På hemväg från vår tågluff i Europa valde vi att gå lite utanför vår comfortzone. Vi har ju blivit lite medelålders bekväma med åren, det är bara att inse, och anser oss normalt ”kräva” en viss standard på övernattningarna. Förståeligt, men också läge att utmana sig, så att man inte stelnar i formerna helt och hållet, så att säga.

Sagt och gjort, på hemväg på tåget från Hamburg till Stockholm, bokade vi in oss på det som i alla fall jag fruktat allra mest vad gäller tågluffande. I delad liggvagn. I stället för egen sovvagn som vi alltid bokar annars om vi sover på tåg.

Dels för att skaka om oss lite, som sagt. Dels för att spara in lite pengar, tågluffar tenderar ju att totalt sett bli en rätt dyr historia. Och dels lite solidartetstänk. Många vill åka dessa tåg och om man bokar en egen liggvagnskupé, åker ju tåget med tomma bäddar, där annars någon kunde ha sovit.

Att sova med 4 okända människor gick helt klart över förväntan. Vi sov bra och allt funkade bara fint. Vi kommer absolut att köra delad liggvagn igen. Kanske inte varje gång, men då och då.

Om liggvagn

Först, för läsare som aldrig sovit på tåg, tänkte vi bara börja med att förklara konceptet liggvagn.

På nattåg kan man i allmänhet välja mellan 4 olika komfortklasser. Den billigaste är sittvagn. Då åker man precis som på dagen i en vanlig vagn och sitter upp i sitt säte hela natten. Inte superbekvämt förstås, men inte värre än motsvarande på flyg förstås.

Nästa nivå är liggvagn. Här är det kupéer för 6 personer. Sittplatser mitt emot varandra i kupén och sedan gör man om dem till 6 st britsar, tre på varje sida. Filtar, lakan och kuddar finns att bädda med.

I sovvagn 2:a klass sover man 2 eller 3 personer. Sängarna är lite bredare och framför allt bekvämare. Mer säng och mindre brits. Sängarna är färdigbäddade när man kommer. Ett handfat finns i kupén.

I sovvagn 1:a klass finns ett eget litet badrum med toalett och ”Stockholms-dusch”.

Frukost ingår alltid i 1:a klass, och kan ibland ingå i 2:a klass också.
Ovanstående är SJ´s standard. I andra länder och med andra tågbolag kan det säkert se lite annorlunda ut.

Delad liggvagn
Liggvangskupé

Så då har vi rett ut det och kan gå vidare till våra tips om delad liggvagn.

1. Boka rätt plats

Var vill du sova? Högst upp blir varmast och stökigt för alla om du ska upp under natten. Samtidigt mest ostört.

Längst ner har du lätt att själv smita upp en sväng, men blir samtidigt störd om andra börjar klättra ner mitt i natten. Välj sovplats efter vad som känns mest rätt för dig.

2. Planera packningen innan

Väl ombord på tåget är det rätt trångt i en kupé med 6 personer. Större väskor måste stuvas bort direkt. Det är alltså viktigt att packningen är planerad så att man har allt man kommer att behöva under natten i en mindre väska som man kan ha framme vid sin plats.

Att dra fram sin stora resväska eller ryggsäck mitt i kupén och börja rota efter tandborsten längst ned, blir kaos direkt.

Delad liggvagn

3. Vara social

När man ska dela en natt tillsammans i ett trångt utrymme, blir allt som mycket lättare och trevligare om man etablerar en social relation. Vi rekommenderar att man tar sig tid att prata lite med sitt kupésällskap direkt man kliver på (om alla är vakna alltså), så kommer den långa resan att flyta på bättre sen.

4. Kom överens om läggtid

Enklast och bäst blir det om alla 6 lägger sig ungefär samtidigt. Kolla med dina medresenärer när de vill sova och gör upp om en gemensam tid.

Delad liggvagn

5. Högst upp lägger sig först

Det som gäller underförstått i liggvagn är att man går och lägger sig i turordning. De som sover högst upp börjar, sedan de i mitten och sist de som ligger längst ner.

6. Visa hänsyn

När man reser många människor tätt inpå varandra som i en liggvagn är det förstås jätteviktigt att alla visar hänsyn.

När vi tidigare har åkt sovvagn har det varit knäpptyst hela vägen i vagnen. Nu från Hamburg hann vi bli lite oroliga, det var spring och liv rätt länge. Jag vet inte, men kanske ska man inte låta sina 10-åringar springa fram och tillbaka genom hela tåget ända till 23-tiden?

Delad liggvagn

7. Öronproppar, även lurar

Vi hade med oss öronproppar och pluggade in när vi lade oss. Jag hade en hel ask med och erbjöd våra kupé-vänner också, men de tackade nej.

Lurar att lyssna på musik, eller en bok, är ju förstås superbra om man skulle ha svårt att sova.

8. Vatten

Vatten finns gratis på tåget, åtminstone hos SJ, det behöver man inte ta med själv. SJ har sina tetror. De står i kupén och tar dessa slut finns fler att få av tågvärden.

Delad liggvagn

9. Få eluttag

Medan det i sovvagn finns personliga eluttag vid varje säng, har liggvagnen bara något enstaka per kupé. En powerbank är därför en bra ide.

10. Vad har man på sig när man sover?

Alltså toaletterna är otroligt trånga och inte alltid helt rena och fräscha. Så att stå där och bängla med ombyte kändes stökigt. Att be sina medresenärer att kliva ut ur kuppen för att man själv ska kunna byta om kändes inte aktuellt.

Så vi valde att kliva på tåget i bekväma kläder, short och t-shirt och sedan krypa ner med samma kläder på. Hur man än väljer är det smart att tänka till och planera innan.

11. State of mind

Sist av allt. Hur bra det funkar att sova i delad liggvagn har nog mycket med ens eget mindset att göra. Jämför man upplevelsen med ett härligt hotellrum med fluffiga kuddar och eget badrum med dusch, så känns ju detta som en rätt barbarisk upplevelse.

Vi tänkte så här. Att när man långflyger natt, så tänker man ju alltid att om bara man hade fått lägga sig plant, fått upp benen liksom så hade det varit oändligt mycket skönare. Och här får man ju det. En brist i stället för en flygplansstol. Då känns det lyxigt och bekvämt.

Läs också: Vi har testat SJ´s Euronight till Hamburg – så här tyckte vi

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

2 Comments

  1. Victoria

    Men hu då, ni är modiga ändå! Där går min gräns, om vi sover på tåg bokar vi alltid egen kupé.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *