I går bytte jag däck på bilen. Ja, jag vet att det är sent, men jag har varit bortrest. Så nu blev det så.

07:20 var jag på plats på Däckia i går morse, däcken byttes och jag såg på TV i väntrummet. Tackade nej till pulverkaffe. 20 minuter tog bytet och under den tiden hann jag se hela tre inslag på SVT´s Morgonstudion. Alla tre lustigt nog reserelaterade.

Aeroflots olycka

Först Aeroflots olycka i söndags. Tragiskt nog bara med olyckan i sig. Men sen kom det. Vid utrymningen av det brinnande planet hade passagerare, i stället för att omedelbart lämna planet, i stället blockerat mittgångarna för andra genom att först försöka plocka ner sitt handbagage från bagagehyllorna. Och därigenom orsakat sina medpassagerares död. 

Det är så fruktansvärt att det knappt går att ta in. Nu är frågan om de kommer att åtalas för vållande till annans död?

Kan man göra något? Kan genomgången innan start bli tydligare? Nämner man ens något där om att det är förbjudet att ta med sig sitt bagage ut i en nödsituation?

Den svenska sjöfarten står för större koldioxidutsläpp än inrikesflyget

Den var väl lite oväntad, eller hur? Hur ska alla flyg-skammare göra nu? Vända sitt fokus och sitt hat mot gotlänningarna? Eller är det nu vi ska börja förstå att klimatkrisen, den måste vi lösa genom att byta ut våra energikällor och låta oljan kosta motsvarande den förödelse den orsakar? Inte genom näthat och skuldbeläggande.

Stora brister i krocksäkerhet för husbilar

Trafikverket har genomfört en stor krocktest av husbilar och de visar sig klara sig alarmerande dåligt. Filmerna som SVT visar är riktigt otäcka. De lämnar inte jättemycket åt fantasin, utan man fattar ungefär vad som skulle hända om hela familjen krockade i husbil i 90 km/h.

Dels är konstruktionerna generellt dåliga, men ytterligare ett problem är att inredningen lossnar och orsakar stor skada.

Vill du läsa om fler resenyheter? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

11 Comments

  1. Tina Pettersson

    Blev också bestört över att höra om det ryska planet. Undrar hur många fler som klarat sig om folk bara tagit sig ut direkt.
    Minns efter Estonia att någon forskare gick ut med forskning om hur det mänskliga psyket funkar vid katastrofer. 15 % blir väldigt rationella; de kan se situationen väldigt klart o agerar snabbt o effektivt. 15% reagerar med att göra väldigt irrationella saker, tex springer in i ett brinnande hus för att hämta en bok (eller ner i en sjunkande båt för att hämta en filt). Övriga 70 % gör ingenting, de blir liksom apatiska. Enligt denna forskare då. Intressant o sorgligt.

    • Gunilla Yourstone

      Oj så många som 70. Oroväckande. Det är väl de irrationella då som börjar plocka bagage, får man hoppas i alla fall, så att de inte gör det av illvilja och själviskhet.
      Men om man sa nåt på säkerhetsgenomgången, så skulle det kunna hänga kvar i hjärnan på folk, som en logisk tanke, kanske?

  2. Husbilar har tyvärr alltid presterat väldigt dåligt i krocktester. S.k. plåtisar (dvs husbilsinredda vans) är förmodligen säkrare. En sån drömmer vi om, men det är dyrt att byta när man har en äldre husbil …

    • Gunilla Yourstone

      Tråkigt med krocksäkerheten. Att det inte prioriteras.
      Jasså, det blir en plåtis nästa för er. 🙂

  3. Det går inte riktigt att ställa flyg mot sjöfart på det viset eftersom sjöfarten tar sisådär 80% av all frakt på jorden. Även våra passagerarfärjor sväljer ju kolossala mängder frakt. Det gör inte semesterflyget.

    • Gunilla Yourstone

      Nu var det ju bara inrikesflyget mot inrikesbåttrafik. Och den tar väl det gods som ska till Gotland, men kanske inte så mycket mer, eller?

  4. Även om det kom nya fakta på bordet så kan det knappast ha varit någon större nyhet att sjöfarten står för enorma utsläpp. Bara en kryssningsbåt av typerna som seglar jorden runt släpper ju ut lika mycket som en mindre stad. Men bra ändå att det kommer riktiga siffror så att vi kan få fokus på hela klimatet istället för enskilda fragment (som inrikesflyget ändå är i det stora sammanhanget). Frågan är bara hur Almedalsfolket ska göra i sommar – flyga eller ta Gotlandsfärjan?

    Vad gäller så tänker jag så här (lite som Tina är inne på) – folk reagerar olika i paniksituationer. Det får vi ändå ta med oss. Men, det som alla borde reagera lika på och som inte är någon paniksituation är säkerhetsgenomgången. Jag flyger tillräckligt frekvent inrikes för att kunna konstatera att alldeles för många helt struntar i att vara uppmärksamma. Antingen har de lurar på eller så pratar de med medpassagerare. Många är dessvärre helt korkade när det kommer till sådana självklara saker som att bidra till en bättre säkerhet ombord på flygplan. Beklagligt. Vad fint det vore om kabinpersonalen kunde markera på något sätt.

    • Gunilla Yourstone

      Ja exakt. Vi måste fokusera på helheten och att få ett koldioxidfritt samhälle så snabbt som möjligt.
      Jag får också en känsla av att säkerhetsgenomgången sker lite snabbare och slarvigare nu än för 10-15 år sedan. Eller är det bara jag?

      • Kommer inte ihåg hur det var för så längesedan men har inte märkt någon större skillnad på senare år. Men ja, vissa saker skulle kunna tydliggöras, helt klart. Och kabinpersonalen borde vara hårdare när de ser att folk inte lyssnar. En enda gång har jag sett personalen säga till folk som är ouppmärksamma.

  5. Ann Beutler

    Mm håller nog med i att säkerhetsgenomgången blivit lite mera på rutin..och det kan gälla åt båda hållen. I morses satt jag bredvid en man med lurarna på…och jag har väl aldrig upplevt att folk som inte lyssnar, blir tillsagda. Det är en bra ide för flygbolagen att försöka se till att passagerarna är uppmärksamma

    • Gunilla Yourstone

      Jag har faktiskt varit med några gånger om att personalen sagt till folk med lurar. Men bara på svenska flighter och oftast inte.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *