betyder astronaut och denna station har förstås därmed ett astronaut- och rymdtema. Väggarna är utsmyckade med bilder på sovjetiska astronauter, bland annat Valentina Tereshkova, den första kvinnan i rymden.

Här har vi henne, Valentina Tereshkova

När vi fått våra foton hoppar vi på ett tåg och åker vidare. De äldre tågen ser utvändigt precis ut som de gamla i Stockholms tunnelbana. De som nu är helt tagna ur trafik. Invändigt däremot har man en annan möblering. Bänkar längs långsidorna i stället för 4 och 4 mitt emot varandra. Medan de nyare tågen har en helt annan design än våra svenska.

Några i gänget blir genast erbjudna sittplatser av artiga uzbeker som reser sig från sitt säte.

Uzbekistanskaya 

Nästa station är mer avskalad. Båda till design och namn. För den heter Uzbekistan helt enkelt och är välvd och vit, med stuckaturer och lampor som enda utsmyckning.

Alisher Navoi

Denna station är tillägnad Alisher Navoi, Uzbekistans nationalpoet som levde på 1400-talet. Inredningen är därmed en klart flört med arkitekturen vi känner från Sidenvägen och de byggnader vi besökt längs den i Samarkand och Bukhara.

Pachtakor 

Pachtakor betyder bomullsodlare. Men Pachtakor är också det mest kända fotbollslaget i Tasjkent och stationen har fått sitt namn av att deras hemmaarena ligger här ovanför.

Mustaqillik Maydoni

Mustaqillik Maydoni, Självständighetstorget, är den allra maffigaste av de stationer som vi besöker. Här har man inte snålat på glansen, lamporna och stuckaturerna. En värdig slutstation för vår tunnelbanesafari.

Mustaqillik Maydoni från utsidan
Självständighetstorget itself, ovan jord

Kolla in min reel från Tasjkents tunnelbana här.

Läs också: Konst i Stockholms tunnelbana – Världens längsta konstutställning

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

2 Comments

  1. Åh, så fint och intressant! Tack för turen! 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *