3 rese-saker som upptar min uppmärksamhet just nu.

Visit Roslagen i konkurs

Jag trodde ju typ att de svenska destinationsbolagen var kommunala? Och ja, de är delvis ägda av kommunerna, men också av det privata näringslivet i form av hotell, restauranger, mm på destinationen.

Namnen andas hur som haver ett stort mått av stabilitet, så jag blev rätt förvånad när ett mejl damp ner i inkorgen härom dagen om att Visit Roslagen gått i konkurs. Otippat. Och tråkigt för oss som för någon månad sedan köpte båtbiljetter ut till Ängsö nationalpark via dem.

Pengarna, närmare bestämt 1080 kronor för 3 personer, har därmed för evigt gått upp i rök. Däremot kan vi som redan köpt biljetter få köpa nya av utföraren (som alltså inte hunnit få betalt av Visit Roslagen) med 25% rabatt. Ytterligare 800 kr ut alltså om vi vill ta oss ut till Ängsö. Vilket vi nog ändå vill, om inte annat för att min dotter Alva ska med. Och man missar ju inte gärna en heldag med ett av sina vuxna barn?

Platsbiljettseländet

Vi trodde ju att vi var proffs på tågluff? Fast det har visat sig att vi var ju bara proffs på tågluff inom Tyskland, Österrike och Schweiz. Europas rookieländer. Nybörjarnationer där även den mest orutinerade klarar att tågluffa. Skulle det visa sig.

För nu är vi definitivt inne på fortsättningskursen i och med Storbritannien och framför allt Frankrike.

Köln-Bryssel

Biljetter genom tunneln under Brittiska kanalen fixade vi redan i mars. För det hade vi hört att man måste vara ute i god tid med. Sedan fick vi ju vänta tills slutet på april innan Stockholm-Hamburg kunde bokas. En förutsättning för att kunna boka vidare färd från Hamburg till Bryssel. (där Eurostar till London tar vid)

I helgen skred vi så till verket för denna sträcka. Men då var ju massor av avgångar mellan Köln och Bryssel redan slut. Vi verkar få hänga i Köln ett helt gäng timmar i väntar på ett ledigt tåg tyvärr. Osis.

Paris-Epernay

Sedan blev det då Frankrikes tur att ådra sig vår uppmärksamhet. Ett tåg från Paris till Epernay i Frankrike skulle bokas. Obligatoriskt platsbiljett enligt appen Railplanner. Men ingenstans på nätet verkar detta gå att boka.

Jag ringer till slut Europa runt.
– Det borde inte vara platsbokning alls, säger de. För det är ett TER-tåg. Fast det ser ut som att det är banarbeten och just från och med ert datum är det ersatt med ett annat tåg. Som verkar måsta bokas. Men det måste göras direkt med franska SNCF via telefon.

Jag får numret och ringer.

Att få prata med någon som kan engelska är knappval nummer 85. Bara den höga siffran kan man ju lägga en värdering i. Om man vill.

Killen jag pratar med vill allra först noggrant knappa in namn, födelsedatum och e-postadress för både mig och Christofer. Han har våldsamma problem att förstå min engelska. Borde jag kanske lägga till en fransk accent? Först efter detta kollar han tåget.
– Nej men det behövs ingen platsbiljett, säger han glatt och lägger på.
Hm, säger jag.

Nästa dag har tåget ett annat tågnummer i Railplanner som inte alls börjar med TER.
– Hm säger jag igen.
Och ringer igen. Nu ska platsbiljett visst bokas. Men inte på detta nummer utan jag får ett annat nummer som dock inte kan ringas så här sent. Så det får bli i morgon. Skam den som ger sig? Och vad hände med vanlig hederlig online-bokning?

Direktflyg från Kiruna till Köpenhamn

Via något nyhetsmejl nås jag av nyheten. Nytt direktflyg med SAS mellan Kiruna och Köpenhamn.

– Aha, tänker jag. Som jag misstänkte. Vi norrlänningar kommer att i allt högre utsträckning att flyga ut i världen via Kastrup i stället för via Arlanda, när Nordens centrum för flygtrafiken flyttar ner till Köpenhamn. Detta är första steget och säkert ett lyft för Kiruna-borna för att snabbt och smidigt ta sig ut i världen.

Men nej, förstås. Hela rapporteringen fokuserar på att det i stället är Köpenhamnsborna som ska få ett snabbt och smidigt sätt att ta sig upp på vinter-weekend till det exotiska Lappland. Förstås, förstås. My bad.

Kiruna

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

6 Comments

  1. Ingmar Kroon

    Jag har aldrig använt Railplanner, så jag vet inget om den appen. Jag använder de olika bolagens egna appar. Om tåget går till eller från någon stad i Tyskland funkar Deutsche Bahn, i Frankrike använder jag SNCF Connect eller för TGV Ouigo. Ibland kan det vara lite krångligt att få apparna att fatta att man inte vill köpa biljett eftersom man redan har Interrailkort. Det kommer hela tiden uppdateringar av apparna, så det kanske inte funkar så bra som jag tror, men när det kör ihop sig med en bokingsapp, testa en annan! Varför jag inte använder Railplanner? Testade en gång för 6-7 år sedan och det funkade inte alls, det kanske är bättre nu.

    • Gunilla Yourstone

      Har försökt boka på alla möjliga (och omöjliga) sidor.
      Nu har jag till slut fått tag på en sida som säger att platsbiljetten bara kan köpas på stationen.
      Vilket känns nervöst. För tänk om det är slutsålt?

  2. Martina

    När vi tågluffade genom Frankrike förra sommaren så tyckte jag att det var enklast att köpa platsbiljetterna genom Interrail.eu. Har ni testat det?

    Visst är ni väl också med i Tågsemestergruppen?

    /Martina

  3. Ja inte ska det vara lätt. Ibland tänker man att charter och all inclusive skulle vara skönt, men den tanken försvinner fort sen kämpar man på som vanligt. Lycka till

    • Gunilla Yourstone

      Hehe, det var därför vi reste till Gran Canaria i vintras. För att vi ruttnade. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *