Visst kan man också köra learning while doning och skaffa sina lärdomar och erfarenheter i svenska fjällen den hårda vägen. Som en släkting, modell yngre, som åkte upp härom veckan med Clas Ohlson-tält och Converse.  Men smartare då att förbereda sig och lägga lite tid på att läsa på, tänker jag. Själv är jag upplärd av självaste Claes Grundsten. The maestro. Före internet (eller nåja typ före) fick man köpa hans bibel “Fjällboken” och läsa packlistor och matlagningstips.

Men lite kortfattat, här kommer våra tips. Det som vi lärt oss längs vägen. Och det som vi plockade upp och fortfarande använder från Claes tid. Vad man bör tänka på och veta innan en fjällvandring.


Fötter och skor

Fötterna är bland det viktigaste på en fjällvandring. Det är i regel de som tar stryk mest och tvingas man bryta är det oftast på grund av fötterna skulle jag säga. Om man inte rent skadar sig.

På fötterna har man ett par väl ingångna vandringskängor. Det kan funka med ankelhöga, men särskilt om man går tidigt på säsongen (före vecka 31 typ) är helhöga att föredra mot väta och snö. Kängorna är ordentligt omskötta och impregnerade med vax till Goretex eller fett till läder. Så att de håller tätt i år också.
Ett par hikingskor av lågsko-modell följer med i packningen. För eventuell vadning, som ombyte när man kommit fram för natten och som nöd-vandringssko om man får jätteproblem med kängorna.

I kängorna har man ullstrumpor, helst dubbla par. Rena fötter och rena torra strumpor varje morgon håller skavsåren borta.
Med i packningen har man Compeed skavsårsplåster och Leukoplast-tejp, 5 cm bred.
Man tejpar med fördel fötterna redan innan man börjar vandringen, och sedan kan tejpen behöva bytas under pågående tur.

Först en lodrät, sen en vågrät. Tejpad och klar.

Packning

Jag tänkte mig inte att jag skulle presentera en komplett packlista här, det finns på många andra ställen. Utan mer generellt.
Ha en fastställd ordning i ryggan innan du åker iväg. Som är inarbetad. För ryggsäckar är något av det mest oöverskådliga som finns. Även om det i och för sig underlättar om den är frontmatad som t.ex. Osprey. Och om du inte är kompis med alla dina fack och vet vad som ligger var, så kommer du att tillbringa mycket tid med att stå dubbelvikt över ryggan ute i terrängen (gärna i duggregn) och ösa ut prylar på marken i jakt på det som alltid ligger underst.

Packpåsar är en utmärkt idé. Gärna färgsorterade med typ rött för matlagning, grönt för kläder osv.
Ta in inte med något onödigt och “ut-i-fall-att” Varje gram räknas på trötta axlar.

Packa tyngst in mot ryggen. Packa det som kommer att behövas under själva vandringsdagen i små sidofack eller överst. Packa regnkläder lättillgängligt.

Behändiga pinaler som man kanske glömmer första gången är t.ex:

  • Några plastpåsar, både typ fryspåsar och större typ soppåsar. Kan användas till regnskydd för ömtåliga saker, för smutstvätt, skräp, disk och så vidare. De väger inget, så bättre en för mycket än en för lite.
  • Snöre, säkerhetsnålar, silvertejp. För att laga saker som går sönder. För det gör de. Saker som gått sönder under våra vandringar är jack-dragkedja, spännet i höftbältet på ryggsäcken och sulan på kängorna. Säkerhetsnålar kan även användas för att säkra strumpor eller andra kläder som hängs utanpå ryggsäcken för att torka.
  • Kniv, för att tillaga mat, skära av saker med etc.
  • Pyttesmå förpackningar (finns att köpa tomma på t.ex. apoteket) med salt, kanske socker, matolja etc. för matlagning.
  • Kåsa, gärna ihopfällbar. På många vandringar behöver man inte bära på så mycket vatten, utan kan dricka direkt ur vattendragen med kåsan och sedan gå vidare.
  • Myggmedel är jobbigt att glömma om man vandrar i myggsäsong. Av de produkter som finns är sprejen mest användbar eftersom man kan spreja utanpå kläder (som myggen biter igenom), över håret etc.
  • Snabb energi. Sånt som man snabbt kan trycka i sig om man håller på att ta slut, utan matlagning. Nötter, torkad frukt, energy-bars.


Säkerhet

Saker händer på fjället, så är det bara. Bara under våra två dagar på Saltoluokta fjällstation nu senast kom helikoptern med en tjej som vridit knät fel under ett felsteg på Kungsleden. Och händer något så kan man inte tar sig ner själv. Inte i den terrängen.

Det gäller alltså att tänka säkerhet, säkerhet och säkerhet under och innan tur. Inte ”det händer inte mig”.

Första förband måste alltid med. Men också att någon vet var du är, vart du gått. Meddela anhöriga så detaljerat som möjligt om dina planer. Välj en realistisk tur utifrån din förmåga och erfarenhet. I stället för att tänka prestation och antal likes. Även små turer blir stora upplevelser till fjälls.
Tänk worst case scenario innan, vad gör jag då? Tänk sämsta möjliga väder när du packar och förbereder. För även om prognosen visar sol, är det mycket troligt att vädret blir något annat. Tänk på att det inte finns täckning på mobilen överallt.
Ta alltid med karta och kompass. Det är en billig livförsäkring och ger frihet att kunna avvika från leden.

Regn

Regn kommer på din vandring. Helt klart. Förbered med vattentätt. Vattentäta kläder, ryggsäcksfodral, kängor, tält. Ta med vattentäta påsar för det som inte får bli blött. Som reservkläder (torra strumpor), mobil och tändstickor.
Ta med mössa och handskar mot kyla, även mitt i sommaren.

Rain is coming!

Vandrarvett

Gå gärna in med en liten, liten känsla av ödmjukhet, Tänk att du är gäst i naturen. Gäst hos ursprungsbefolkningen. Du är (förmodligen?) inte stålmannen och du är inte här för att prestera och checka av. Du är här för att njuta, lukta, lyssna, ta in, reflektera och uppleva. Och kanske för att lära dig något om du själv och om din omvärld.

Ta hänsyn till renar. De var här långt före dig. Och de vill inte vara med på selfies.

Fler vandrarvetts-punkter hittar du här.


Läs om alla våra vandringar här.

Missa inga inlägg. Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

4 kommentarer

  1. Leif Löfgren

    Många bra tips!
    Mina tips träna och testa utrustning i fält flera veckoslut innan resa till fjällen.
    När du kommer upp i fjällen stanna 2 nätter på samma ställe luft ombyte tar på krafterna.
    Ha flera reserv dagar till förfogande.
    När du startar vandringen första dagen gå Max 8 km sedan kan du gå lite längre förslagsvis 12. Km.
    När jag vandrande på Kungsleden möte jag en man vi pratades vid han så att hade gått 40 km de dagen, jag ställde en enkel fråga vad har du sett, han kunde inte svara på min fråga!
    Ett annat år möte jag två män mitt i Sarek som gick i lågskor av läder utländska turister!
    Är du i Sarek i Juli risk för kvicksand ,nödläger -8 grader 10 centimeter snö på tältet.

    • Gunilla Yourstone

      Bra tillägg. Det här med att inte kunna använda sin utrustning verkat nytt för i år. Själv fick jag ett tält födelsedagspresent när jag fyllde 5 och startade öva konsten att sätt upp ett tält då. 🙂

  2. Bra tips! Måste också säga att sista bilden är misstänkt lik en topptur till Pieljekaise som vi vandrade idag! Har jag rätt? En fin vandring tyckte vi, väldigt olik gårdagens tur till Muddusfallet. Och alldeles lagom med andra vandrare på båda ställena.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *