Här kommer jag igen med ett inlägg med mycket siffror i. Men det är en hel del att hålla reda på när det gäller tunga fordon, som till exempel husbilar. Och man måste ha koll på vad regelverket säger. Annars kan det bli både farligt och dyrt.

Vikter

När det gäller vikter talar vi i huvudsak om 3 typer av vikter som man måste ha koll på och inte får överskrida.

Tjänstevikt = tomt fordon + förare (75 kg) + full tank
Totalvikt = Vad fordonet max får väga
Din bruttovikt = tjänstevikt + den last, inklusive passagerare, som du för tillfället har. Skyltning på vägarna om maxvikter avser bruttovikt.

Till detta kommer också vikter på ev. släp/husvagn. Allt detta framgår av ditt registreringsbevis (blå delen).

Varför är det viktigt att känna till detta?

För det första talar det om vilket körkort du behöver för att få framföra tilltänkt fordonskombination. Se mer nedan under rubriken Körkort.
För det andra anger totalvikten hur mycket du kan lägga till i inredning och sedan lasta ditt fordon med. För varje kilo inredning du lägger till, tar du så att säga bort ett kilo lastkapacitet.

Polisen stoppar lätta lastbilar
Följ polisen på Instagram

Använd gärna Släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsens hemsida om du använder släpvagn.

Fordonskategorier

Här kommer jag i stora drag gå igenom de fordonskategorier som kan anses vara intressanta för husbil m.m.

Personbil:
Här finns det 2 kategorier PB1 som är vanlig bil och PB2 som är husbil m.m.

Lastbil:
Lätt lastbil och tung lastbil.

Släpvagn:
Lätta släpfordon och tunga släpfordon.

Vilken kategori ditt fordon till står också i ditt registreringsbevis.

Körkort

Olika behörigheter ger dig rätt att köra olika typer av fordon.

B

B ger dit rätt att köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på max 3,5 ton (Om du inte tog körkortet före 1/6 1996. För dig gäller ingen viktbegränsning för personbil, förutsatt att du inte varit av med körkortet under någon period).

Många lite större husbilar idag har en totalvikt över 3,5 ton vilket innebär att du inte får köra husbilen på ett B-körkort om du inte tog det före 1/6 1996.

Av de lättare husbilarna har många en tjänstevikt runt 3 ton. Detta medför att man får lasta ganska lite i fordonen. Till exempel får man kanske inte med sig cyklar, utemöbler eller annan lite tyngre utrustning om man ska köra lagligt. Tänk på att passagerare också ingår i lastvikten.

Det är viktigt att hålla koll på detta. Man vill inte åka dit för olovlig körning och överlast. Är du osäker så finns det vägstationer utmed vägen. Väg ditt fordon där… innan polisen gör det.

Tjänstevikt 3020 kg, totalvikt 3500 kg. Du får lasta 480 kg inkl. passagerare. Bilden är från Hymercenter

B96

B96 är ett villkor på B-körkortet. Detta villkor innebär att bil och släp tillsammans får ha en totalvikt på max 4250 kg. Detta kan vara bra om du har en lite tyngre husvagn och inte vill ta ett BE-körkort. B96 kräver bara en uppkörning, dvs. du behöver inte skriva något nytt prov.

BE

BE gör att du får köra ett tungt släp efter din bil. Totalvikten för släp och personbil kan alltså vara över 3,5 ton. Här är det alltså bilens begränsningar som sätter gränsen. Återigen, kontrollera ditt registreringsbevis. Här krävs både teoriprov och uppkörning.

C

Du får köra bil, lätt lastbil och tung lastbil över 3,5 ton. Här krävs uppkörning och teoriprov.

Bettan. Bara halvmålad här.

C1

För många husbilsägare räcker med körkort klass C1. Med ett sådant körkort får du köra ett fordon på högst 7500 kg. För ett C1-kort krävs uppkörning och teoriprov.

Vad har jag?

Jag har tagit först B96 för att kunna köra dotterns hästsläp, och nu för husbilens skull har jag tagit C-körkort. Min lastbil/husbil väger ju 11 ton, så ett C-kort var i detta fall ett måste. Med C-kort och lastbil kan jag bygga inredningen i husbilen med hur tung utrustning jag vill och sedan packa hur tungt som helst i princip.

Om man bygger exempelvis en plåtis, måste man hela tiden tänka på viken på den inredning och utrustning man sätter in och räkna mot totalvikten.

Fri höjd

Den fria höjden i Sverige är 4,5 meter. Bror, viadukter, tunnlar m.m. är dimensionerade för fordon upp till 4,5 meter så vida det inte står annat.

I Europa kan den fria höjden variera! I många delar av Europa som exempelvis Tyskland är den endast 4 meter.

Jag kan varmt rekommendera M Sveriges sida för mer info.

Färdskrivare

Det finns en mängd undantag från kravet på färdskrivare. Enkelt kan man säga att om husbilen (oavsett kategori) inte är ett veteranfordon och väger (totalvikt) mer än 7,5 ton så krävs färdskrivare.

Kör- och vilotider

”En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte samt att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp.

En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.

En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas också av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 3,5 ton och fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte.

En bussregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Är transporten icke kommersiell, och bussen har mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna.”

Citat från husvagnsbranschen.se

Läs alla inlägg om bygget här.

Missa inga steg i husbilsbygget, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och 4000mil_bygger_en_husbil på Instagram.

 

2 Comments

  1. Gijs Janssens

    Hej Gunilla och Christofer!

    Jag har läst hela ’Att bygga husbil’ bloggen på en gång och väntar spänt på nya avsnitt! Jag kommer nog att läsa igen om några mer tekniska delar när jag kommer där i själva bygget.

    Jag har själv en hästlastbil, som jag kommer att bygga om till husbil och har redan nu lärt mig många nya saker!

    Hälsningar,
    Gijs.

    • Christofer Yourstone

      Det låter jättekul! Att bygga själv är en rolig och lärande resa. Det kommer med inlägg framöver.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *