forsening

För det allra mesta  går det ju bra. Flygen båda avgår och ankommer i tid. Eller ungefär i tid i alla fall. Men i december på väg till Filippinerna var det dags för försening igen. Av den värsta sorten. Det vill säga en sån där försening som gör att man missar en connecting flight, får vänta i timmar på transfer-flygplatsen och sedan skickas runt världsdelen med fler mellanlandningar för att slutligen landa på destinationen (i detta fall Filippinerna) mer än 10 timmar försenad.

Hela min ofrivilliga sightseeing runt Asien har jag redan berättat om här.

Inom EU finns det ganska tydliga och bra regler för vad som gäller vid flygförseningar. Hur mycket vi passagerare har rätt till i ersättning och vilka extrakostnader som även ska täckas, osv. Dessa regler gäller för alla flygbolag inom EU med också för andra bolag där flighten startar i ett EU-land.

Tyvärr gör flygbolagen sitt bästa för att krypa ur dessa regler och det krävs verkligen en hel del av en som privatperson för att få rätt mot flygbolaget.

Försenat flyg ersättning

Vid vår försening hem från Venedig för några år sedan hävdade flygbolaget, Austrian Airlines, att förseningen orsakats av ett tekniskt fel, som inte innefattades av EU´s regler. Medan vi som var med ombord på flighten ju visste att det tekniska felet bara orsakade en halvtimme av förseningen och att resten berodde på att vi väntade in två damer i Venedig och att ingen trappa hittades på Wiens flygplats.

Efter vår försening på väg hem från Slovenien, hävdade Finnair att vår ansökan om ersättning kommit in för sent. Inom tre veckor skulle det vara enligt dem. Och så vidare. Att få rätt mot flygbolagen är ett heltidsjobb.

Tur då att bolag som Airhelp finns. Som sköter reklamationen åt en. Vi har gått över till att alltid anlita dem, eftersom vi vet att vår tid inte räcker till för att driva sånt här själva. Här kan du få hjälp med försenat flyg ersättning.

Personal som möter upp i gaten

En bra grej som Qatar Airways dock gjorde i samband med förseningen, var att man mötte upp alla oss som missat vår anslutning direkt i gaten. Samlade oss med hjälp av destinationsskyltar och fixade snabbt fram nya boardingkort, samt hjälpte oss tillrätta.

Det normala är ju annars att man på egen hand får försöka hitta en customer service-desk, och sedan köa där för hjälp. En stressande situation eftersom man inte vet om nästa tillgängliga anslutning hinner lyfta under tiden.

Så ett litet customer service-tips till andra bolag där ute skulle kunna vara att ta efter Qatar där.

Tulla utan väska på Arlanda

Och så en annan liten sak som vi funderat på. Nu när vi ändå håller på.

På väg ner till Nice åkte vi praktiskt den (ganska) nya transferbussen från inrikesterminalen på Arlanda till terminal 5. Man sparar massor av tid genom att slippa köra säkerhetskontrollen ytterligare en gång. På väg hem från samma resa, frågade vi i SAS disken om motsvarande buss åt andra hållet fanns.

– Det fattar ni väl att ni måste gå genom tullen, sa damen där upprört.

Okej, så kan det ju vara. Även inom EU. Men är det inte väldigt, väldigt knasigt att man då går genom tullen utan sin resväska, som det ju gick utmärkt att checka in hela vägen hem till Umeå? Ja menar om vi nu försöker oss på att smuggla något, så är det väl mest troligt i resväskan vi skulle ha stoppat det?

Ingen Lounge Key på Gardemoen

Sen om vi får fortsätta att gnälla bara ett litet stycke till. Visste ni att det inte finns någon Lounge Key-lounge på Gardemoen? (Lounge Key är en förmån som är kopplad till vissa dyrare kreditkort, typ Premium och som ger tillgång till flygplats-lounger världen över) Det är ju lite konstigt. För Lounge Key finns ju på typ alla andra flygplatser i varit på i världen. Addis Abeba är det enda undantag vi kan komma på nu. Förutom Gardemoen nu alltså.

Det som räddade oss var att vi “råkade” flyga en lördag och båda har silver-eurobonuskort. För just precis i så fall har man nämligen tillgång till SAS-loungen.

Läs också: 21 saker rutinerade resenärer alltid gör på resan – Gör du också dessa?

 

4 kommentarer

  1. Har man tillgång till SAS Lounge på lördagar med silverkort? Eller var det under någon av perioderna på året då silvermedlemmar har tillgång?

    • Gunilla Yourstone

      Ja det har man. Men det verkar inte vara en permanent förmån, utan en väldigt lång kampanj. SÅ här står det nu på SAS´s sida:
      KAMPANJ!
      Du får också tillgång till våra lounger på lördagar under perioden 18 januari – 4 juli 2020 när du flyger med SAS. Gäller ej för resor med Widerøe. Kampanjen gäller inte för SAS Lounge i Chicago, New York och Paris.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *