När man som svensk tågluffar i Europa är det nästan helt omöjligt att undvika att en del av tågluffen går genom Tyskland. Fast många passerar bara igenom på väg mot Medelhavet. Men om man väljer att ge Tyskland lite av sin tid, finns mycket att se här. Vi skulle faktiskt kunna tänka oss att gå så långt att bara tågluffa i Tyskland en hel månad. Så pass entusiastiska är vi.
Men hur funkar det rent praktiskt att tågluffa i Tyskland? Vi har satt ihop en liten guide utefter våra erfarenheter.
Typer av tåg
I Tyskland finns Snabbtåg (ICE) som går längs stambanorna och bara stannar i de större städerna. Sedan finns Intercity (IC) som stannar på fler stationer och Regionaltåg som går längs andra linje än stambanorna.
Interrail gäller dessutom på S-bahn, pendeltåg som finns i de större städerna.
Platsbiljetter
Den goda nyheten är att man sällan eller aldrig behöver platsbiljetter på de tyska tågen. Undantaget är nattåg och tåg som går vidare till andra länder som tex Frankrike. Det går att boka sittplats, men det går också bra att bara hoppa på. Sätena har en digital tavla som talar om ifall sätet är bokat och i så fall från vilken station.
Sträckan Köpenhamn-Hamburg är en flaskhals och måste förbokas i god tid innan.
Mat på tåget
På ICE- och IC-tågen finns i regel en bistro. Däremot inte på regionaltågen.
Bagage
Till skillnad från vissa andra länder i Europa, har man i Tyskland fattat att resenärer behöver bagagehyllor. Dessa finns ofta mitt i vagnarna, vilket är praktiskt för då kan man ha sin väska nära och ha uppsikt.
Sittkomfort
Jodå tack, vi tycker att de tyska tågen är bekväma så att det duger. Många säten är 2 och 2, vilket vi tycker är bekvämare än att sitta i 4-grupp mitt emot varandra.
Wifi och eluttag
Här är det ordning och reda. Vi hittade wi-fi på alla tyska tåg och eluttag åtminstone på ICE och IC.
Pålitlighet
Vi trodde faktiskt att den tyska järnvägen skulle vara mer pålitlig än den visade sig vara. Många av långdistanstågen var, eller blev, försenade 30-60 minuter. Det är därför bra att räkna med att man inte kommer med den första anslutningen. Planera med marginaler.
Kan man tågluffa överallt?
Tyskland är ett av de länder i Europa med mest heltäckande järnvägsnät. I stort sett vart man än har tänkt att bege sig i Tyskland, så går järnvägen dit. Väldigt tillgängligt alltså. Någon enstaka privat järnväg, som alltså inte ingår i Interrail har vi hittat, tex till Tübingen. Men det tillhör undantagen.
Cykel på tåget
I Tyskland verkar det funka kanonbra att ta med cykeln på tåget. Både på regionaltåg och snabbtågen hittar vi särskilda cykelvagnar.
Covid
Tyskland har varit mer nitiskt vad gäller munskydd än andra europeiska länder. Både under vår tågluff sommaren 2022 och mitt besök i Berlin under november 2022, var det krav på munskydd i tågtrafiken.
Det senaste är att kravet nu är borttaget, men att munskydd fortfarande rekommenderas.
Stora stationer
De stora städerna i Tyskland har ofta enorma järnvägsstationer. Som Hamburg och Berlin till exempel. Här tar det tid att byta, även om det oftast är välskyltat. Dessutom stryker det runt rätt mycket skumt folk, så det gäller att vara uppmärksam och hålla koll på grejerna.
Bästa stoppen i Tyskland
Vi har ju långtifrån varit överallt än. Men några tips utifrån vad vi upplevt hittills. Hamburg hör ju till förstås. Här hamnar man ju nästan alltid vare sig man vill eller inte. Vi rekommenderar verkligen att ta ett stopp på 1-2 dagar i Hamburg, för det är en trevlig stad med mycket att se.
Bremen är en annan mysig stad som ligger bra till.
Moseldalen kan vi verkligen rekommendera. Ett fantastiskt område som dessutom är mycket lättillgängligt med tåg.
Läs också: 14 saker att se och göra i Moseldalen – våra bästa tips
De platser som vi själva planerar inför 2023 är München, Füssen och Garmish-Partenkirchen. Rapport om dessa kommer förstås på bloggen.
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Rhendalen (inte minst Bacharach), Freiburg-im-Breisgau (med Schwarzwald), och inte minst Nürnberg med sin stadsmur, borg, Dürers hus och nationella järnvägsmuséet utöver sin modernare mörka (intressanta) rekommenderar jag. Grymt underskattad stad. Förmodligen p.g.a. det moderna.
WiFi är inte att räkna med alltid. Definitivt inte Hamburg-Köln genom skogiga åsar på äldre tåg.
Idag finns också 49 euro-biljetter för den som kan tänka sig att strunta i snabbtåg.
Rhendalen ska vi faktiskt också stanna till i, i år på hemväg tänkte vi.
Ja precis den biljetten finns ju till ett bra pris.