Vi har ju redan avslöjat våra resdrömmar för 2019. Bland annat skulle vi så gärna vilja göra en tågluff ner i Europa. Nu är ju vårt framtida resande fortfarande omgärdad med diverse frågetecken runt hälsa och sånt. Men för min del vore det i så fall 27 år sedan sist.

Då gick det nattåg direkt från Köpenhamn till Paris. Nu verkar det aningen mer komplicerat. 4 byten mellan Köpenhamn och Paris säger appen Railplanner idag. Plus att det verkar krävas platsbiljetter. Inte bara att spontant hoppa på ett tåg som back in the old days. Och dyrt är det, har vi ju fattat. Detta är inte längre en sysselsättning för fattiga men glada studenter pigga på äventyr, utan mer för politiskt korrekta, medelålders akademiker från storstan.

Eller? Är ryktet överdrivet? Vi bestämmer oss för att ta reda på fakta om den moderna interailen och intervjuar Charlotta Colliander Golding, som driver bloggen BaraBrittiskt och dessutom genomfört et helt gäng tågluffer ner i Europa.

Vid Alp Grüm stannar tåget i 20 minuter så man kan gå ut och se glaciärsjöar och dammar

Hej Charlotta, berätta om din senaste tågluff. Vilka åkte? Hur såg rutten ut och hur länge var ni borta?

Vi åkte Malmö/Köpenhamn till Hamburg via byte på Jylland kvällstid för tiderna passade oss denna gång bättre än färjan från Rødby på eftermiddagen. I Hamburg hade vi lagt in övernattning istället för nattåg till Schweiz då dottern och jag hade med min mamma som inte sett så mycket av Europa från just tåg.

Nästa dag tog vi tåg ner till Schweiz äldsta stad där vi övernattade hela två nätter för att vi ville passa på att se Liechtenstein. Därefter blev det morgonavgång med Bernina Express som är ett världsarv med sina gamla stenbroar, tunnlar och glaciärlandskap. Framme i italienska Tirano på eftermiddagen bytte vi till regionaltåg en knapp timme till fina Lecco vid Comosjön där vi övernattade och hade tid för lite sightseeing.

Kort tågresa till Milano nästa dag och byte till snabbtåget Frecciarossa till huvudmålet Rom.

Rom

Efter en vecka i Rom bar det av norrut med ett första stopp i Florens för att se Chelsea i damernas Champions League. Naturligtvis blev det ett par dagar till själva staden också men har man aldrig varit där förr rekommenderas mer tid.

Från Florens åkte vi vidare till Innsbruck via byte i Bologna en halvtimme norrut med snabbtåg. Resan genom Adigedalen och in i Sydtyrolen med vin- och äppelodlingar är vacker och har många fina ställen att hoppa av på för den som vill men vi har åkt där förr så det blev nu hela vägen över Brennerpasset in i Österrike. Innsbruck fick två övernattningar och så blev det dags för Hamburg igen via byte i München. Även nu blev det övernattning i Hamburg istället för nattåg men det går alltså spara tid för den som gör det istället. Sista dagen hade vi sen söndagsfrukost på hotellet innan vi tog lunchtåget hemåt över Rødby.

I Brusio kör tåget i en 8:a!

Hur/via vem bokade ni resan?

Vi bokade på Interrails sajt och platsbiljetter på de lokala tågsajterna eller på stationerna allt eftersom.

Interrailkort eller enskilda biljetter? Hur gjorde ni och generella tips hur man ska tänka?

InterRailkort kändes bäst eftersom resan skulle involvera Schweiz som är rätt dyrt samt att vi ville ha friheten att göra lite längre dagsturer.

Rom

Hur länge innan bokade ni?

Själva InterRail-kortet bokade jag kanske tre veckor innan avresa för att hinna få det hemskickat. Det första jag bokade ett par veckor tidigare var faktiskt platserna hem från Hamburg eftersom de tågen är korta och det var skollov i Sverige vår hemresedag.

Glaciär ovanför byn Samedan

Får man fråga vad totalkostnaden för tågresorna gick på?

InterRail för en ungdom, en pensionär och en vuxen blev runt 11000 med tio resdagar på en månad (så att vi kunde åka till Liechtenstein m.m. på vägen). Vid årsskiftet gjordes InterRail om så att det nu är sju resdagar på en månad eller tio på två månader till liknande pris. Därtill kom platsbiljetterna på tågen till och från Danmark som totalt blev runt 300 kronor, panoramavagn i Schweiz runt 300 (men där kan du ta vanliga tåg också och måste inte boka dem fast det nog är bra i högsäsong) och snabbtågen i Italien där varje sträcka kostar 10 euro per person och måste bokas.

Tibern

Det verkar vara så många byten när man åker tåg längre sträckor i Europa. Hur hanterar man  det och händer det ofta att man missar sitt tåg pga förseningar?

Det viktiga för mig är att ha generöst med tid i Hamburg och speciellt om du ska med nattåg. Dagtåg går det många söderut därifrån men även då beror de ju på vad ditt slutmål är och om du måste byta ännu en gång till något med få kvällsavgångar (eller ska den långa resan ner till Köln och förbindelser Paris/Bryssel-London). Det händer ofta att tågen från Danmark är sena eller har tekniska problem och de är inte många dagligen utan du kan istället hänvisas till lokala rälsbussar med stopp överallt om det är banarbeten och annat. Bra med tid i Hamburg alltså.

Florens

Måste man boka alla tågresorna med sittplatser och så i förväg? Känns lite oflexibelt att åka i sommar och vara tvungen att bestämma exakt redan nu

(Den rutt vi skissar på just nu är Umeå-Como – Schweiz någonstans – Umeå)

Nej speciellt som tågluffare är det ju roligt att inte planera i förväg utan få vara spontan. Det är egentligen mest nattåg, snabbtåg i Italien och Frankrike samt Eurostar under Engelska kanalen och schweiziska panoramavagnar du måste boka. Sedan kan det alltså vara bra att boka vissa andra sträckor under högsäsong om man vill veta att man får sitta tillsammans för att man reser med barn eller så men inget måste. De italienska snabbtågen går ofta så de bokade vi eftersom man måste men sällan särskilt långt i förväg utan rätt spontant.

Italienska delen av Schweiz sista på väg mot gränsen till Italien

Mellan tummen och pekfingret, om man köper Interrailkort, hur stor kostnad tillkommer sen för platsbokningar?

Med bara dagtåg söderut behöver det inte bli något. Tyska och schweiziska tåg har alltid plats (utom då i panoramavagnar som inte går med i alla tåg). Det är mellan storstäderna i Italien och så tåget tillbaka till Danmark jag bokar. Säg 600 per person för oss nu med panoramavagn för tio schweizerfranc hos Rätische Bahn.

snabbtåget Freciarossa på Milano C

Finns det någon bra sajt för att någorlunda enkelt se vad tågresorna kommer att kosta, eller blir det en chock när resebyrån svara på förfrågan?

Du kan gå in på thetrainline.com så ser du ungefär vad det kan kosta för dig att sätta ihop en resa och kan jämföra med InterRail och även göra slag i saken och köpa biljetter.

Tyska Deutsche Bahn (som har engelskspråkig sida) har många priser så länge Tyskland är med i söket och det blir fler och fler internationella framöver. Även de går att köpa biljett av eller boka bara platsbiljetter för InterRail. Deras app är också bra för att hålla koll på förseningar i och till Tyskland som vi alla passerar. För nattåg får du kontakta österrikiska ÖBB per telefon så hjälper de dig.

Dina bästa tips för den oerfarna tågluffaren? Kan gälla både inför resa och under själva resan.

Kolla upp när det är skollov och helgdagar i länderna du ska till. Det kan påverka om du borde boka plats eller ej på populära sträckor.

Ta inte nattåg över Alperna, det är galet vackra resor.

Ta med en powerbank. I många länder är uttagen få. Även WiFi är av varierande tillgång redan i Tyskland förvånansvärt nog men på deras snabbtåg ICE kan du boka plats för “Handy” (mobil) och får då bättre täckning.

Något annat som jag glömt att fråga om?

Matmöjligheter är det dåligt med i Danmark så där äter du lite halvkass på färjan om du åker den vägen, annars tar du med dig. I både Köpenhamn och Hamburg finns något för alla på eller runt stationerna. Tyska snabbtågen ICE har restaurangvagn och interregionala tåg en bistro med enklare mat men min erfarenhet är att det ofta inte lastats mer än kakor, mackor och drycker både med och utan alkohol. Kaffe på tyska tåg är helt odrickbart. I Schweiz är allt som rör tåg tiptop och i Österrike helt okej även om det även där ofta är utplockat i restaurangvagnen över Brennerpasset. Italienska gamla regionaltåg har inte ett dugg medan snabbtågen säljer lasagne i halvfabrikat men i gengäld har espressomaskin.

Landwasserviadukten

Oh tack snälla. Nu är vi faktiskt mycket klokare. Gott om tid i Hamburg (övernattning alltså tänker jag då), inget behov av att detaljboka allt månader i förväg, utan go with the flow, låter det som. Nu ska jag bara in och kolla priser. Och så boka. Eller… vi kanske ska göra vår hjärtoperation först?

Tack Charlotta!

 

Etiketter

4 kommentarer

  1. Det här var intressant läsning :o). Jag skulle gärna ge mig ut och åka lite tåg i Europa, dels för att det är skonsammare för miljön och dels för att det finns så många vackra tågsträckor. Men jag tycker lite som du att det är galet dyrt. Tittade på det för ett tag sedan och för en familj med fem personer kändes tågpriserna inte rimliga. Det känns synd! NU får det bli att vi tar bilen istället :o).

    Hoppas ni får en skön helg.

    • Gunilla Yourstone

      Fast med många barn brukar tåg kunna bli riktigt billigt?
      Tåg är verkligen trevligt, men skulle behöva bli enklare.

  2. 27 år sedan ni tågluffade? 22 år här, så ni vinner 😉 Eller ja, åtminstone 22 år sedan jag åkte Interrail. Då gick jag till stationen i Narvik, köpte min biljett och gjorde de platsreservationer jag behövde ner till Budapest. Dock slog åskan ner i en transformator så vi blev stående utan el i åtta timmar några mil söder om Boden. Jag missade förstås samtliga anslutningar, men fick även en riktig hotellnatt i Malmö som inte var planerat. Det var första gång jag såg Malmö.

    • Gunilla Yourstone

      Ja jag är väl några år äldre också. 🙂
      Det blir en lång resa att börja i Narvik. På den tiden bodde jag i Gävle och det var långt nog.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *