Ingen som sökt flygbiljetter via någon  av sökmotorerna de senaste åren, har väl kunnat undgå att få upp Ukraine Airlines i sökresultaten? Riktigt billiga priser. Med mellanlandning i Kiev då förstås. Men hur är det egentligen att flyga med Ukraine Airlines?

Inför vår resa till Jordanien fanns inte jättemånga bolag med någotsånär vettiga tider och priser att välja mellan. Så vi bestämde oss för Ukraine Airlines och fick en weekend i Kiev på köpet. Recensionerna på Tripadvisor hade vi faktiskt inte läst innan, och lika bra var väl kanske det?

Så här gick det.

Att flyga med Ukraina Airlines

Tidtabellförändringar

Det börjar egentligen långt innan det börjar. Vi bokar våra biljetter för april redan i oktober året innan. Och åtminstone en gång varje månad kommer uppdateringar om förändringar i tidtabellen. Till en början små förändringar. Några minuter hit och dit, eller bara ny terminal i Kiev. Sånt kan man leva med. Fast vid varje uppdatering måste man förstås bli lite stressad och in och kolla vad som är på gång.

6 veckor innan avresa kommer så en förändring i flygtiden med verklig betydelse. Min första flight från Stockholm till Kiev avgår nu 2 timmar tidigare. Bara att kasta min anslutande tågbiljett från Gävle, där jag tillbringar natten innan hos mina föräldrar och köpa en ny. Där blev visst resan 200 kr dyrare.

En månad innan avresa kommer nästa ändring. Nu är min flight hem från Amman till Kiev inställd. “Ring din resebyrå.” Jag ringer Travellink och få bra hjälp av en trevlig kvinna. Eftersom jag har en itinerary i Jordanien, kan jag inte boka om till en tidigare flight, utan det får bli en senare. Fast då ryker ju mitt bokade tåg hem till Umeå. Resan blev just ytterligare 800 kr dyrare.

Check-in

Två dygn innan avresa kommer mejlet med möjlighet att checka in online. Jag checkar in som jag brukar och skickar boardingkorten per mejl till  mig själv. Just in case.

På Arlanda vid bagage-drop visare det sig välbehövligt. För när jag ber om pappersboardingkort, som jag alltid gör på internationella flighter, så blir det njet. Boardingkort kostar 15 Euro. Per flight. Det vill jag förstås inte betala. Bara att hoppas på att mina hotell dygnen före respektive kommande flight har sjysst wi-fi så att jag kan fixa online-incheckningen både från Kiev till Amman och sen på hemväg.

Man påstår också en liten sväng där i incheckningsdisken att incheckat bagage inte är inkluderat i min biljett. Så då får man gräva i mejlen där vid disken och bevisa faktum. Medan kön trampar otåligt bakom.

Att flyga med Ukraina Airlines
Boadringkort. Värde 150 kr/st.

Flighten

För att de digitala boardingkorten ska gå att skanna, måste streckkoden förstoras upp. Så i inpassagerna genom säkerhetskontrollen och i gaten, måste alla passagerare först försöka skanna en gång i ordinarie storlek och sedan när detta inte funkar, stanna upp och förstora. Så det tar sin lilla tid i gaten.

Vi boardar inte via ramp utan får kliva ner ett trappa och bussas. Bort från terminal 5 åker vi. Förbi 4:an, 3:an och 2:an. Ut på en åker i Märsta, känns det som, innan vi är framme.

Flygplanet är helt ok, sätena går att fälla och man bjuder på ett stärkande glas vatten. Mat kostar förstås.

Att flyga med Ukraina Airlines

Kievs flygplats

Boryspil Airport är en ganska mailstream flygplats. Fast med för få restauranger. Det är djungelns lag som gäller på de få som finns.

Men bagage drop går trögt här. Jag blir rundskickad mellan tre olika diskar ett tag innan jag får napp och någon vill ta sig an mitt bagage.

Läs mer: Min heldag i Kiev – lökkupoler, vigvatten och presidentval

Hemresan

Jag checkar nogsamt in online från hotellet och tar skärmdumpar på mina boardingkort. Men på Ammans flygplats skriver man ut boadringkort åt min ändå och utan att fråga. Och helt gratis. Se där. Fast någonstans i den proceduren är jag plötsligt flyttad från den gångplats jag valt och placerad på mittensäte. Skumt, har aldrig hänt mig förut på någon annan flight.

Övrigt och slutsats om att flyga med Ukraine Airlines

Ukraine Airlines var före tidtabell på samtliga fyra flighter, det måste man ge dem. Men i övrigt var känslan ganska B. Boardingkorten som både kostade extra och sedan var i fel format för skanning digitalt. Bussningen är ju dryg som sjutton också. För att inte tala om alla tidstabellförändringar. Jag kommer nog inte att kasta mig på Ukraina Airlines biljetter någon mer gång faktiskt. Så känns det inte.

Att flyga med Ukraina Airlines

Har du också provat att flyga med Ukraine Airlines? Vad tyckte du?

Läs om resan i Jordanien här.

Vill du läsa fler flygrecensioner? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

22 kommentarer

  1. Japp, de ses ofta i flödet när man söker resor och allra helst åt samma håll som du reste nu. Men okej, noterar stöket. Usch.

  2. Nej Ukraina airlines och Aeroflot avstås.
    Flög Aeroflot 1979 till/från Sri Lanka, med övernattning i Moskva.
    Servicen var hemsk i Moskva, rent ut sagt otrevlig.
    Minns att jag köpte tur och returbiljett, förstås, men hemresan kunde bara bokas från Sri Lanka!
    Ingen höjdare!

    • Gunilla Yourstone

      Fast ryktet säger att Aeroflot är helt ok nuförtiden? Har dock inte testat själv.

  3. Nu har jag bara åkt med det gamla ukrainska bolaget Aerosvit och inte med detta så vågar inte säga något. Men eftersom du inte skriver så mycket om själva planet och resan så verkar det ju ganska bra. Och det finns västerländska flygbolag som inte ens bjuder på vatten numera. Irriterande dock med alla dessa tidsändringar som gjorde att du inte kunde använda dina tågbiljetter!

    • Gunilla Yourstone

      Ja själva flighten var det inga fel på. Mat och dryck räknar man ju inte med inom Europa nuförtiden.
      Men alla tidtabellförändringarna var rätt dryga och kostsamma för mig. Pga det inställda flyget hem hamnade jag dessutom mitt i SAS-strejken och fick köpa ny biljett ytterligare en gång.
      Och så det där att boadringkort kostar pengar. Suck! Det kan ju bara vara för att sätta dit folk och tjäna extra?

  4. Kikat många gånger på deras biljetter då de är så sjukt mycket billigare, men har läst ganska många reviews på nätet att de är ganska “no-thrills”-flygbolag. Kanske vågar oss på dom ändå.
    Var väldigt nära i december att det blev en stopover i Kiev på väg till Sri Lanka, men blev Istanbul istället 🙂

    Inte så länge sedan Ryanair tog ut sådana priser om man inte printat boardingkorten själv, hujamej!

    • Gunilla Yourstone

      Tror Turkish blev en bättre upplevelse. Har Ryanair slutat ta betalt för boadingkort alltså?

  5. Nja, blir inte jättesugen på Ukraine Airlines även om det ev blir en resa till Kiev i december. Vi var väldigt nöjda att Norwegian öppnade en direktflight Köpenhamn (som är vår hemmaflygplats) – Amman i höstas när vi åkte till Jordanien, perfekt för höstlovet också. Inget att klaga på alls där.

    • Gunilla Yourstone

      Det var ju perfekt med en direktflight till Amman. Fast då hade jag å andra sidan missat Tjernobyl. Och det hade ju varit tråkigt. 🙂

  6. Lät inte så upplyftande men för egen del så tycker jag bara man är förberedd på att det är en inte så härlig upplevelse går det an. Typ åka Ryan eller DY – funkar sålänge de kommer fram i tid.

    • Gunilla Yourstone

      Om man är förberedd och får ett bra pris. I just mitt fall blev det en ganska dyr resa sammanlagt med alla tidtabellförändringar.

    • Leif Johansson

      När Uia gör något fel får man betala för att de ska rätta till det har rest flera gånger med dem hälften av gångerna är det fel och ibland kan man inte checka in på webben och då verkar det att de kan inte förstå vad felet är

  7. Muaid Shaaban

    Tack för att du delar med dig mycket värdefulla info!

  8. Klaga hela tiden och klaga på allt !
    Det är typisk svensk ?
    Jag flyger med Ukrainsk air och är nöjd !

    • Gunilla Yourstone

      Som reseskribent bör jag inte recensera ett bolag för att jag är svensk? Eller hur var det nu? 🙂

  9. Göran Eriksson

    Hej, om man ska resa med Ryska eller Ukrainska bolag är det bra att kunna språket!
    Har rest med Ukrainska flyg och inte många problem. När man reste med Ukrainst flyg i början av 2000-talet var det fria öl, men de kom med 1 sedan fick man hämta själv.
    Har aldrig betalat för boardingkort. Det Ryska språket har vi nytta av nästar överallt. Billigare hotell, taxi,mat då det finns rysktalande personer överallt

    • Gunilla Yourstone

      Har du fått boardingkort automatiskt alltså av UIA?
      När jag flög kostade de 150 kr som sagt.
      Fast de kunde engelska i alla fall. 🙂

  10. Göran Eriksson

    Vi skriver alltid ut själva, frugan reser 1-2gånger i månaden.

  11. Jag som var inne på detta amman stopover kiev tjernorby 2 dagar Maj nästa år. Kanske inte det smartaste efter läst detta??

    • Gunilla Yourstone

      Äh, kör på det. Om man vet hur Ukraine Airlines är så blir det ju lättare att köpa läget. 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *