Årets tågluff är nu avverkad och klar, vi är hemma sedan en vecka tillbaka. Så här såg vår rutt ut i år.
Dag 1: Umeå-Hamburg
Vi startar tågluffen klockan 07:20 en lördagsmorgon. Tåg ner till Stockholm först. Här har vi sedan 2 timmar och 20 minuters marginal till nattåget till Hamburg. Lite tight kanske, men norrlandstågen brukar ju vara i tid. Så även denna gång.
Nattåget ska avgå 16:00 men blir en timme försenat. Sedan tar det stopp i Flemmingsberg igen ytterligare en timme p.g.a. nedriven kontaktledning. Sover gör vi i sovvagn på tåget.
Restid: 17 timmar, obligatorisk platsbokning på båda tågen.
Dag 2: Hamburg-München
Vi vaknar på tåget på väg ner mot Hamburg. Nu har vi kört ikapp vår försening under natten och anländer planenligt klockan 9 på morgonen.
Vi byter till ett direkttåg till München som blir ca 40 minuter försenat. 16 timmars resa. Ingen platsbokning Hamburg-München.
I München bor vi på hotell Boutique Hotel Germania nära järnvägsstationen. Praktiskt läge och hotellet är trevligt och har allt man kan begära inklusive en fläkt.
Dag 3: München-Hohenschwangau
Nu är mastodontresedagarna färdiga för denna gång och vi är framme i Bayern. Dagens resa blir bara ner till Füssen. Sedan får vi ta buss (ingår ej i Interrail) sista biten till Hohenschwangau. Restid 2,5 timmar.
I Hohenschwangau bor vi på Romantic-Pension Albrecht. Ett prisvärt boende på 10 minuters promenad till uppgången mot slottet. Vi har balkong på rummet med ”sned” utsikt upp mot slottet Neuschwanstein.
Dag 4: Hohenschwangau
Vi upptäcker slotten Hohenschwangau och Neuschwanstein.
Dag 5: Hohenschwangau till Garmisch-Partenkirchen
Nu hade vi ju planerat att ta tåget till Garmisch-Partenkirchen. Vi har sett i Railplanner att det är lite struligt och tar tid, men så får det väl vara då.
Men den där bussen i förrgår, från Füssen till Hohenschwangau, buss 6909 som avgår 13:01 från Füssen, den går ju faktiskt vidare ända till Garmisch-Partenkirchen. 2 timmar tar det i stället för 5 timmar med tåget. Bussen får i ju betala utöver, den ingår inte i Interrailkortet, men det kan det definitivt vara värt, känner vi.
Restid: 2 timmar.
I Garmisch-Partenkirchen bor vi på Hotel Garni Brunnthaler, rent och fräscht, nära stationen och med balkong.
Dag 6: Garmisch-Partenkirchen
Vi upptäcker Garmich-Partenkirchens närområde under en späckad heldag. Partnachklamm och Zugspitze.
Dag 7: Garmisch-Partenkirchen-Bratislava
Vi får åka hela 4 olika tåg för att ta oss hela vägen till Bratislava i Slovakien. Restid 7 timmar och 40 minuter.
I Bratislava bor vi på BEIGLI Hotel & Garden i gamla stan.
Dag 8: Bratislava
Vi upptäcker Slovakiens huvudstad under en heldag.
Dag 9: Bratislava-Schladming
Tre olika tåg tar oss till de österrikiska Alperna., närmare bestämt Schladming. I år väljer vi ort efter att tåget ska ta oss ända fram. Restid 5,5 timme.
I Schladming hyr vi lägenhet med balkong av Landhaus Tritscher.
Dag 10-11: Schladming
2 heldagar räcker ju inte för att upptäcka allt i Schladming-Dachstein-området. Men Treppe ins Nichts hinner vi med i alla fall.
Dag 12: Schladming-Obertraun Dachsteinhölen
En kortare resa idag inom österrikiska Alperna. Vi tar oss till Obertraun vid sjön Hallstätter See. Stationen vi kliver av på heter Obertraun Dachsteinhölen.
Restid: 2 timmar
Här bor vi med formidabel sjöutsikt på B&B Hallstatt Lake.
Dag 13-14: Obertraun
Som tur är har vi bokat in hela två heldagar här vid Hallstätter See. Det finns mycket att se i området och dessutom är sjön härlig att bada i.
Dag 15: Obertraun-Rueun
Målet nu är schweiziska Zermatt, men att färdas i öst-västlig riktning i Europa tar tid. Vi avsätter därför två dagar för resan, som bits av i den lilla oansenliga byn Rueun. Här pratas språket rätoromanska, men vi gör oss förstådda med en blandning av engelska, tyska och italienska.
Restid: 9,5 timmar.
Vi bor enkelt på övervåningen av byns italienska restaurang, L’angolo dei Sapori.
Dag 16: Rueun-Zermatt
Glaciärexpressen är en av världens mest kända järnvägssträckor. Den går från St Moritz till Zermatt. Sträckan St Moritz till Chur är dock samma som för Bernina Express om vi åkte 2019, så vi tänker oss bara Chur-Zermatt i år. Första 40 minuterna tillryggalade vi under gårdagen, Chur till Rueun. Nu startar resten av den klassiska sträckan.
Restid 5,5 timmar.
Vi bor på Hotel Alphubel, ett ordinärt rum med en jätteterrass visar det sig. Perfekt för oss som nobbar restauranger i Schweiz och äter alla måltider på rummet (det vill säga terrassen då).
Dag 17-18: Zermatt
Zermatt är lika fantastiskt som det är dyrt. Vi har två oförglömliga dagar uppe i bergen på 3000-4000 meters höjd.
Dag 19: Zermatt-Bern
Nu börjar den långa resan hemåt. Idag bara så långt som till Bern dock. Restid: 2 timmar och 20 minuter.
Vi bor på Akomo Bern, ett hotell med självincheckning.
Dag 20: Bern-Karlsruhe
Bara en kortare resa idag också. Vi reser tillbaka i tiden, närmare bestämt 30 år. För i Karlsruhe pluggade jag 1993-94. Restid: 3 timmar.
Vi bor på Hotel Elite.
Dag 21: Karlsruhe-Oberwesel
Resan ser enkel ut på papperet. Men idag verkar typ alla tåg i hela Tyskland vara försenade. Men så är det också fredag och en stor resdag. Vi missar tåg på tåg och resan tar till slut 4 timmar.
Vi bor på ett slott från 1200-talet, nämligen Burghotel auf Schönburg. Helt klart en ståndsmässigt avslutning på tågluffen.
Dag 22: Oberwesel-Hamburg-nattåget mot Stockholm
Nu återstår bara att ta sig till Hamburg med marginal för att inte missa nattåget upp till Stockholm. 3 timmar kalkylerar vi som marginal och reser i 6 timmar. Planen går i lås och vi hinner äta middag på Lange Reihe i Hamburg.
Sedan går nattåget 21:00. Total restid blir därför 9 timmar.
Dag 23: Stockholm-Gävle-Umeå
Restiden för nattåget har förlängts med 2 timmar på grund av banarbeten. Vi är framme i Stockholm 12:20. Vi har sedan ett tåg upp till Gävle 13:15. Och sedan Gävle-Umeå. 17:45. Reservplanen är att om nattåget skulle vara försenat kan vi hoppa på det sista tåget redan i Stockholm och ändå komma hem. Men allt går i lås och vi får 3 timmar hos min pappa i Gävle där vi kan duscha och fika lite.
Restid: 22,5 timmar.
Tågluffen i siffror
- Tågluffen varade i 23 dagar
- Vi reste genom 4 länder: Tyskland, Slovakien, Österrike och Schweiz
- Sammanlagt åkte vi tåg 4836 kilometer
- Vi åkte 30 olika tåg
- Sammanlagd restid: 4 dygn och 11 timmar
- Vi använde 13 resdagar av 15 möjliga på vårt interrailpass. Ursprungsplanen var 14 resdagar, men resdagen från Hohenschwangau till Garmisch-Partenkirchen uteblev då vi tog bussen istället.
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Verkar superhärligt. Den rutten är man ju sugen på att kopiera. 🙂
Ja vi kan verkligen rekommendera att ta denna rutt genom Europa. 😊
Klart intressant rutt som jag skulle kunna tänka mig att prova nästa år.
Ja gör det! Vi är nöjda med rutten. Bara Bratislava som blev lite lång detour, men vi ville gärna dit.