För 3:e året i rad tänkte vi tågluffa i Europa med Interrail.
De tidigare tågluffarna har varit fullständigt ljuvliga. Det vill säga förutom den del som vi rest genom Sverige med SJ då. De delarna har funkat bedrövligt. Vi bor ju i Umeå och behöver ta oss igenom hela Sverige för att påbörja och avsluta tågluffen.

Tåg i Europa. Det är grejer det. När man väl kommer dit.

Första året

Första året gick det väl åt helvete redan på utresan kan man väl säga. (även om det kanske var mer Trafikverkets fel än SJ´s i rättvisans namn)
Och försäkerhets skull på hemresan också.

En dag på golvet genom Sverige

Andra året

Efter denna pärs insåg vi ju att något måste göras annorlunda. Färre byten, tänkte vi, måste vara svaret. Då blir det färre anslutningar att missa. Svaret blev Euronight, nattåg direkt från Stockholm till Hamburg. Är man väl ombord på det tåget, så kommer man ju ändå fram. Någon gång.
Biljetterna släpptes dock först 17 dagar innan avresa. Då hade jag gått in varje morgon i 3 månader för att bevaka om de släppts.
Denna gång kom vi ändå ner till Hamburg ordentligt. Även om AC´n var trasig i vår vagn så vi blev rätt långkokta där i kupén i högsommarvärmen. Men vilka är väl vi att klaga på en sån bagatell?

Nattåg

I år då?

Jo, biljettsläppet dröjer i år också. Denna gångs sägs det bero på att SJ skaffat sig ett nytt bokningssystem. Även i år sitter jag dagligen och kollar SJ´s sida hela våren eftersom datum för släppet saknas.

När biljetterna till slut släpps är jag på resa i Uzbekistan. Christofer får därför i uppdrag att hålla koll på eventuellt släpp och att boka. Jag har visat honom hur han ska göra för att köpa Interrail-biljetter. Han är stressad förstås, man förstår ju att det är bråttom och kommer att sälja slut snabbt. Christofers stroke gör dessutom att såna här situationer blir extra stressiga för honom. Det är därför jag brukar sköta bokningar i normala fall.
Men det går bra och han bokar. Precis samma biljett som förra året, sovvagn, egen kupé. När jag kommer hem från Uzbekistan frågar jag honom vad det kostade. Han kollar kvittot och det visar sig att det kostade 4600 kr för platsbiljetter för oss två! Galet ju, lika mycket som ett helt interrailkort!

Det måste vara ett misstag. Jag känner mig lugn. SJ kommer att reda ut det här. Det står ju Interrail på våra biljetter. Bara det att priset på något sätt blivit fel. De har ju ett helt nytt bokningssystem, så det är väl någon bugg får man förmoda.
Jag ringer SJ. Kommer fram, redogör för mitt ärende, tjejen ska kolla upp vad som kan ha blivit fel, jag blir satt på vänt i 15 minuter och sedan bryts samtalet. Jag ringer upp nästa dag igen. Ingen som kan det nya bokningssystemet är på plats. Hon jag pratar med säger att något måste ju ha blivit fel helt klart, så mycket ska det inte kosta, men hon vågar inte säga vad, så jag uppmanas ringa igen en vardag.

Ringer en 3:e gång. 

Nu får jag höra att SJ slutat sälja sovvagnsbiljetter i samma kupé till 2-könade par tillsammans med Interrailkort. Bara homosexuella par och samkönade kompisar får sova tillsammans på Interrail-resan. Heterosexuella par måste sova i olika kupéer ihop med varsin främmande människa. Så att det liksom blir samma kön på alla i kupén. Dam- eller herrkupé måste det vara. Konceptet mix-kupé är borta. Fastän sovvagn ju bara rymmer 2 platser och det därmed inte borde spela någon roll för SJ vilket kön de sovande har. Ingen annan ”drabbas” ju om vi sover ett par tillsammans. Vad är det som händer? Har SJ drabbats av moralpanik? Händerna på täcket?

Om man ändå bokar sovplatser tillsammans, i samma vagn, så som Christofer har gjort, och så som man alltid har kunnat göra förut, så får man per automatik betala fullpris för sina sovplatser. Inte Interrail-pris. Utan att SJ´s nya bokningssystem varnar eller på något sätt säger till att Interrail inte gäller. 3000 kr dyrare än Interrail-priset!

Kvinnan jag pratar med säger att vi får skylla oss själva. Vi har ju godkänt priset.
Ja, i och för sig, men som sagt, biljettsläpp så här kort innan, innebär en extrem stress, man vet att man måste vara blixtsnabb för att lyckas och att man när som helst kan bli utkastad ur systemet. Christofer har dessutom som sagt en hjärnskada efter sin stroke, så såna här situationen är extra stressiga för honom. Han bara tryckte igenom bokningen liksom, utan att reagera på priset. Han hade ju gjort rätt och lagt in våra Interrail-kort på rätt sätt.

Nu är alla ligg- och sovvagns-biljetter till vårt tåg den 20 juni slut, bara sittplatser kvar. Funkar dåligt med sittplats när man haft en stroke och behöver sova ordentligt på nätterna. Och dessutom i kombination med en sån lång resa. 220 mil på 1,5 dygn ska vi tillryggalägga från Umeå till Bryssel. Eurostar-biljetten Bryssel-London bokade vi redan i mars, så den går inte att ändra.

Hatar SJ verkligen tågluffare så mycket? Särskilt oss från norra Sverige, det vet vi ju från tidigare år. Och, verkar det som, alldeles särskilt, särskilt mycket om vi reser som heterosexuella par, tydligen?
Kommer de inte att ge sig förrän vi allihopa har gett upp och börjat flyga ner till Europa istället? Men varför hatar de oss, undrar man ju? Vad har vi gjort för fel liksom? Förutom att försöka, desperat om och om igen, att åka tåg på semestern?

Umeå. Platsen dit alla tågluffare åker för att dö?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

11 Comments

  1. … håller med om allt du skriver, märkligt det ska vara så svårt, särskilt från norra Sverige. Och framförhållningen i möjligheten att boka? Vem kan boka allt för semestern med så kort varsel? Sen den dåliga informationen och att man ska bevaka dagligen. Inte lätt vara tågresenärer.

    • Gunilla Yourstone

      Ja man tänker att nästa år näste det ju ändå bli bättre och sedan blir det bara sämre och sämre. 😡

  2. Detta är bland det grövre jag har hört! Nog borde det räknas in som diskriminering? 🤔 Får det verkligen gå till såhär? Nej, här känns som SJ har tagit dig konstnärliga friheter med argumenten…

  3. Inte klokt. Ni måste lyfta det här högre upp i SJ s organisation. Hur galet som helst att man inte får dela kupé som par, både i liggvagn och sovvagn. Hur tänker de som bestämmer sånt här?

    • Gunilla Yourstone

      Nä det är inte klokt någonstans. Särskilt som de inte tjänar något på det själva?

    • Jisses.. det där med tågromantiserande får sig en törn..
      .. låter ju helt vansinnigt.. hoppas ni får rett ut det..o får en trevlig resa!
      .. jag hade höga förväntningar på min Eurostar-resa juni-22.. London-Bryssel.. lätt besviken på säte vid vägg 0 utsikt, ickefungerande laddning o wifi.. är ganska härdad nu, mer lr mindre standard på tyska tåg oxå.
      ..att flyga ner i Europa gör jag i år till Budapest.. lägger mig inte på stenhård avsmalnande brits o trasslar in mig i kuvertlakan o roterar hela natten med stege i vägen på ÖBB Nightjet igen..

      • Gunilla Yourstone

        Aha, vi får se hur Eurostar blir för oss då. Fast huvudsaken vi kommer fram liksom…

  4. Jisses!
    Måste ju få höra mellan vilka ställen ni ska vandra snart. 😀

  5. Pingback: Alltså, hatar SJ heterosexuella tågluffare så mycket? | ulsansblogg

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *