Tågromantiker någon?

Jag sträcker i alla fall definitivt upp en hand på den. Det är något speciellt med att åka tåg ändå. Och att åka långt.

Tågluffen ut i Europa med bästa kompisen Jessica 1992. Påsklovs-tågresan till Prag och Budapest 1993. Flytten till Karlsruhe 1993, som skedde med tåg, två gigantiska resväskor och en polletterad cykel som kunde hämtas ut på stationen i några dagar efter min egen ankomst.

Det var enklare på den tiden när ens tid inte ägdes av någon. Ingenstans att söka ledigt och be om lov.

Mycket har förändrats med tåget. Nattågen är i mångt och mycket borta, möjligheten att ta med cykel försvann. Och röstades igenom i självaste EU-parlamentet igen i veckan.

Nu är ju tåget på frammarsch igen efter kännbara klimatförändringar även i Europa.

Det ryktas till och med om att en internationell tågbokningssajt är på gång om något år. Typ momondo fast för tåg. Man får se.

Som norrlänning och van vid omständiga resor och långa tider, har jag egentligen ganska svårt att förstå att skåningarna alls flyger inom Europa. Vi har en tuffare sits här uppe med 13 timmar till Köpenhamn med tåg.

I förra veckan var jag i Stockholm i jobbet. För att gå en GDPR-utbildning (jodå GDPR ÄR roligt)

Kompis Jessica (jodå hon med tågluffen) är sjuk och kan inte träffas. Och hade hon varit frisk och kommit, så hade jag fått skämmas för min inkvartering.

Det blir långpromenad till DN-skrapan i stället och tågföreläsningskväll.

Peter Wolodarski och resten av DN har sytt ihop en tåg-charter till Europa i augusti. Ganska läcker resa för en tågromantiker som jag.

Ni vet, somna i Berlin, vakna i Dolomiterna. Somna i Verona, vakna i Wien. 2 nätter på tåget, två på lyxhotell i Venedig. Och så två tågnätter igen.

Fast de där tågnätterna känner jag mig egentligen för gammal för. Jag åker nog hellre tåg på dagen och sover på hotell. Fast jag är nästan yngst i publiken.

Tåget är redan fullbokat och man undersöker nu möjligheten till en till likadan resa direkt efter. 20.000 kronor kostar det per person och då ingår ett antal guidningar och måltider i priset.

Om vi tänker åka med?

Nja, ärligt talat, när den där värsta tågromantiken runnit av en, så kommer man ju liksom ihåg att man gillar ju inte ens gruppresor. Dessutom har vi redan besökt alla destinationerna på resan. Det senaste året dessutom.

Men jag älskar konceptet. Och att DN faktiskt GÖR det. Det som ingen annan vågade, orkade eller iddes. Ett chartrat tåg för 340 personer ner i Europa.

Och jag älskar att det redan är en succé. Nu borde fler komma efter. Och en tågcharter till en viss destination där man sedan får rå sig själv. Det följer jag gärna med på. Om det så innebär att jag måste sova några nätter ombord ändå.

Är du också tågromantiker? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

4 kommentarer

  1. Heja tåg! Norwegain är på gång, dom samarbetar med en tågarrangör utanför Oslo som jag dessutom sökt praktikplats hos för att lära mig mer. I nuläget flyger dom till en destination, tåg en sträcka genom europa och sen flyg hem igen. Ett steg på väg. Men man hoppas ju att tåget snart kan planeras hela vägen! Det vill jag hjälpa till att styra upp:)

    • Gunilla Yourstone

      Man åker tåg ena vägen och flyger den andra alltså?
      Är det inom Norge alltså? Inom landet tycker jag egentligen att det är ganska onödigt att flyga överhuvudtaget och många arbetsgivare börjar ju jobba på det för jobbresor nu.

  2. Hej. Detta har inget med inlägget att göra men jag har fått en ny reskompis många år framöver tack vara en rekommendation av dig; Väskan.com. Ser framemot många resor med den fina smaragden( Samsonite) , första resan blir i December.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *