Denna sommaren, liksom den förra är vi flygfria. Vi kommer att åka framför allt tåg och även bil för att ta oss till de 4 eller eventuellt 5 resor som vi har planerade för sommarmånaderna.

Gott så. Under förra årets flygplatskaos som härjade över stora delar av Europa, var vi särskilt tacksamma över vårt beslut att skippa flyget helt. Även om det förhoppningsvis inte blir samma kaos i år, känns det ändå som en mycket bra plan.

Om det inte vore för tågplaneringen.

Kommer ni ihåg när den svenska tågplaneringen funkade?

En gång i tiden gick det till så här. Tågbiljetterna släppte på i förväg kända datum. Minst 90 dagar innan avgång. Julens biljetter släpptes tex alltid i september. Datumet för släpp låg ute i god tid innan på tex SJ´s hemsida. Enkelt och förutsägbart.

Det var länge sedan

2022 och 2023 har det istället varit kaos. Ingen vet när biljetter släpps och det finns inte längre någon framförhållning. Sommarens biljetter har släppts lite i taget på slumpmässiga, oförutsägbara datum.

I över två månader har jag fått börja varje dag med en helt ny morgonrutin. Jag börjar varje morgon med att gå in på sj.se och söka efter de 3 tågbiljetter som fortfarande saknas för oss för att sommarens resor ska gå i lås.
Detta måste göras oavsett om jag vandrar i Toscana, är sjuk i covid eller är på konferens i Stockholm.

Först söker jag på nattåg Stockholm-Hamburg den 17:e juni. Sedan på Stockholm-Umeå den 9:e juli och sist på Göteborg-Umeå 6:e juni.

Till den 6:e juni är det numera mindre än en månad kvar. Men nattåget är ännu inte släppt eftersom planeringen inte är färdig.

När dessa 3 olika biljetter släpps kommer det mest troligt att bli huggsexa. Jag tvivlar på att jag är den enda som väntar på dem. Om man missar att kolla just den morgon och de släpps då, så kommer man mest troligt att bli utan biljetter. Vad gör man då? Anslutande biljetter är ju redan bokade när de släpptes för månader sedan.

Missar vi Hamburg-biljetten måste vi kanske flyga ner? En extra kostnad utöver det redan dyra interrailkortet.

Varför har det blivit så här?

Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Varje år gör Trafikverket en tågplan med tidtabeller som gäller från mitten av december och ett år framåt.

Nu har Trafikverket dock två år i rad helt misslyckats i sin planering på grund av ett nytt strulande IT-system. Trafikverkets GD blev uppkallad till dåvarande infrastrukturministern redan förra hösten, för att förklara sig. Men problemen fortsätter alltså även i år. Och det är vi tågresenärer som drabbas i form av ökade kostnader och förstörda resplaner.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

20 Comments

  1. Jag trodde det berodde på att de inte har koll på reparationer mm av banorna. Att de inte kan/vill/vågar släppa biljetter.

    Vilket hemskt strul, dvs vi avstår från att åka tåg. Länge sen vi åkte. Och ändå har jag varit van att åka tåg eftersom pappa var lokförare. Då åkte vi inte bara i Sverige utan även till Italien ett par somrar.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det kan vara andra problem också, vad vet jag. Men själva tågplanen som ska styra hela året funkar inte just nu.
      När det funkar är tåg bäst ju.

  2. Annalena

    Det känns som Sverige har Europas sämsta järnväg och tåg. Efter förra årets tågluff östra delarna av Europa, där tågen var välskötta och fräscha, god service och nästan alltid i tid. Våra problem var endast i Sverige. Åkte nu i helgen mellan Örebro och Stockholm, då saknades en hel vagn och det blev såklart totalt kaos när inga platsbiljetter gällde och tåget var mer än fullt. Älskar att åka tåg och det är ett suveränt transportmedel, men väljer flyget ner till Europa iår. Minns när det fungerade i Sverige, vad hände?

    • Gunilla Yourstone

      Jag älskar också tåg och vi ger oss inte trots förra årets problem utkom tågluffar i år igen.
      Men om vi inte får tag på Hamburg-biljetter så måste det blir flyg ner. 😕

  3. Sandra Lifsresor

    Efter att familjen har valt att skippa flyg för resor inom Europa har vi haft ett par år av tågbokningar med rundresor som funkat bra (även om det inte alltid är lätt och smidigt att boka) men för den här sommaren gav vi upp i veckan. Med husbyte klart i Holland så orkar vi inte vänta längre, och som ni skriver, vi kommer inte vara ensamma om att försöka boka avgångarna när de väl släpps. Om de släpps. I sommar blir det bilsemester till Holland utan ”omvägen” som var planerad. Tur att jag kan avboka boenden för det.

    • Gunilla Yourstone

      Nej vad tråkigt att ni varit tvungna att ge upp! Men det är ju så det blir till slut. 😕

  4. Igår behövde jag boka resa från Östersund till Stockholm i mitten på maj. Gick? Nix. Blir inget tåg här. Likadant i början av juni.

    Bananrepublik.

  5. Derailed

    Fast när du beskyller Sverige för att nattåget mot Hamburg inte går att boka börjar jag fundera…. Hur mycket har du/ni tagit reda på innan ni skriver detta?
    Det är banarbeten i både Danmark och Tyskland som gör det omöjligt att veta när tågen kan gå som vanligt ned i Europa. Det är ju inte ett svenskt problem.
    De senaste två åren har stora och väldigt välbehövliga spårarbeten utförts i Sverige och ändå är det en piss i havet mot vad som behövs. Tyvärr är det omöjligt att göra dessa arbeten utan de påverkar resenärerna. Att dessa arbeten sedan utförs av människor gör det lite ytterligare knepigt då dessa behöver både sömn och semester, så arbetet kan inte flyta 24/7 (jag kan garantera dig om att det inte är 8h arbetsdagar de arbetar).
    För någon i branschen var detta tråkig läsning, det hade inte tagit så lång tid att göra lite research innan postning, innan du/ni gjorde ned en bransch totalt på felaktiga grunder.

    Utöver dessa arbeten introducerades ett nytt personalplaneringssystem hos åtminstone två tågaktörer, och detta kraschade den fungerande planeringen minst sagt ordentligt, och när personal följer sitt schema och det inte finns personal som tar över, ja, självklart blir det problem på hela järnvägen. Tåg lämnades utan personal och blev stående vid stationer tills mänskliga personalplanera roddat ihop det. Detta var/är inte Trafikverkets fel utan – ja, dumsnålhetens blandat med en övertro på att datasystem kan mer och bättre än människor.
    Bevisligen inte, då detta system inte klarar att ta in alla algoritmer såsom laglig arbetstid i flera steg, att det finns ny personal som tar över när annan går av sitt pass etc.

    Och, får Seko inte igenom sina krav under strejken, då undrar jag om det kommer att finnas någon som arbetar kvar på järnvägen snart…

    • Gunilla Yourstone

      Ja så skulle det ju kunna vara, att även Danmark och Tyskland misslyckats med sina tågplaner i år. Ingen aning faktiskt, men vet definitivt att svenska Trafikverket misslyckats med sin.
      2 av 3 av mina exempel är också helsvenska sträckor.
      Banarbetare har alltid behövs sova och vila. Ändå har tågplanen gått att få fram i tid förut.
      Om man jobbar inom en organisation (som jag antar att du gör) har man kanske en massa extra info och förklaringar till varför det inte funkar som det är tänkt.
      Som resenär, det vill säga konsument, har man dock inte jättestort tålamod med interna problem, utan man har helt enkelt en förväntan om att saker och ting ska funka och att man ska få sin produkt levererad.
      Och den här bloggen skrivs av och för resenärer.

    • Givetvis ska banarbeten göras och jag tror ärligt talat inte att någon har något emot det. Det är planeringen som man ruttnar på. Det är ju ett jättetrasigt systemfel när man inte kan boka en tågresa om två veckor för att det är banarbeten ”planerade”.

  6. Att inte kunna boka tåg och att inte kunna lita på tågen är så otroligt dåligt. Vi satt här och pratade efter att ha läst ditt inlägg och båda sa, det här är skandal! Och det är sällan vi använder det ordet🫣

    • Gunilla Yourstone

      JA det är dåligt. Särskilt dåligt att det nu gått så lång tid att resedatumen snart är här.

  7. Att inte kunna boka tåg och att inte kunna lita på tågen är så otroligt dåligt. Vi satt här och pratade efter att ha läst ditt inlägg och båda sa, det här är skandal! Och det är sällan vi använder det ordet🫣

  8. Björn Böransdon

    Ja, detta är ju bedrövligt! Här borde berörd minister verkligen sätta ner foten och kräva ett och annat.
    Sedan tycker jag att SJ:s dynamiska prissättning är ett dåligt system.
    Till sist också en kommentar om cykel på tåg, när kan vi börja ta med cykeln?
    Usch, det var gnälligt. Men så set det ut.

    • Gunilla Yourstone

      Berörd minister har faktiskt redan satt ner den foten. Trafikverket har även fått ett föreläggande om vite från Transportstyreslen som har som uppdrag att tillsyna deras verksamhet.

  9. Vi tågresenärer och tågpersonalen drabbas av detta, t ex lokförarna. Jag pratade med en vän till mig som är lokfärare, igår. Han sa att deras avgångar och arbetstider kan kastas om med typ 0 varsel pga inställda avgångar, flyttade avgångar osv. Tågbolagens admin hinner inte med att informera lokförarna om alla ändringar ens så ibland kommer han till jobbet och får veta ändringen på plats. Då pendlar han också drygt 1h till jobbet.

    Som tågresenär och sedan 2019 flygvägrare har vi löst det så att vi tagit färjan Göteborg-Kiel när vi har åkt tåg till Spanien. Stena line. Inte billigt men sjuuukt skönt! Man anländer 09.15 i Kiel och kan lätt promenera till tågstationen nån km bort och ta ett tåg ca kl 11 mot Karlsruhe eller Mannheim, t ex. Läs gärna om våra resor på min blogg!

    http://tovetankar.blogspot.com/2022/12/pratar-mig-genom-europa.html?m=0

    • Gunilla Yourstone

      Det har jag inte ens tänkt på. Är dålig på vilka färjor som finns. Om nu tågavgångar hem till Umeå från Göteborg finns. Det vet man ju aldrig.

  10. Här står det mer om hur detta påverkar lokförarna:

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lokforaren-omojligt-att-ha-ett-privatliv

    Ang färja: kolla Stena Line. Det går en färja om dan Göteborg-Kiel och många tåg (tror jag) mellan Kiel och Hamburg.

    • Gunilla Yourstone

      Tack, dyrt som sagt, men i det här läget kanske man får satsa på det alternativet.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *