Jag börjar min dag idag med att läsa en artikel på IDG om kontobedrägerier. Bovarnas och banditernas senaste drag är att ringa och väcka upp sina offer mitt i natten, påstå sig ringa från offrets bank, för att någon just nu håller på att ta ut en större summa pengar från offrets konto. Men detta kan banktjänstemannen självklart åtgärda, givet att det nyvakna och tilltänkta offret genast loggar in med sitt mobila bankID.

Och sen slutar det förstås med att det är personen som ringde upp som tar ut en större summa pengar från sagda konto.

Idiotiskt att låta sig luras så eller helt förståeligt?

Jag känner själv spontant att jag skulle kunna gå på det. Vet känslan av panik som uppstår i kroppen när man blir varse att någon just håller på att tömma ens konto. Det hände mig i april 2013. Jag satt på jobbet och loggade lite snabbt in på banken. Varför kommer jag inte exakt ihåg nu. Men lönekontot var tomt. Timmarna innan fanns en rad transaktioner på några hundralappar vardera. Som snabbt och effektivt tömde mitt konto ner till noll.

Summorna var dragna av företag som jag kände igen som dejtingsajter.

Vad gör man i det läget? Ringer sin bank förstås. Nordea på den tiden. Hur samtalen gick? Plural, ja, för samtalen var flera till antalet. Facebook är för härliga ändå, för detta inlägg från dagarna efter, kom plötsligt upp i mitt flöde som ett minne. Kan inte motstå att dela det med er nu så här 6 år senare.

Bourgogne
Bourgogne

”Ibland tar det något dygn innan polletten trillar ner och man förstår. Fragment från mina många och förvirrade samtal med Nordeas kundtjänst, men en räcka av unga briljanta 22-åriga nyanställda män som alla hette Anton eller Simon eller åtminstone något åt det hållet. Deras ”Du kanske inte läst det finstilta i ditt köpavtal”, ”Det kan ju hända att man ångrar ett köp efteråt” etc, har fått mig att förstå att alltihop det här med Nordea bara är ett enda stort missförstånd.

Vi har helt enkelt pratat förbi varandra.

Jag har trott att jag ringt och anmält en stöld av kontokortsuppgifter, ett bedrägeri, mest troligt en skimming. Medan Anton och Simon etc. har haft tyngden och erfarenheten att se den fullständiga bilden här.

De har redan från början sett en 43-årig, gift, ostraffad 2-barnsmor utan betalningsanmärkningar. Med hus, sommarstuga och bil och en (inte alltigenom oäven) fast inkomst. Som under sina år som Nordea-kund betalat räntor och räkningar i tid, som amorterat och pensionssparat. Som att döma av kontoutdragen spenderat sin inkomst på i grova drag arborioris, krukbasilika, pappersböcker och hundmat.

Som under innevarande påskhelg, återigen att döma av kontoutdragen bjudit sin familj på tre-rätters påskmiddag på Axmarbrygga, under tisdagen inhandlat en flaska ekologisk hårbalsam, för att sedan tämligen omedelbart efter detta inköp, i ett rasande tempo ha begett sig ner till franska Bourgogne, där hon till synes hämningslöst under onsdagen skapade upp otaliga konton på diverse dejtingsajter.

För att sedan (högst förståeligt) drabbas av ruelse över sina handlingar, påbörja sin hemfärd (här får man nästan förmoda att hon liftat eftersom transaktioner för inköp av flyg- eller tågbiljetter saknas). Under hemfärd (får man återigen förmoda) ringandes diverse förvirrade och desperata samtal till Nordeas kundtjänst som denna kundtjänst under rådande, ovan nämnda, ärligt talat ganska pinsamma, omständigheter, hanterat så professionellt de gärna kunnat.

För att så slutligen lagom till lunch torsdag uppenbara sig, in persona, på Nordeas lokalkontor i Umeå viftandes med en polisanmälan och bara några timmar senare, av de digitala fingeravtrycken att döma, inhandlat ett knippe persilja på Coop Haga, även det beläget i Umeå.

Som sagt, ibland tar det ett tag innan polletten trillar ner, Nordea. No offence taken indeed.

Lycka till i fortsättningen nu Nordea och ha det så bra. Hälsa Anton, Simon etc så gott. Jag är helt säker på att de har lysande bankkarriärer framför sig.”

Bourgogne

Vad säger man? Det är inte lätt att bli trodd eller få rätt mot banken när man blir utsatt för bedrägeri. Eller. Det är inte lätt att bli trodd av Nordea i alla fall när man blir utsatt för bedrägeri. Ett av köpen var gjort via Paypal och där gick det smidigare. Det räckt med ett kort och enkelt samtal och redan innan jag lagt på var mina pengar tillbaka på kontot.

Om det löste sig med resten av pengarna?

Jo jag ringde upp alla dejtingföretagen i tur och ordning och förklarade problemet. Det visade sig att de konton som dragit pengar från mig, även var anmälda för bedrägeri av andra personer, så man hade inga problem att tro på mig och min historia. Pengarna betalades tillbaka till mitt konto på momangen även här.
Och jag, jag bytte någon månad senare, till Handelsbanken. Nya fräscha kontokort och nya fräscha banktjänstemän.

Och i Bourgogne, har jag fortfarande aldrig varit, faktiskt.

Tags

12 Comments

  1. Bedrövligt! Men lysande skrivet, och beskrivet. Du är en stjärna på ord🙌🏻😊

    • Gunilla Yourstone

      Tack! Ja det var lite stressande då, men ganska roligt så här efteråt. 🙂

  2. Margareta

    Underbart skrivet! 😂 Tyvärr finns allt för många Anton och Simon fortfarande i ”omlopp”!

  3. Kul skrivet, men säkert inte roligt just då. Lite chockerande faktiskt att de inte ser det uppenbara …

  4. Haha, underbart formulerat :-)! Oj, då har jag haft det lättare de 3 gångerna jag blivit skimmad med USA-uttag från mitt Santander-kort, som är det jag använder mest på resor. De har 2 gånger ringt mig innan jag märkt något.. o pengarna sätts tillbaks inom 1 vecka..

    En av gångerna jag fick samtal var när jag satt incheckad på Landvetter för avresa till Chicago.. som tur är hade jag som alltid andra kort med… reser aldrig med bara 1 kort…

    • Gunilla Yourstone

      Nej jag blev förvånad faktiskt att de valde att inte alls tro på mig, trodde att bankerna var mer rutinerade än så.

  5. *gråter av skratt * Otroligt roligt beskrivet!

    Jag blev uppringd av Handelsbanken när jag satt på tåg från Arboga till Stockholm. De undrade var jag var och jag svarade sanningsenligt att jag satt på tåget. Det var det vi trodde, meddelade Johan på Handelsbanken. ”Jag kan se att du checkat ut från hotellet, köpt fika på väg till tåget och en kopp kaffe på tåget. Det verkar osannolikt att du shoppar skor i Thailand samtidigt… Jag har spärrat kortet och alla uttag från Thailand är borttagna. Ha en trevlig dag så kommer ditt nya kort i brevlådan om ett par dagar! ”
    Älskar Handelsbanken i sådana lägen! <3

    • Gunilla Yourstone

      Jag fick ett liknande samtal från Nordea något år innan detta när jag satt i bilen på väg till Lövånger för att hämta Trulle hos uppfödaren. Då gick allt supersmidigt när det var Nordea som upptäckte det själva. Men när jag själv ringde och anmälde, då gick det sämre. 🙁

  6. Ann Beutler

    Kan gott tro att du kan nästan skratta åt det nu…men vad jobbigt det måste ha varit då!!

    • Gunilla Yourstone

      Ja känslan av att någon tagit sig in på en konto och länsat det. Den var verkligen panikartad.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *