Välkomna till del 1 av vår husbilsbyggar-resa. Det första man behöver fundera på när man börjar planera att bygga sin egen husbil är förstås vilken slags bil man ska ha som grund och utgår ifrån.

Vi kör väl en liten genomgång av alternativen.

Skåpbil – som blir en sk. ”Plåtis”

Om man köper sig en vanligt skåpbil och bygger en husbil ifrån den, får man en så kallad ”Plåtis”.

Fördelarna med en ”plåtis” är många. Du behöver inte någon högre behörighet på körkortet, det räcker med B. Den är smidig att köra. Utbudet är stort. Många har konverterat en skåpbil tidigare så det finns massor att se och läsa. Här kan jag rekommendera Explorista som har en mycket utförlig och ingående blogg om just detta.

Att tänka på: Fundera ut vilken storlek du behöver. Många skåpbilar har beteckningar som ex. 4L3H där L och H står för längd och höjd.

Som exempel Peugeot Boxer

Ska man (i alla fall, jag som är 188 cm) ha invändig ståhöjd så måste man nog gå på en H3. Du får räkna in att du vill isolera både golv och tak.

En del bilar kommer med för liten motor. Ex. Fiat Ducato finns med ett antal motoralternativ. I Fiats fall skulle jag välja 150 hk alternativet.

Vad gjorde att alternativet ”plåtis” föll bort för mig? Jo, jag är för bekväm av mig! Jag fick helt enkelt inte plats med allt på den begränsade ytan. Jag är för snål! För mig, som är 188 cm lång, är en H3 ett måste. Jag hade svårt att hitta något begagnat till ”rätt” pris.

Lätt lastbil

Ska sanningen fram så har jag faktiskt en lätt lastbil i stugan. Just nu är den avställd. Jag köpte den för att bygga husbil men ändrade mig. Jag säljer iväg den till våren i stället.

Lätta lastbilar är inte helt fel att ha som grund för sitt husbilsbygge. De brukar ha en ganska bra tjänstevikt så det finns en hel del att bygga på. Välj en med färdigt skåp så har du redan 25 mm isolering. Faktum är att en del husbilar bara har 20 mm isolering vilket enligt mitt tycke är på tok för lite.

Globe-Traveller

Tänk på att fjädring och stötdämpning inte är optimal och ändamålsenlig men detta går ju att uppgradera.

Tung lastbil

Nu närmar vi oss mitt val. Ska man köra tung lastbil så krävs givetvis ett C-körkort. Begagnatmarknaden är stor. Man bör dock akta sig för auktionssidorna eftersom garantierna är snåriga. Ofta hänvisar de till köparens besiktningsskyldighet. Även om fordonen är genomgångna av auktionsfirman så är det din skyldighet att gå igenom allt igen. Detta kan vara svårt om man ropar hem ett fordon 25 mil hemifrån. Mitt råd är att köpa av en fysisk säljare typ. Wist Last och Buss.

370.000 kr på Wist. Annons på Trailer.

Tänk igenom ditt val. Sätt en kravlista för just ditt köp.

2-hjuls drivet eller 4-hjuls drivet? Ska man ha en expedition vehicle så ska man givetvis ha 4×4. Problemet är att det är dyrt! Man kan köpa ett överskottsfordon från ex. Votrac.com men man får räkna med minst €20.000 exkl. moms.

Iveco 4×4 på Mascus.se €69000 exkl. moms.

Buss

Många (framför allt amerikaner) bygger om gamla skolbussar till husbilar. Själv har jag lite svårt att få ihop det med så många fönster och hur jag ska isolera. Buss är säkert ett utmärkt alternativ för den som fattar det, men jag får helt enkelt inte ihop det.

Skulle jag bygga om en buss så skulle jag utgå från en turistbuss. Det är bättre anpassade för långfärd med bättre växling och dämpning.

Kanske denna från NNT AB

Mitt val

För mig, började det mer och mer luta åt att ha en tung lastbil som grund. Dels för att första tanken på husbil kom när jag såg (och förälskade mig i) detta fordon.

Dels för att jag faktiskt gillar att köra lastbil. Det är en helt annan känsla jämfört med personbil. Sedan är ju utrymmet inte helt fel.

Mina krav

Jag ställde ett antal krav för just mitt köp.

  1. Max 60.000 mil.
  2. Automatlåda.
  3. Maxhöjd under 4 meter men ändå minst 2,10 meter i invändig höjd. (4 meter har med fri höjd i Europa att göra. Mer om detta i ett framtida inlägg.)
  4. 2-axlad.
  5. 20 hk/ton bruttovikt. Jag räknar med att min kommer väga c:a 12 ton och den har 300 hk vilket är 25 hk/ton.
  6. Hyfsat skick.
Denna blev det. Min ”pärla”!

Missa inga steg i husbildbygget, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och 4000mil_bygger_en_husbil på Instagram.

 

5 Comments

  1. Coolt med lastbil. Helt annan kaliber än min volvo v40 som jag byggt om till campingbil (ryms en person att sova). Jag kan iallafall sitta upprätt på madrassen vilket är ett plus för mig 👍🏼 Det får dock gärna vara bra väderprognos för att campingupplevelsen ska bli trevlig.. När jag campade i campingbil i Australien så var vi två i bilen och 3 tjejer i en skåpbil. Tjejerna frös som tusan och vi hade det varmt och gosigt. Personbilar är ju ganska bra isolerade från första början, och mindre yta som ska hållas varmt 👍🏼

    • Christofer Yourstone

      Härligt att bygga om en V40 till campingbil. Ju mindre man utgår från desto mer planering med utrymmet, det gillar jag.
      Efter att ha följt Matthew Payne på hans resor så förstår jag vikten av att kunna hålla värmen! https://youtu.be/xPSVIamOKZQ

  2. Såå häftigt detta kommer jag helt klart att följa.🤓

  3. Viktoria

    En idé jag också är inne på, men undrar har ni reggat om den till husbil? Isf hur blev det med skatten?

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *