Hur planerar man en resa så att den blir så perfekt som möjligt?
Att resa som independent traveller är roligt och givande. Man springer på så mycket mer roliga grejer än om man färdas i grupp eller med en reseledare eller guide.

Men det kan också vara rätt jobbigt. För man har ju ingen annan än sig själv att förlita sig på. Man själv som ska hitta de perfekta hotellen, alla restaurangerna med utsikt och hemlagad risotto. Som ska ta reda på om förhandsbokning behövs på sevärdheten , färjan eller tåget. Eller för den delen hur man tar sig till toppen av Zugspitze eller varifrån man får den allra bästa utsikten över Burg Eltz.

Härifrån

Och missar man, gör fel eller missuppfattar, så kanske det blir en bottendag när man i värsta fall inte kommer iväg till den där fantastiska sevärdheten som var tänkt.

Så hur gör man för att planera upp den där fantastiska resan, där höjdpunkterna avlöser varandra i ett alldeles perfekt tempo, inte för fort och inte heller för långsamt?

Man vill ju inte stressa. Som vi gjorde i Siena

Så här gör vi. På ett ungefär. Vi kan ta vår senaste resa till Nordirland som ett exempel.

Eftersom det är min son som väljer denna resa, börjar jag i mångt och mycket som ett blankt blad. Jag får börja från början helt enkelt.

Bästa tiden att åka?

Allra, allra först bestämmer vi oss för när vi ska åka. Vi vill ofta inte åka i absoluta högsäsong, men absolut inte i total lågsäsong heller. Med kyla, regn eller orkaner som resultat.

Man googlar helt enkelt ”bästa tiden att åka till Nordirland” och får snart fram att maj-oktober är bäst för Nordirland. Sen får man ibland räkna bort högsäsong från detta. Från mitten av juli och augusti åker vi aldrig ut i Europa tex. Det är helt enkelt för mycket folk.

Vi planerade i detta fall in vår resa till slutet av maj. Grönt och fint och förhoppningsvis ingen hysteri än.

Grönt och fint på Nordirland i maj

Hur länge ska vi vara borta?

Jag vill alltid säkra prisvärda flyg- eller tågbiljetter först. Hittar jag inte det kan det hända att jag tänker om och väljer ett annat resmål. Och för att kunna boka biljetter måste man veta hur lång tid man behöver på resmålet. Man får göra en grovskiss helt enkelt.

I Schweiz fick vi inte plats med allt vi ville göra. Hur vi än kämpade.

Vilka saker vill vi se och göra på resmålet?

För att avgöra längden på resan kommer man ju till denna fråga. Ofta har jag ju redan ett helt gäng grejer jag vill göra. Men kanske finns det mer?

Nu söker jag information. Googlar ”saker att göra på Nordirland”, eller ”sevärdheter på Nordirland”. Ibland kanske ”udda saker att göra på Nordirland” om man vill ta ut svängarna lite.

Samma frågor på engelska också kanske, beroende på hur mycket det finns skrivet om resmålet på svenska på nätet. ”Things to do in Northern Ireland”.

Det allra bästa är ju om man hittar en trevlig informativ blogg som verkar gilla ungefär samma saker som man själv.

De saker som jag hittar, och blir intresserad av lägger jag in i med stjärnmarkeringar i Google Maps. Så att jag vet var de finns geografiskt.

Hur tar vi oss runt?

Hur ska man ta sig runt på resmålet? Tåg, buss, taxi, tunnelbana, hyrbil eller kanske vandrandes på egna fötter?

Detta beror ju mycket på var i världen man är, om platserna man vill se ligger inne i städer, eller perifert ute på landsbygden.

Man kan studera kartan, via appen Railplanner söka fram om det funkar med tåg, eller googla frasen ”hur tar man sig runt på Nordirland”.

I vårt fall var det rätt uppenbart ett en hyrbil var bästa sättet att ta sig runt.

Hyrbil blev det på Island också.

Hur många ”noder” behöver vi bo på?

Utifrån den där Google Maps-kartan får man nu försöka klura ut om man kan bo på ett enda ställa hela resan (sällan tillämpligt för oss) eller om man behöver positionera sig på flera olika platser för att besöka alla de där sakerna som man kommit fram till att man vill se.

En ovanligt härlig ”nod” i norra Portugal

På Nordirland kom jag snabbt fram till att vi behövde bo dels i Belfast och dels någonstans uppe vid norra kusten. Exakt var spelade inte så stor roll.

Sedan kom vi också fram till att vi skulle avsluta med en natt nära Dublins flygplats, av bekvämlighetsskäl, för att slippa ha jättelångt att köra till flygplatsen sista morgonen.

Om det blir supermånga ”noder” och förflyttningar gör jag ibland ett excel-ark för att hålla rätt på allt. Så att man inte bokar fel datum på någon ort i ren förvirring. På tågluffen gör jag tex det.

Att planera en tågluff, det är nästan ett helt egen inlägg va?

Nu bokar vi resan

När vi har en sån här grovplanering är vi redo att börja boka. Först flyg- eller tågresan alltså. I detta fall flög vi Umeå-Dublin. Dublin dels för prisets skull, dels för att slippa ytterligare en mellanlandning till Belfast och lite för att övriga i sällskapet var sugna på en liten glimt av republiken Irland också.

Dublin

Boka hotell

Sedan dags att välja och boka hotell. Jag är 100% trogen Booking.com, som jag tycker är väldigt lättanvänt och tillförlitligt och dessutom ger en mycket bra överblick över hur hotellet ser ut och vad som ingår i min bokning.

Jag kollar runt rätt länge innan jag bokar. Läget är oftast det viktigaste. Sen vill man ju ha en viss standard också. Typ egen toa och dusch. När vi har hyrbil blir parkeringsmöjlighet en viktig parameter.

Denna gång är vi 5 personer som reser och då är prio ett faktiskt att hitta prisvärda alternativ. Lägenhet/hus/stuga är oftast det bästa då och så också denna gång. Jag bokar ett radhus med två sovrum åt oss i Belfast. 20 minuters promenad in till centrum och egen p-plats. Samt ett parhus i Ballycastle på norra Nordirland. 3 sovrum och hela 3 badrum. 13 minuters promenad till pubgatan.

Ballycastle

Boka inträden

Nu är resan rätt spikad. Dags att kolla också om någon av de saker som vi vill göra behöver bokas i förväg. Jag tycker att fler och fler sevärdheter kräver förbokning, vilket är lite irriterande, men bara att acceptera.

Restauranger

Restaurangbesöken kan man ju låta vara spontana. Så gör vi ofta på resa. Men om man vill kan man ju förkolla lite efter bra restauranger. Tripadvisor använder jag då.

Puben Duke of York i Belfast bestämde vi oss tex för i förväg att vi ville besöka.

Duke of York

Rätt utrustning

Nu är ju det mesta klart, men för att den perfekta resan verkligen ska bli helt perfekt behövs faktiskt att man packar någorlunda rätt grejer också. Till Nordirland tog vi med Goretex-jackor (och byxor men de behövde vi aldrig använda), paraply, bra greppvänlig vandringsskor och faktiskt handskar och mössa för en utflykt med båt sista dagen.

Med alldeles för tunna kläder och dåliga skor kan det i värsta fall bli så illa att man måste ställa in någon av alla de där braiga utflykterna. Eller inte riktigt kan njuta av dem. Utan vandringsstavar kan man förstöra en hel vandringsresa, utan myggmedel blir fjällen bara en plåga och utan kikare på safari känner man nog mest frustration där i jeepen.

Detaljer

Detta är min sämsta gren. Men precis innan resan bör man för bästa resultat detaljstudera i alla fall de viktigaste sevärdheterna. Gå in på deras hemsidor och läsa lite, få en bild av exakt vad som finns att göra så att man inte missar något intressant. Exakta öppettider kan ju också vara bra att slänga ett getöga på.

Fotonörden kan med fördel bildgoogla lite för att få lite inspiration till varifrån och hur de bästa fotona är tagna.

Att kolla kartan innan man åker över till Rathlin Island kan ju vara bra

Ja men typ så. Lätt som en plätt?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

14 Comments

  1. Ja, ungefär så där går det till. Även om vi kan välja resmål utifrån att det finns kampanjpris på flyg till nåt ställe. Vi åker aldrig charter.
    Sen är jag ännu mer detaljinriktad än dig, tydligen. Allt skrivs in i ett dokument på Google Drive. Är vi i en storstad bokar jag alltid restaurang för att slippa gå runt i timmar och försöka komma in en fredag-eller lördagkväll. Är man fler än 2 rekommenderas jag det.

    • Gunilla Yourstone

      Ibland har vi också hittat ett bra pris och dpontanbokat. Till Rumänien tex. 😊
      Ibland har jag också skrivit upp allt i Docs men ofta orkar jag inte riktigt.
      Tycker att jag blir lite för låst om jag bokar restauranger. Men ibland måste man.

  2. Tänk ibland tycker jag planeringen av en resa är nästan halva nöjet. Att sitta en tråkig kväll och googla på flygbiljetter, sevärdheter och mysiga restauranger.
    En sak kan man dock inte planera; vädret. Nu sitter vi på tåget till Stockholm för att flyga till Prag i morgon och ca 30 mm regn första dygnet och lite mindre de andra dagarna… Meteorologerna har haft fel förut, så nu hoppas vi på det…

    • Gunilla Yourstone

      Ibland kan vädret överraska och bli det motsatta. Håller tummarna för Prag.

  3. Inspirerande artikel. Vill tipsa om appen mapmarker. Finns gratis för ios, Android och web. Jag köpte den för dryga hundringen. Funkar som google maps fast bra. Du kan ha flera kartor. I varje karta kan du ha flera mappar med ”markers” varje mapp och/eller marker kan ha olika färger och symboler. Du kan spara anteckningar, bilder och länkar på varje marker. Du kan dela en plats från Google maps till mapmarker. Du kan dela kartan med flera. Jag är helt såld

    • Gunilla Yourstone

      Det låter ju helt klart användbart. Fast jag betalar ogärna för appar.

  4. he he ska villigt erkänna att vi avskyr att planera våra resor och alltid är för sent ute 😉 men vi gör jobbet som ska göras. Vi bokar flyg först Eftersom vi ofta åker till länder som kräver visum har vi kollat att det går att få , hur och vad som ska göras först. När barnen var små letade vi billiga flygbiljetter och var ute långt i förväg. I år bokade vi..ähum…5 veckor innan avresa Madagaskar och ska börja fixa nu. Vi förbokar boende och dykning om dykning är en del av resan. Sedan kollar vi upp det vi vill se och skriver in det i våra mobiler. Fixar allt på plats. Vi vill inte ha för uppstyrt utan kunna ta dag för dag, beroende på väder etc . Håller med dig om sjukt irriterande att så mycket kräver förbokning numera. Var lite svettigt när jag bokade med barnen till London i höstas där slutmålet var Harry Potter och jag inser att alla HP biljetter slut EFTER att jag bokat flygbiljetterna . Fick dag på en guidad tur i liten grupp till slut så visserligen var amazing men de biljetterna kostade MER än flybiljetterna.

    Sedan kan jag ofta ta med partner eller familj i tjänsten med så jag planerar mina forskningspapper utifrån vilka konferenser som går var.

    Jag skulle vilja vara mer ute i god tid. Men då jag reser så mycket i tjänsten känns det som man behöver avsluta en resa innan nästa tar vid (vilket såklart är lyxproblem 😉

    • Gunilla Yourstone

      För mig låter det som väldigt nära inpå, men huvudsaken är att det funkar för er ju. 😁

  5. Doris Fröberg

    Finns det något annat sätt att resa? Min man har ingen aning om hur mycket jobb jag lägger ner i förväg för att han ska kunna vara ”spontan” Enda gången vi förbockat en sevärdhet var Ufitsierna i Florens. Vi är lite nördiga på att söka upp sådant som inte är det mest populära. I Florens var vi på en fantastiskt chembalokonsert där vi var dom enda åhörarna.

    • Gunilla Yourstone

      Uffitierna ja, något hysteriskt. 😅
      Låter bra att hitta udda sevärdheter.

  6. Att planera är halva nöjet. Vi planerar väldigt långt i förväg om vi ska åka till Sydafrika eller något annat ställe långt bort. Kollar flygbiljetter, när de släpps mm. Nu när vi planerar för en resa för oss, barn och barnbarn till Kroatien i sommar bokade vi huset redan i september förra året. Vi blir 15 st och då är det stor skillnad på priserna att boka tidigt. Hur barnen sen åker dit väljer de och även då behöver man vara ute i tid. Vi flyger inte så då är det lättare. Men vi gillar planeringen. Det är halva nöjet😄

    • Gunilla Yourstone

      Vi är också ofta bortemot ett år tidiga. För att få bra biljetter och bra boende. 🙂

  7. Tony Johansson

    Jag håller med de övriga här, planering är halva nöjet. Att hitta bra hotell och restauranger som förhöjer upplevelsen för nära och kära. Därför är ju sådana här bloggar guld värda. Jag plockade upp massor av guldkorn här- Tack!

    • Gunilla Yourstone

      Ja visst är det roligt att planera. 🙂
      Kul att du hittar saker du har nytta av hos oss.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *