Nu har vi provat att tågluffa i Österrike två år i rad. Åkt kors och tvärs genom landet och provat både långsamtgående regionaltåg och snabba Railjet Xpress genom landet.

Först av allt måste vi säga att det verkligen är ett rent nöje att åka tåg i Österrike. Tågen är nya, rena och snygga, de är dessutom för det allra mesta i tid. Utsikten från tågfönstren är i 90% av fallen fantastisk. Alper, kor och gröna ängar. Dessutom verkar konduktörerna här alltid vara på ett oerhört gott humör, skrattar och skojar sin väg genom tåget med ett gäng fryntliga Grüß Gott i beredskap åt oss passagerare.

Tågluffa i Österrike

Behövs platsbokning i Österrike?

Nej, detta är den verkligt goda nyheten. I Österrike kan man tågluffa på gammaldags vis, utan att boka innan. Man hoppar bara på valfritt tåg och åker med. Spontant och bra. Över varje säte finns elektroniska skyltar som talar om vilka platser som är bokade och på vilka sträckor. Så det är lätt att shoppa runt i en vagn och välja platser som är lediga.

Denna bild är från ett schweizisk-tyskt tåg. Men principen är densamma.

Wi-fi och eluttag

Wi-fi finns på alla österrikiska tåg, för det mesta är det bra, funkar, och är lätt och smidigt att koppla upp sig mot. Gratis wi-fi finns dessutom ofta på stationerna.

Eluttag finns på fjärrtågen, men inte på regionaltågen.

Går tågen överallt?

Tågnätet är väl utbyggt i Österrike. Dock finns det många alporter som inte har tågförbindelse, utan man får då byta till buss. Ett exempel är Hinterglemm som vi besökte förra året. I år valde vi orter utifrån att tåget skulle gå dit. Då blev det Schladming och Obertraun.

Obertraun

App

Appen ÖBB kan man ladda ner för att boka platsbiljetter, kolla förseningar och se vilket spår ett visst tåg går ifrån.

Kan man ta med cykel på tågen?

Samtliga tåg som vi åkt med i Österrike har plats för att ta med cyklar. På fjärrtågen var vårt intryck att det alltid blev fullt i cykelställen, medan det oftast var gott om plats på regionaltågen.

På fjärrtågen fanns det särskilda sittplatser som var öronmärkta för resenärer med cykel. Dessa låg förstås i anslutning till cykelställen.

Smidighet vid byten etc

Samtliga tåg som vi åkte hade digitala skärmar som visade vilka stopp tåget skulle göra framåt, vid varje station vilka anslutande tåg och bussar som fanns och vilka spår de avgick ifrån. På perrongerna fanns tydliga instruktioner var på plattformen vilken vagn stannade så att man kunde positionera sig rätt medan man väntade.

På lokaltågen var utropen bara på tyska. På fjärrtågen även på engelska.

Tågluffa i Österrike
I full färd med tågbyte

Delade tåg

En grej som vi stötte på flera gånger, var tåg med två olika destinationer. Första gånger blev vi höggradigt förvirrade när två olika tåg med samma avgångstid verkade avgå från samma plattform! Dels mot Zürich och dels mot Feldkirch.

Men det var ju så att det var samma tåg. De främre vagnarna gick hela vägen till Zürich och de bakre bara till Feldkirch. Enkelt när man fattar.

Tågluffa i Österrike

Plats för bagage

Det finns bra med plats för bagage på fjärrtågen. Alltid bagagehyllor både i tågets ändar och mitt på, så att man kan hålla koll på sitt bagage. På regionaltågen fick man ställa väskorna vid cykelplatserna, några bagagehyllor fanns inte.

Finns det plats på tågen?

Flera gånger har vi lyckats åka österrikiska snabbtåg just fredag och söndag, det vill säga när det är som mest hektiskt och tågen är fullbokade. Då krävs det en ganska hög grad av list och taktik för att som tågluffare utan platsreservation ändå få en sittplats.

Tips nummer 1 är att vara i god tid till tåget. Och om möjligt kliva på allra först när tåget kommer in. Sedan bör man välja en vagn i ena änden på tåget, de flesta kliver på mitt på tåget. Ovanför varje sittplats finns en liten skylt som anger om platsen är bokad. Här kan man då välja en obokad plats, eller om ingen sådan finns, en plats som inte är bokad förrän ett antal stationer bort. Sedan får man byta igen när platsens rättmätige ägare kommer ombord.

Ett annat rävigt tips är de där cykelplatserna. De är 8 till antalet men antalet cyklar som får plast i stället verkar bara vara 5. Alltså finns där 3 prima obokade platser kvar att sno för den fingerfärdige.

Tågluffa i Österrike
Tågluffa i Österrike – cykeln får plats

Läs också: Tågluffa i Tyskland – så funkar det och våra tips

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

2 Comments

  1. Bra tips! Aldrig åkt tåg i Österrike men hinner tänka att någon gång blir den första. Såg riktigt fräscht ut!

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *