Hösten 2021 började SJ köra nattåg från Stockholm ner till Hamburg. Nu har linjen utökats och fortsätter sommartid till Berlin.

Förra sommaren var vi nybörjade på Interrail. Duckade lite för nattågen, utan bokade dagtåg i stället och sov på hotell i Köpenhamn och norra Tyskland på upp- och nerväg.

En helg av banarbeten

Nu i år är vi veteraner förstås. För visst är det så det funkar? Nu vill vi ta nästa steg i vår Interrail-karriär, det vill säga SJ´s nattåg till kontinenten. Men det blir genast problem, redan när vi börjar planera vår resa. För denna helg, när vi ska börjar vår resa är det massiva banarbeten. I Sverige, men även i Danmark och Tyskland. Tågplanen för denna helg släpps inte. Snälltåget som ju också kör till Hamburg och Berlin, ruttnar visst på läget och ställer in lördagens avgång helt.

Vi väntar och väntar på SJ som säger att de ska släppa. Bara de får klart med tiderna från Trafikverket. Den 1:a juni, när vi redan börjat googla flyg till München rätt intensivt, släpps äntligen biljetterna. Varav vi får tag på en sovkupé. Dyrare än liggvagn, men det får duga. Nu har vi äntligen en biljett ut ur Norden!

Vi avgår redan 07:20 från Umeå. Är i Stockholm 13:36. Dagens avgång är tidigarelagd motför normalt schema. Redan 16:09. För att parera för alla de där banarbetena, tänker vi oss. Vi ser också på biljetten att tåget går via Göteborg i stället för den vanliga vägen ner genom Sverige.

Sen vagnvändning

När vi kommer ner till Stockholm är Hamburgtåget ändå försenat en timme. ”På grund av sen vagnvändning”. Rätt rolig orsak ändå. Man får bilder av såna där räls-vändskivor, ni vet, där vårt tåg febrilt snurrar runt i detta nu, en vagn i taget.

Nåväl, vi chillar på O´Learys uteservering.

Nedfallen kontaktledning

Tåget avgår 17:04. Men lyckan är kortvarig. För i Flemingsberg tar det stopp. En kontaktledning har fallit ner mellan Södertälje och Katrineholm och bara ett av två spår går att använda. Följaktligen får vi vänta i en tågkö för att kunna passera. Ytterligare förseningar alltså. Och nu visar det sig, under vår långa väntan i Flemingsberg att just vår sovvagn har fel på AC´n. Och fönstren är förslutna så att de inte går att öppna. Vi blir utsläppta en sväng på perrongen för att hämta luft, men när det är vår tur att åka måste vi in i våra kupéer som håller gott och väl 30 grader. Gott om vatten i tetra har man dock att dela ut till oss arma ”interner” inne i konservburken.

En tropisk natt utan AC

Jag som har insomningstabletter utskrivna för ”nödsituationer” bestämmer mig för att detta är just precis en sån och tar en tablett. Det sista jag hör är att man ropar i högtalarna att en sjukvårdskunnig person behövs till vagn 25. Någon har blivit sjuk. Sedan somnar jag.

Vaknar 8 timmar senare. Vi är på gränsen mellan Danmark och Tyskland. Christofer berättar att tåget fick stanna och invänta ambulans i Göteborg. Men nu verkar vi vara ikapp tidsmässigt. På natten verkar det vara lättare att ta ikapp förlorad tid. För att man ofta kör saktare och/eller står till och väntar ut natten innan framkomst. Ingen passagerare vill ju vara framme 04:14 liksom.

Nu ingår frukost för oss i sovvagn. En fralla med smör, Philadelphiaost och marmelad, juice samt te eller kaffe. Vi fikar på i godan ro. Nu är temperaturen på mer humana nivåer. Natten är dessutom bortgjord, kontinenten och 3 veckors äventyr framför oss. 09:00 rullar vi in på Hamburg Hauptbahnhof.

Man känner sig lite som en astronaut

Vad kostar nattåget?

Biljettpriserna varierar som alla andra tågbiljetter över tid. Beroende på efterfrågan och framförhållning. Dessa biljetter verkar sälja slut i stort sett varje avgång. I slutet av augusti hittar vi biljetter för 1500 kr för plats i delad liggvagn. Enkel väg.

Om man tänker sig att man istället flyger ner på kvällen och sover en natt på hotell, blir priset förmodligen inte billigare?

Reflektioner och intryck

Det är tungt för svenska tågtrafik nu. Och har varit ett tag. Järnvägsnätet är visst eftersatt och måste renoveras, lokförarbrist, usla IT-system (hej, lagen om offentlig upphandling, ja, jag tittar på dig) både vad gäller signalsystem och trafikplanering.

AC´n trasig också. Vem man nu ska skylla det på i den allmänna villervallan? Jag tänker bara stillsamt att man kanske inte ska spika igen sina fönster om man inte är alldeles, alldeles säker på att man har AC´n under kontroll och att den verkligen funkar? Detta ska vi dock få halva biljettpriset tillbaka för, lovar SJ i ett sms.

Hamburg Hauptbahnhof

Svenskar vill resa och se världen på semestern. Helst utan ett flyga eftersom vi har en klimatkatastrof för dörren. Men det går trögt just nu att ta sig ut ur Sverige tågledes. Den klimatsmarta alternativet. Det stökas och bråkas med förseningar. Och så AC-problem ovanpå det, även om vagnarna kändes rätt nya. Dessutom är det slagsmål och huggsexa om platserna som är alldeles för få i förhållande till mängd svenskar som vill resa. Att fixa järnvägen och bygga ut kapaciteten kostar massor i koldioxidutsläpp?

Kanske måste vi tänka utanför boxen. Det är kanske inte alls tåg vi ska åka ut i Europa. Kanske självkörande kapselbussar? Alltså rullande kapselhotell? Vad vet vi? Vi vet bara att vi vill ner i Europa nästa sommar igen och att vi vill fortsätta att resa klimatneutralt så mycket som möjligt.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

16 Comments

  1. Vi kanske tyvärr inte kan åka så mycket alls framöver. Ja, det kostar på klimatet att bygga ut järnvägen men den stora vinsten där för samhället ligger inte ens i passagerartrafiken utan att vi får export och import säkrad. Där har vi ju nu äntligen hört av näringslivet när de blivit desperata. Kapslar i all ära men tåget är väldigt energisnålt just för att när det är satt i rullning är kraften fantastisk. Många människor och mycket gods på en gång sväljer det också så det är effektivt. Synd bara på Trafikverket och alla de där upphandlingarna…
    Visst är det trist att inte kunna öppna fönstren i Sverige med stolpar överallt. Förfärligt i värmen.

    • Gunilla Yourstone

      Sant. Botniabanan byggdes ju tvärt om vad många tror inte heller för passagerartrafiken utan för att stambanan var fylld med godstrafik och inte kunde ta mer.
      Vad gäller fönstren har alla fönster på de nattåg jag åkt tidigare alltid gått att öppna. I de andra vagnarna på detta tåg också. Bara våra var förslutna.

    • faktum är att tåg har extremt låg kapacitet per fordon på långa sträckor. betänk att en flygstol hinner åka 5 gånger fram och tillbaka Stockholm berlin, medan en tågstol hinner med 1 resa till berlin. kapacitet mässigt behöver du minst 5 gånger så många fordon om du kör tåg.

      • Gunilla Yourstone

        Per fordon är ju rätt ointressant. Det som spelar roll är att som enskild privatperson kan man transportera sig själv en given sträcka till en bråkdel (typ 1-10%) av de fossila utsläppen som flyget medför.

  2. Hm . Min partner var på ett liknande eller ev samma tåg (det är samma sträcka)där AC inte fungerade och man stod stilla . Han fick också SMS om pengar tillbaka från SJ men de ville att han skulle skicka Swishnummer. I vanliga fall sätter de ju bara tillbaka på kontot. Vi tyckte det kändes lite shaky. Fick ni oxå swish-sms?

    • Gunilla Yourstone

      Nej det stod inget om Swish-nummer utan att man skulle få tillbaka pengarna inom 7 dagar. Skickat från samma nummer som andra SJ-sms.

  3. Jag har fått återbetalning via swish efter en krånglig SJ-resa. Funkade finfint!

  4. Jag vill slå ett slag för färjan Göteborg-Kiel. Åk nattåg Umeå-Göteborg,häng runt i staden eller i Slottskogen under dagen och ta sedan färjan vid ca kl 18. Lätt värt det!!

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är också ett alternativ att fundera på nästa år. Om biljetterna Umeå-Göteborg släpps i rimlig tid. 👍

  5. Peter Salomonsson

    Det går ju bra att åka med Snälltåget och deras nattåg till Hamburg och Berlin. Fungerar bra, dock får inte 50milj av Svenska Staten för att köra sträckan.

  6. Björn

    Med 25 år bakom mig i olika järnvägsföretag men främst SJ är jag väl lite part i målet men säger ändå: om vägtrafiken fungerade lika dåligt som järnvägstrafiken gör skulle Sverige vara ett U-land idag.
    Politiker och järnvägsromantiker säger att vi skall åka tåg och att flyget är ajabaja.

    Flyget står inte för någon stor andel av de globala utsläppen av växthusgaser. Det är en osanning som alltför ofta sprids MEN att flyga Stockholm – Göteborg/Malmö är fullständigt onödigt OM tåget erbjuder ett fullvärdigt OCH pålitligt alternativ. Tyvärr är det inte så idag. Förseningar och inställda tåg är pä tok för vanligt förekommande.
    Det måste gå att lita på tåget!
    Jämför med buss – smått ofattbart pålitlig trafik..
    När tågen inte går är det just buss som är räddningen.
    Buss som är något järnvägsromantiker rynkar på näsan åt och ser som något hemskt.

    Så jag tycker:

    Flyg – ja på långa sträckor men det är inte nödvändigt att åka till Thailand eller Kanarieöarna årligen. Minska på flygandet är nödvändigt och ingen katastrof för de allra allra flesta!
    Tåg – hemskt gärna men då på sträckor med många resande och en pålitlig trafik. Inga dieseldrivna tåg då dessa körs på fossildiesel och drar dubbelt så mycket som en buss (som dessutom körs på miljödiesel eller kanske biogas).
    Buss – ja på sträckor med relativt få resande och definitivt istället för tunga glest besatta dieseldrivna tåg.
    Bil – är och kommer fortsatt vara det huvudsakliga färdmedlet i ett glesbefolkat land som Sverige. Alltså måste bilparken göras så miljöanpassad som möjligt.

    Vad gäller nattåg är det faktiskt det enda sätt jag tagit mig till Italien på under mina snart 20 resor dit. Har aldrig flugit dit.
    Det bästa var när man kunde kliva på nattåget i Köpenhamn på kvällen och vakna i München på morgonen för att byta till dagtåg till Rom. Numera går inga nattåg denna sträcka.
    Även inom Italien har jag åkt mycket nattåg bl.a. till Sicilien.
    Alla dessa resor i Europa har fungerat mycket bra med något enstaka undantag p.g.a. omledning av tåget i Danmark.
    Kul var det i alla fall och minnen för livet har jag fått!

    • Gunilla Yourstone

      Jag vet inte egentligen om politiker säger att vi ska åka tåg? Inte de vi har i ledande ställning just nu i alla fall. Tycker att politiker överlag håller en ganska låg profil i klimatfrågan. De som borde leda vägen om de hade någon ryggrad?
      Alltså flyget står ju för 2% av utsläppen. Lika mycket som Googles, Facebooks etc serverhallar. Och ändå har vi 100% flygskam och 0% internetscam?
      Tror att fixeringen vid flyget kom när de där web-testen kom. ”Hur står koldioxidförbrukning står du för?” För av de val som den enskilde individen kan göra, så står just flyget för en rätt stor del. Men sedan är vi alla del av en mycket större koldioxidförbrukning i samhället som liksom inte syns. Via den gemensamma infrastrukturen och annat.
      Tack för dina kloka tankar och kul att höra om alla Italien-resorna! 🙂

      • Rebecka de Verdier

        Jag tycker att den huvudsakliga skillnaden mellan t.ex flyg och internet är att internet rimligtvis kan få minskade utsläpp via utbyggnad av förnybar el, då det är den enorma elförbrukningen som står för servrars utsläpp. Eldriva flygplan är dock en dröm som ligger årtionden bort, om det alls är möjligt. Enda sättet att minska flygutsläpp blir således att minska antalet flyg.

  7. Hej!

    Var det där en sovvagn 2kl? Finns det plats för bagage under den nedre slafen? Vi skall resa med denna till Berlin med ett litet barn, och måste någostans få plats med en ihopfälld barnvagn.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det stämmer, det är sovvagn 2:a klass. Det finns plats för bagage under, beroende på storlek på väskan, det är inte så högt. Vågar inte lova att vagnen går in.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *