Du gör väl inte dessa misstag på tågluffen?

1. Missa att boka platsbiljett för ”flaskhalsen” Sverige-Hamburg

Det brukar funka bara fint att vara spontan på tågluffen. Bara ta dagen som den kommer och hoppa på tåg spontant. Med några undantag. Bland annat är sträckan ner till Hamburg en riktig flaskhals som är fullbokad mest hela sommaren. Här behöver man alltså vara välplanerad med lång framförhållning. Gärna att man bokar platsbiljetter redan i mars. Gäller förstås både på ner- och uppväg.
Sen kan man slappna av i övrigt.

Hamburg.

2. Inte ladda ner de lokala tågapparna

Det är alltid en stor fördel att ladda ner de olika ländernas lokala tågappar på resan. Där hittar man information om avkomst och avgångsspår, om förseningar och om anslutningar.

Till exempel DB Navigator i Tyskland, ÖBB i Österrike, SBB Mobile i Schweiz och Trenitalia i Italien.

3. Missa att aktivera resdag innan man stiger på tåget

Detta misstag kan bli dyrt. För om man köpt ett interrailpass med ett begränsat antal dagar, så måste man vara mycket noga med att aktivera en ny resdag i Railplanner-appen innan man kliver på tåget och påbörjar första resan för dagen.

En nitisk konduktör har annars rätt att bötfälla. Även om resdagen är aktiverad innan konduktören kollar biljetten. Hen kan nämligen se vilken tid aktiveringen har skett.

4. Skriva in fel nummer i interrailpasset

I interrailpasset ska man dels skriva in sin ”Mobile Pass Code” samt även sitt passnummer, alternativt kortnumret på sitt nationella ID-kort. Om man skriver in fel nummer, eller inte har med sig rätt legitimation, är interrailpasset inte giltigt och konduktören har rätt att ta full betalning för biljetten samt påför böter.

Zermatt, Schwiez

5. Missa när platsbiljett är obligatoriskt

Det gäller att kolla upp i god tid innan om ett tåg man tänkt åka kräver platsbiljett eller ej. Om plattsbiljett krävs får man inte åka med om man inte har någon. Sedan kan biljetterna ofta sälja slut dagar, veckor eller ibland till och med månader innan avgång.
På flera tågbolag är det heller inte möjligt att köpa platsbiljett för nära inpå avgången.

6. Packa för tungt

Precis som läskflaskorna tycks resväskorna bara bli större och större här i världen. Hur man bär sig åt för att fylla de största väskorna har jag ingen aning om, men det jag vet helt säker är att den som tar med en jätteväska på tågluffen kommer att bli djupt olycklig. För en tågluff innebär ju liksom att att man aldrig riktigt kommer fram och packar upp.

Istället är man hela resan på väg någon ny stans och hela tiden släpar man runt på sin stackars packning. Upp på perronger och tåg, ned från tåg och perronger, iväg till hotell och tillbaka till stationen igen.

Att packa lätt gör resan enkel och lättsam. Att packa tungt medför motsatsen.

En ”kabinis” räcker

7. Urladdad telefon – och ingen powerbank

Att ha interrailpasset i telefonen är förstås vansinnigt praktiskt. Men tänk på att inte alla tåg har eluttag. Bäst att ha med en powerbank för säkerhets skull så att telefonen aldrig riskerar att ladda ur och man därmed inte kan visa upp sin biljett på tåget.

8. Boka för många stopp och för långt ifrån varandra

Med ett interrailpass i handen är det lätt att bli övermodig. Bara för att man får besöka 33 länder i Europa, betyder det inte att det är lämpligt att göra det på en och samma resa.

Boka inte in för många stopp i för vitt skilda delar av Europa. Det slutar bara med att du tillbringar semestern med att sitta på diverse tåg kors och tvärs genom Europa. Och inte hinner se så mycket mer än utsikten från tågfönstret.

Fast just denna utsikt är ju faktiskt inte så tokig?

9. Planera för långa resor på en dag

Det kan vara dumt att planera in att resa alltför långt på en dag. Tänk på att tågen kan vara försenade, särskilt om man reser i anslutning till helgen. Missar man en anslutning måste man invänta nästa tåg och resan tar längre tid. Vid tågbyten på under 20 minuter brukar vi räkna med att missa anslutningen och planera för nästa tåg i stället.

10. Missa att storstäder kan ha flera järnvägsstationer som heter typ samma sak

De större städerna i Europa har oftast ett helt gäng stationer som heter stadens namn med ett tillägg. Ett vanligt nybörjarmisstag är därför att hoppa av tåget på fel station, ute i någon förort, istället för centralstationen. Eller att stå på fel station och vänta på tåget, för att man inte har läst namnet på avgångsstationen ordentligt.

På väg till Entrevaux gick vi till fel station först

Läs också: Interrailpass – hur funkar det egentligen?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *