Det var en enkel resa inom Europa. På papperet.

Den meningen har jag skrivit några gånger. Och ni vet ju vad som kommer sen, eller hur? Strul, strul och mera strul.

Den tiden när man kunde känna sig avslappnad inför en resa verkar sedan länge vara över. Minsta rutinförflyttning förvandlas snabbt till någon form av mardrömsscenario med pulsnivåer som får min stackars Garmin att slå i taket.

Konceptet ”en vanlig enkel flygning” verkar vara nerlagt.

Denna gång är det en enkel resa hem från Malta som ska genomföras. Med byte i Frankfurt. Vi har 3 timmar i Frankfurt. Gott om tid för byte, eventuella förseningar och överföring av bagage från en flight till en annan alltså.

Efter ankomst till Arlanda ska Christofer flyga vidare hem till Umeå och jag ska ta tåget till pappa i Gävle. Där är tanken att jag ska tillbringa en natt, innan jag snabbt åker vidare till en konferens på en anläggning utanför Knivsta måndag morgon. På sagda konferens ska jag stå på scenen vid något tillfälle och prata. Det är därför en klar fördel om jag är någorlunda presentabel vid tillfället.

Vilket också har ordnats genom att lämpliga kläder ligger beredda hemma hos pappa. Lämnade på nervägen.

Vad kan misslyckas, tänker man ju?

Jo i Frankfurt åker vårt SAS-plan helt enkelt ifrån allt bagage. På planet får vi en diskret hint att ”några” väskor kan ha blivit kvar.
– För oss borde det vara lugnt, säger Christofer, för jag såg en bagagevagn komma körandes med våra väskor på när vi klev på planet.

Men vid bagagabelt kommer exakt noll väskor. ”Frankfurt belt 3”, blir direkt ”last bagage on belt” och så kommer väskorna från en Istanbul-flight i stället.

Tumult vid reklamationsavdelningen. Vi får könummer 40. Typ. Alla på hela flighten ska i tur och ordning och för hand fylla i en pappersblankett med sina kontaktuppgifter, hur väskan ser ut osv. (Varför är det viktigt vilken färg min väska har, de har ju satt en tagg på den?) Sedan ska personal omständligt knappa in dessa uppgifter i ett system. Fastän de redan har ens uppgifter via Eurobonus. (Sedan visar det sig att de knappat mitt telefonnummer fel, men den historien kanske vi får ta upp igen senare)

Men vilken tillfällig adress ska jag skriva? Kommer väskan att hinna till Gävle? Nej det tror man inte. Möjlighet om jag bott på hotell i Stockholmsområdet att de hunnit till i kväll. Men Gävle? Nej.

Borde jag bo över på Arlanda i stället? Fast nej, mina konferenskläder ligger ju i Gävle!

Först när jag desperat säger till SAS-damen att jag behöver ju min necessär, blir jag erbjuden SAS egen reservnecessär. Man kan tycka att den borde erbjudas direkt?  Den innehåller dessutom bara det mest elementära. Inte ens hårbalsam. Och förstås inget hårgrejs för frisyren. Utan det ser jag ut som en dränkt hårdrockare från 80-talet. Jag lovar. Utan mascara smälter hela jag typ in i tapeten bakom mig.

Jackan ligger i resväskan. Jag kommer att få ta mig i duggregn och 12 grader från Gävle till Knivsta enbart i lilla tunna blusen som alltså är framlagd i Gävle. Någon väska för de kläder som ligger i Gävle och de jag för tillfället har på mig, har jag inte heller. Resa med en Coop-kasse över axeln?

Laddaren till in dator är också i resväskan, så nu kan jag inte förbereda mig för konferensen som jag tänkt, eller jobba på annat sätt.

Underkläder har jag inte heller. Exakt en klädaffär finns i Skycity. De har stringtrosor i 3-pack för 499 kr. Alltså…?

Tjejen i kassan ser min skeptiska blick.

– Vi har kalsonger också…?

Ja, men om vi gör så att jag köper kallingar, då kan ju Christofer ta dem sen, konspirerar vi fram? Så får det bli. Hoppas de passar nu bara.

Köpt!

Jag berättar om att alla väskor från hela flighten står i Frankfurt.

– Men inte nu igen, utbrister hon spontant. Det har varit massor av sånt på senaste tiden.

Okej, så efter säkerhetskontroll-och-frånåkta-passagerare-kaos, strejk-och-inställda-flyg-kaos, så har vi nu alltså ett lämna-kvar-bagagekaos. Vad blir nästa steg? Bör man vänja sig vid att bli frånåkt i gaten på kul? Att man får sitta med resväskan i knät i kabinen? Att hälften av bagaget plötsligt släpps som barlast över Nordsjön? Seriöst, flygbranschen, var ligger er lägsta nivå?

Tillägg: måndag morgon dyker mitt bagage upp på bron henna i i Umeå, inte på min konferensanläggning i Knivsta som jag fyllt i som min tillfälliga destination i Stockholm. Så nu väntar ytterligare 1,5 dygn utan mina saker. SAS lämnar ingen ersättning för något av detta.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

12 Comments

  1. Inte SAS fel detta utan ground handling i Frankfurt som är kontrakterat av SAS. Ingen ursäkt men de har enorma problem. Men att inte ta med nödvändigaste i handbagaget är rätt orutinerat misstag.

    • Gunilla Yourstone

      Hej Pernilla, jag vet ju att du jobbar på SAS, men lite konstigt ändå att skylla situationen på mig.
      Mitt handbagage var fyllt av det nödvändigaste. Min kamerautrustning, min dator, iPad, mobil, pass, pengar och kort, samt vår frukost som vi skulle äta på planet. Christofers med hans nödvändiga andningsmaskin som han behöver efter stroken.

    • Åhh nu igen.. igenkänning på flygstrul.. i sommar har Ryan air o flygen till USA funkat bäst :-). Har inte blivit av med bagage (än..). Fast joo hmm septemberflyget till USA fick jag boka om 2 gånger p.g.a inställt..

      Men heja Eurowings ändå.. efter nästan 4 månader fick jag häromdagen ersättning för inställt (se o lär KLM som skyller på väder..)..
      Bolag som ställt in flyg för mig KLM, Eurowings, LOT, Swiss, BA..

      Ja nuförtiden får man ju nästan en klump i magen när man ser ett flygbolags-mail..

      Novemberresan till Ljubljana o Cannes blir med buss o tåg.. körde jag i somras oxå delvis.. (möjligen bokar jag ett flyg hem..)..

      Tror din presentation blir bra även om du smälter in med tapeten .. pappa kanske har en oversized kavaj att låna ut :-).

      • Gunilla Yourstone

        Hehe, pappa är inte kavajtypen direkt. Men det löste sig ändå. 😊
        Att resa är verkligen struligt nu, tyvärr.

  2. Ann-Mari Jonsson

    Jag överväger att helt sluta flyga, då gör jag miljön en tjänst.. men det sanna skälet är allt flygstrul. Speciellt när man kommer från Norrland.. det blir extra dyrt med alla cancellerade flyg.
    Bara stress och oro.. och inte minst att försöka få tillbaka pengar.
    Istället för glädje och nöje med flyg.. har det blivit värsta stressfaktorn.

    • Gunilla Yourstone

      Trodde väl aldrig att jag skulle skriva detta, men just nu känner jag faktiskt att om det ska vara så här att resa från och med nu, så får det faktiskt vara. 😕

  3. Usch så jobbigt med bagagestrul 🙁 När vi åkte till USA i somras åkte vi med bara handbagage och var borta 1 ½ vecka. Hade aldrig trott att det skulle gå men tack vare att vi kunde tvätta hos släktingarna fungerade det bra. Kände att jag verkligen inte orkade med försenat eller borttappat bagage ovanpå allt annat flygrelaterat krångel. Förstår dock att det blir knepigt när andningsmaskinen ska med ombord. Hoppas kalsongerna passade. 🙂

    • Gunilla Yourstone

      Ja men det var ju smart och smidigt, att tvätta upp hos släktingarna.
      Kalsongerna sitter utmärkt. 😁

  4. Ha ha ja Frankfurt och flygbolagen ja. Vi fastnade dagen efter strejken på hemvägen från Mexico i somras . Lufthansa. Inte deras fel men alltså det går inte ens att berätta om allt som hände från att flyga iväg vårt bagage men inte oss till att alla minst 500 passagerare fick stå i kö sex timmar till servicedesk och folk svimmade till att de hävdade att de inte kunde flyga hem oss på en vecka (!!) och ville köra ut oss till tågstationen trots att vi kollat själva och alla tågplatser i Danmark o Sverige slut. Slutade med att vi bokstavligen klamrade oss fast i servicedesk i två timmar blev uttittade och slet ut tre personal innan de fattade att de inte kommer knäcka oss utan desperat fick in oss på standby till Köpenhamn som vi kom med (bagaget på Arlanda så det kom rätt vi mer fel). Vi löste allt själva med hotell i Köpenhamn, sista Busforyou platserna till Lkpg (åtta timmar!!) etc . Som tur var hade vi marginaler och bokar aldrig sista hotellnatten, tåg etc så löste sig men Lufthansa skyldiga oss åtta tusen. Vi räknar med dem till nästa sommar ungefär. Med bagage vågar jag inte flyga i Europa längre 😬

    • Gunilla Yourstone

      Ojoj, låter som en riktigt fruktansvärt resa. Nej numer vet man knappt hur man ska bära sig åt för att det ska funka och bli uthärdligt. 😕

  5. Ingmar Kroon

    När och om jag flyger köper jag numera biljett som ger rätt till incheckat bagage. Men jag utnyttjar inte den rätten, för jag litar inte på att bagaget kommer med mitt flyg. Speciellt inte om det finns ett byte. Att jag ändå betalar för bagage beror på att annars är det vanligt att man bara får ha et de kallar litet handbagage, som är väldigt litet. När jag betalat för bagage får jag har stort handbagage också, dvs sådant man har ovanför sig. Jag vet inte om detta gäller SAS, men åtminstone Norwegian, KLM och alla lågprisbolag. Om jag känner mig smart när jag gör såhär? Nej, bara lurad. Jag betalar för något jag inte vågar försöka utnyttja. Nästa resa blir med tåg.

    • Gunilla Yourstone

      Ja precis, jag har sett det att det är antingen bara liten väska under sätet eller både kabinväska och incheckat. I min bok behöver man ju aldrig både och.
      Förstår att du känner dig lurad!

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *