Bernina express avgår 8:32 från spår 10 på järnvägsstationen i Chur. Men redan klockan 8 är vi ett stadigt gäng som börjar samlas. Det japanska paret med varsina två sånna gigantiska resväskor. Grupper med guide. Familjer och par av varierande nationalitet. Förväntan i luften.

Det här är ett renodlat turisttåg. Vi har alla bokat månader i förväg. Platserna i 1:a klass och de på höger sida av tåget tar slut först.

Stora panoramafönster hela vägen upp över taket på vagnarna. En ambulerande servering serverar kaffe och snacks. Samt prosecco för de av oss som behöver göra av med sina sista schweizerfranc.



14 CHF kr per person för platsbiljetten. Fria tågresor i hela Schweiz har vi redan i vårt Swiss Travel Pass, men just panoramatågen kostar extra. Jag har bokat i sista vagnen. Fast väster sida. Höger var redan slut i hela tåget.

Vi sitter framåt i all fall, men ganska trångt är det ändå. Vagnen framför är visst tom, upptäcker vi när vi skickar en löpare. En grupp stiger på och fyller vagnen i Tiefencastel, upplyser konduktören. Men vi sitter där till dess. Den första timmen får vi alltså en helt egen vagn, innan vi är tillbaka i trängseln i sista vagnen igen.

Först kommer Slottsdalen. Denna oerhört bördiga dalgång var åtråvärd på medeltiden. Den krävdes sina kastell för att kunna försvara sig själv och sin mark mot dem som ville ta över.

En högtalarröst ropar ut i god tid när något extra vackert är på gång. “På höger sida”, “På vänster sida”.

Då reser sig alla med gångplats upp i vagnen. Det blir svårt att fota. För alla som inte gillar armbågar och mittbenor i sina bilder.

Jag ställer mig snart längst bak i vagnen. Lutar mig mot bagagehyllan och fotar och filmar därifrån. Där får jag bästa bilderna. Fönster att öppna finns bara ett litet tvärs över vid toaletterna. Vi  har ingen toalett i vår vagn.

Sedan stiger vi uppåt. Någon imponerande viadukt eller två. Efter halv elva börjar det hetta till ordentligt. Två glaciärer inom synhåll från tåget. Så är vi uppe ovanför trädgränsen. Detta är den enda tåglinjen som korsar Alperna. Högst upp i Alp Grüm gör vi en kort paus. Man får gå ut och sträcka på benen och fota 15 minuter. Vi längst bak i vagn 7 har bästa fotospotsen.








Sedan bär det nedåt igen. Jag får vänta nästan ändå till Tirano innan den kommer, den sista efterlängtade höjdpunkten. Öglan som tåget gör för att tappa höjdmeter. Söt som en modelljärnväg.


Sedan är vi framme. Ny stad, nytt land, ny sida av Alperna.


Bernina Express på film

Filmversionen av vår tågresa ser du här:

Läs också: 4 resor som faktiskt är billigare med tåg än med flyg

Allt du behöver veta om Bernina Express

Start- och slutstation

Bernina Express startar norrifrån i schweiziska Chur och slutar i italienska Tirano. Men stannar på många stationer där emellan, så det går bra att gå på och av var som helst.

Hur bokar man Bernina Express?

Bernina Express måste bokas i förväg. Åtminstone under högsäsong säljer tåget slut veckor i förväg.

Man bokar sin biljett här.

Är det inkluderat i Interrail passet m.fl.?

Bernina Express är inkluderat i både Swiss Travel Pass och Interrail. Dock måste man boka och betala för en platsbiljett.

Vad kostar det?

En platsbiljett kostar 14 CHF. En biljett utan något av tågkorten i botten kostar sträckan Chur- Tirano kostar 63 CHF.

När släpps biljetterna?

Själva färdbiljetten släpps 2 månader innan avfärd. Men platsbokningen verkar man kunna göra ett halvår i förväg.

Hur ofta avgår Bernina Express?

Bernina Express avgår en gång om dagen, 08:32 från Chur söderut. Från Tirano och norrut avgår tåget en gång om dagen 14:25. Resan tar 4 timmar.

Fler tåg finns som går kortare delsträckor, se tidtabell.

1:a eller 2:a klass?

Utsikten och fönstren är de samma. Förstaklassvagnarna går först i tåget (i alla fall vår tåg) och andraklass sist. I 1:a klass är det en 4-grupp och en 2-grupp i bredd och alltså bredare säten. Två-gruppen är på den bästa utsiktssidan.

Vilken plats är bäst?

Höger sidan i tågets färdriktning bjuder på bäst vyer under resan från norr till söder. Och tvärt om blir det ju vänster sida om man åker norrut.

Sätena är placerade i 4-grupper, där två reser bakåt och två reser framåt. Om man är två resenärer, kan man alltså boka två fönstersäten mitt emot varandra. Alternativt två säten bredvid varandra framåt. Att sitta på två säten bakåt känns väl inte som en hit direkt.

Det är lättare att ta bilder på det egna tåget när det åker över broar och viadukter, i kurvor etc. om man sitter längst fram eller längst bak i tåget.

Höjdpunkter på Bernina Express

Allra vackrast är det runt stationen Alp Grüm, dvs banans högsta punkt. Sedan är platsen alldeles före Tirano där rälsen går en ögla i syfta att tappa höjd, ganska häftig också. I övrigt dyker utsikter och broar upp med jämna mellanrum. Man har inte tråkigt några längre partier.

Kan man åka vanligt tåg också?

Ja, det går helt vanliga tåg med helt vanliga vagnar och fönster på samma sträcka. Dock finns inga direkttåg, utan då måste man byta tåg vid minst ett tillfälle.  Dessa tåg avgår en gång i timmen ca.

Är det värt att åka panoramatåget?

Oj, nu har vi ju bara åkte det och inte det vanliga tåget.
Nackdelarna med panoramatåget är ju några stycken. Fönstren går inte att öppna, så alla bilder blir ju ofrånkomligen med reflektioner från fönstret. Ju molnigare dag, desto mindre reflektioner. Sedan fylls ju panoramatåget alltid till sista plats under högsäsong. Och så är stämningen lite lätt… hausad liksom. Alla resenärer är taggade till hundra för att åka panoramatåg, se och uppleva maximalt och ta alla de bästa fotona. Så fort det hände något så studsar alltså alla resenärer upp från sina platser likt brukshundar i tjänst. Man kastar sig framför fönstren med mobiler och systemkameror. En skog av flottiga mittbenor, devices och händer i just din bild alltså.
Och sen tillkommer ju en kostnad också.

Samtidigt finns det ju fördelar. Tåget går direkt utan byten. Det stora fönstren är maffiga ändå. Även om de reflekterar. En speakerröst pekar ut alla highlights så att man inte missar något och matar även på med fakta. Antal tunnlar, antal broar, höjd över havet och så vidare.
Det är också trevligt att bli serverad vi bordet om man vill äta eller dricka något.

Men vår slutsats då? Vilket är bäst?

Vill man gå all in och leka turist, så  är det panoramatåget man ska åka.
Annars, så misstänker vi faktiskt starkt att det kan vara nog så trivsamt att åka det vanliga tåget också, givet att man lyckas knipa en fönsterplats åt rätt håll, så att man kan öppna fönstret och hänga ut.

Särskilt om det är lite luftigt på det vanliga tåget och man kanske till och med får en 4-grupp för sig själv.

Karta 

Något annat att tänka på?

Elkontakter vid sätena fanns inte, åtminstone inte i 2:a klass. Och inte Wi-Fi heller, förvånande nog.

Efter avslutad Bernina Express kan man boka en anslutningsbuss till Lugano, om man vill tillbaka till Schweiz. Detta görs genom att välja slutstation Lugano på bokningsidan ovan. Själva åkte vi vidare med tåg till Comosjön i Italien. Anslutande tåg fanns  ca 15 minuter efter att vi ankommit till Tirano och tog en dryg timme till Varenna.

Varenna

Läs också: Bästa tipsen för en tågluff i Europa

Läs allt om vår tågluff i Schweiz här.

Missa inga inlägg, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

2 kommentarer

  1. Åkte ni igenom Pontresina? Där jobbade jag en sommar och en vinter, och har visst också åkt tåget till Tirano därifrån. Minns öglan!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *