Vi var ju till Sydafrika för drygt ett år sedan och Christofer (som är vår ständige chaufför på resa) skaffade då ett internationellt körkort inför resan. Nu inför denna Sydafrikaresa hade både Christofers svenska körkort och även det internationella gått ut, så vi gjorde oss beredda att beställa och betala för ett nytt.
Men behövs verkligen det internationella körkortet? Ju mer vi googlade desto fler olika svar runt nödvändigheten av ett internationellt körkort hittade vi.
Vad är ett internationellt körkort?
Ett internationellt körkort är helt enkelt en översättning av ditt svenska körkort. Därför ska du alltså ha med dig både ditt svenska körkort och ditt internationella när du kör bil utomlands.
Alla som har ett svenskt körkort kan få ett internationellt körkort. Det internationella körkortet kan beställas antingen som 1-årigt eller som 3-årigt.
Vem utfärdar ett internationellt körkort?
Internationella körkort utfärdas av följande aktörer:
- Caravan Club of Sweden
- Kungliga automobilklubben (KAK)
- Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF)
- Motormännens riksförbund (M)
- OK Marknadsservice/Vi Bilägare
- Svenska motorcyklisters centralorganisation (SMC)
Hur skaffar man internationellt körkort?
Man skickar in en ansökan till någon av ovanstående aktörer. Ett foto och en bevittnad kopia av det svenska körkortet måste bifogas. Ansökan skickas per post eller per mejl.
Kostnaden är 300 – 400 kr. De aktörer som tar emot ansökan per mejl verkar ta en extra avgift för det. Samt ytterligare 200 – 300 kr i expressavgift om man vill ha snabbare leverans än 5 arbetsdagar.
Behöver man verkligen ett internationellt körkort?
10.000-kronorsfrågan. Inom ESS behövs helt säkert inget internationellt körkort.
Men sedan går åsikterna isär. Generellt verkar expertisen och ”vanligt folk” rätt oense. Transportstyrelsen rekommenderar internationellt körkort till alla länder utanför ESS. De sex utfärdande aktörerna enligt ovan hävdar antingen att internationellt körkort är obligatoriskt eller åtminstone att starkt rekommendera i en rad länder, däribland USA, Australien, Nya Zeeland, Thailand och Sydafrika.
På olika reseforum, hos researrangörer och uthyrningsföretag är man inte av samma åsikt. Många vittnar om att man både hyrt bil och blivit stoppad av polis utan internationellt körkort och att det ”gått hur bra som helst”. Man hävdar också att de utfärdande aktörerna ju tjänar pengar på det internationella kortet och därför rekommenderar lite i onödan.
Det här har vi fått fram per respektive land:
USA
Som vi läser oss till verkar det som att amerikans polis inte har någon formell skyldighet att försöka tyda ett svensk körkort. Formellt behövs då alltså ett internationellt körkort, men i praktiken verkar polisen klara att tyda det svenska kortet bara fint, vi hittar inga vittnesmål från folk som haft problem med det svenska kortet i USA.
Australien och Nya Zeeland
I Australien och Nya Zeeland verkar internationellt körkort krävas enligt lag. Men tydligen brukar det i praktiken funka bara fint med det svenska också hos uthyrningsfirmor och om man blir stoppad av polis.
Thailand
I Thailand riskerar man böter om man inte har internationellt körkort. Och vad värre är, om man råkar ut för en olycka gäller inga försäkringar.
Endast det 1-åriga kortet verkar godkännas, inte det 3-åriga. Just i Thailand verkar faktiskt de flesta röster på internet överens om att internationellt körkort verkligen behövs.
Sydafrika
Vissa hyrbilsfirmor kräver internationellt körkort för att man ska få hyra bil, andra inte. Svenska resebyråer verkar anse att internationellt körkort är onödigt.
Men vi hittar flera sydafrikanska uppgifter om att internationellt körkort krävs samt även en oroväckande text om att försäkringar inte gäller om man inte har ett internationellt körkort.
Slutsats och hur kommer vi att göra
Vår slutsats efter att ha surfat runt på nätet några timmar och läst, är att det verkar vara en mycket bra idé att ha med sig ett internationellt körkort om man ska köra bil utanför ESS. Visserligen verkar man i normalfallet klara sig ganska bra utan, men OM olyckan är framme eller ”skiten träffar fläkten” (som det så vackert heter) på något annat sätt, så kan denna lilla lapp mycket väl vara skillnaden mellan katastrof och hanterbart läge.
Better safe than sorry, tänker vi.
Välkommen att gilla 4000mil på Facebook för fler resetips och reseberättelser.
Göran har släpat med sig sitt internationella körkort nu i många år och aldrig behövt visa det. Det känns som att vårt svenska körkort är fullt dugligt. Men som ni, vill man ju vara ”better safe then sorry” :). Men å andra sidan har vi inte kört i Thailand, och jag funderar inte direkt på att hyra bil :)). Ha en fin resa.
Som sagt, det är nog först när man råkar ut för en olycka det kan behövas.
Så tänker vi också. Var tvungna att visa våra i en poliskontroll i Namibia fast i och med att vi hade vet jag ju inte om det hade funkat lika bra med det svenska.
Vi har också visat några gånger, men på eget initiativ. Så som sagt, kanske hade bara det svenska funkat lika bra.
Vi har hittills alltid haft internationella körkort med oss. Alltid tänkt just ”Better safe than sorry”. Och i samtliga länder (utom Sydafrika) så har vi blivit stoppade av polis och det internationella körkortet har efterfrågats varje gång. Vet inte om vi är ”otursfåglar ”när det kommer till poliskontroller men det har nu gått så långt att vi börjat skämta om det, ”undrar hur trafikpoliserna är i just detta land”. Samtliga kontroller har hur som helst gått alldeles galant, även om vissa länder sett på både det svenska och internationella körkort med förundrad min. 🙂
Nästan skönt att höra. Att det efterfrågas och behövs ibland. 🙂
Vi var tvungna att visa internationellt körkort när vi hyrde bil på Nya Zeeland förra året. Nån stackare i kön bredvid (oklart från vilket land) hade inget sånt, och satt i telefon för att försöka jaga fram en översättning. När vi hyrde vanlig bil i USA nyligen behövdes det inte.
Ja det är väl så det är. Har man tur går allt bra utan. Men har man otur…
Eftersom det Internationella Körkortet kostar bara ca 250:- + porto (MHF) så är väl det en struntsumma i sammanhanget, när man ska resa utanför Europa! Sen om man räknar på ett 3-årigt IKK , så blir det ju ännu mindre!
Så även om det inte har behövts tidigare så kan det kanske behövas någon gång!
Ja det är verkligen ingen stor summa och ganska bra att ha som säkerhet.
Kolla in min blogg bilresaieuropa.se Där finns info om Europas alla länder. Ibland ska man ha det ettåriga, ibland det treåriga. I Europa behövs det bra i ett fåtal länder.