Jag tror att jag ofta har hyfsat lätt att gilla läget. Att acceptera det som bara händer och kommer i min väg.

Det jag har märkt att jag har mindre lätt för däremot, är när folk avsiktligt väljer att inte hjälpa eller till och med väljer att ställa till det för en, när man befinner sig i en utsatt situation. Dessa situationer dyker framför allt upp för mig när jag rör mig ute i den riktiga, inte anpassade världen, med min son. Att till exempel resa kräver en rätt stor insats av oss alla tillsammans och människor som då ställer sig på tvären, bara för att de kan, för att de minsann har principer och riktlinjer och för att ”hur skulle det bli om alla”. Ja, kort sagt, dem har jag svårt för. Mitt länge mest lästa inlägg någonsin; Vet ni SAS, det här är inte okej, är ett bra exempel på detta.

Och tvärt om då. När någon som inte alls behöver, sträcker ut handen och vill hjälpa till, eller bara finnas där. Det är så otroligt berörande. Det som hänt och händer oss just nu. Så otroligt många som hör av sig på olika sätt efter Christofers stroke. Blommor, kort, paket med posten, eller ställda på bron. Kommentarer på bloggen, på Facebook och sms. Ni skulle bara veta hur det värmer.

SJ

Ett annat exempel är SJ´s kundtjänst.

Jag ringde dem häromdagen. För att avbeställa tågbiljetter på grund av Christofers stroke. Vi hade som vanligt bokat billigast möjliga, icke-avbokningsbara biljetter. Jag ville bara ringa för att avboka dem och få något slags avbokningskvitto. För att kunna ta det på någon lämplig försäkring vid tillfälle.
Jag förklarade läget för den unga kille som svarade i kundtjänsten. ”Min man har fått en stroke”, sa jag.

– Jag avbokar dem direkt, sa killen. Pengarna kommer på ditt konto om någon dag.

– Men, sa jag. Det är väl inte avbokningsbara?

– Nej, egentligen inte, men det är klart att vi fixar det. Sa han.

Fixade, bokade av. Tog ett djupt andetag och valde orden noga.

– Jag hoppas verkligen. Alltså. Att det ordnar sig och så. För din man.

Han hade inte behövt göra så. Han hade alla världens paragrafer att luta sig mot. Och jag begärde det inte ens. Men han valde att göra just så. Ändå och av sig självt. Och SJ har ju tydligen också gett sina anställda mandatet och förtroendet att kunna göra just så, när de känner att det är läge.

Jag blev sittande ett tag. Tänkte på killen. Och att jag önskade att jag frågat efter hans namn.

Mio Möbler

Sen har vi Mio Möbler i Umeå. Jag hade beställt och betalat en sänggavel. Innan allt detta med Christofer hände. Under dagarna, veckorna på sjukhuset ramlade de in ett efter ett, de allt otåligare sms:en från Mio. ”Hämta sänggaveln…annars…” Till slut ringde jag upp en dag från sjukhuset. Förklarade.

– Min man har fått en stroke. Det är därför vi inte kommit. Jag tror faktiskt att jag måste beställa en hemkörning av er, så att ni blir av med den någon gång.

– Det går inte. Vi har helt fullt idag!

– Nej men det måste absolut inte var idag. Det var mest för er skull, så ni blir av med den. Jag förstår ju att ni säkert har lagret fullt som det är…

– Vi kommer ju aldrig att hinna det före jul!

– Nej, nej, det gör inget, ta det när det passar bara. Det spelar ingen roll för mig…

– På tisdag 15:30 det är absolut enda tiden vi kan. Men då måste någon vara hemma och betala för frakten. Den kostar ju 300 kronor också.

– Ja… min man sitter bredvid här och säger att han kan betala då. Det orkar han. Så det går bra.

Så kommer gaveln 15:30 i tisdags. Levereras ute i snömodden på bron och bärs in i hallen av min strokesjuke man. Helt enligt reglementet och alla paragrafer helt säkert i Mio´s hemkörningsavtal. Så inget konstigt med det. Alls faktiskt. För hur skulle det se ut om alla…

 

Tags

12 Comments

  1. Carina

    Tack för att du skriver så otroligt bra och beskrivande om situationen ni befinner er i.
    Och ett stort grattis till SJ som fått en så modig och medkännande medarbetare som du berättar om, sånt gör ju en tokglad verkligen. Önskar er en stillsam fin jul, kram Carina

  2. Josefin

    Helt underbart av SJ! Man blir så glad och varm i hjärtat av att läsa sånt!! Det övriga tänker jag inte ens kommentera!
    Jag önskar er en underbar jul och hoppas ni kan rå om varann extra mycket nu! <3

  3. SJ härligt.
    Mio mindre bra.
    Ibland tycker jag man strunta i regler o paragrafer.
    Vi fick tillbaka pengar på vår tågbiljett idag, Bangkok-Huay Yang eftersom ac gick sönder!
    Blev billiga tågbiljetter.
    Önskar er en trevlig helg.

    • Gunilla Yourstone

      Tyvärr är det alldeles för många som följer paragraferna och struntar i effekterna för människorna som berörs.

  4. Margareta

    Underbart när någon tänker lite mänskligt! Ibland kan man tyvärr undra om det tänks överhuvudtaget. Sånt som ger lite extra kraft när det är tungt. Tror för övrigt att du ger extra kraft till många i liknande situation genom att så öppet och så berörande dela med dig -och förmedla hopp!
    Riktigt God Jul till er med önskan om fler framsteg!

    • Gunilla Yourstone

      Framför allt statliga myndigheter har ju ofta en ”företagskultur” där medarbetare som tänker humant straffas och fyrkantighet premieras. Vet jag av erfarenhet.
      Det vore ju helt underbart. Om någon i samma situation läste mina inlägg och blev stärkt av det.

  5. Heja SJ! Jag hade en liknande upplevelse med något av kryssningsföretagen (minns inte om det var Silja eller Viking Line) när vi köpt en kryssning. Min pappa blev sjuk (vi visste inte säkert om han skulle överleva) och vi kunde förstås inte åka på kryssning just då. Hade ingen rätt att få pengar tillbaka, men de ordnade ändå utan att tveka så att vi kunde åka någon annan helg, när som helst. Små saker som man uppskattar. Paragrafryttarföretagen …. suck.

    • Gunilla Yourstone

      Härligt att det finns fler humana företag. Läste om det motsatta också minns jag för någon år sedan, så ett par som förlorat sitt barn inte fick avboka eftersom de ju själva var friska och kunde åka. Ett charterbolag.

  6. Åh det finns hopp om att humanismen segrar❣️ Jag tänker att många av oss skulle lyfta fram dem som lyssnar på kunden, som har personal med mandat att rätta till, förbättra, förenkla, ge kunden kompensation lr nåt annat bra. SJ finns på listan, så bra ⭐️

    • Gunilla Yourstone

      Ja de företagen ska man absolut lyft fram. Och gynna! H&M har jag också bra erfarenhet av.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *