Det första man får börja med när man skaffat sin husbil to be, det vill säga lastbil, är ju inte att starta med de roliga grejerna. Först kommer några veckor av tråkjobb.

När man köper en begagnad lastbil (eller annat fordon för den delen) så kommer det att finnas rost. Klimatet, vägsalt (you name it) kommer att sätta sina spår och sakta men säkert försöka bryta ner bilen. Just på vår lastbil finns det rost på bagageluckorna bakom dörrarna till hytten. Jag kommer här skriva och berätta om hur jag löste det.

Som ni ser, så finns det rost på nederkanten av bagaeluckorna in till förarhytten. Just nedanför finns en kant där det samlas snö och framför allt is på vintern. Problemet är här, som på många fordon att man försöker tvinga upp luckan trotts att isen är i vägen. Detta kommer att skada lacken och med tanke på det utsatta läget kommer rosten som ett brev på posten.

Det är en hel del rost på insidan. Rosten har fått härja ostört i många år. Man kan beställa helt nya för c:a 3500 kronor/st. Det kanske är nästa steg =)

Så här ser det ut när luckan är demonterad. Lite eller ingen rost under.

På insidan av luckan sitter en textil som tas bort genom att lossa det tre plastskruvarna.

Rengöring

Innan arbete kan påbörjas rengör jag noga. Först borstar jag av med en dammborste och sedan tvättar jag med målartvätt.

Jag använder en pensel för att vara säker på att jag kommer åt att tvätta i alla skrymslen och hörn.

Rostslipning

Det gäller att få bort så mycket rost som möjligt. Jag börjar med skrapa med en japanspackel innan jag går över på gruva slippapper P40. Har kan möjlighet att använda slipmaskin eller rondell är det inte fel.

Utsida
Insida
Närstudie

Rugga upp ytan

För att få bra vidhäftning på kommande färglager så rekommenderar jag att man ruggar upp befintlig yta. Man kan använda att slippapper P120 eller som i mitt fall en slipduk av typen Scotch Brite. Va noga så att du inte missar att mattera ner någon yta.

Rengör ytan igen.

Rostomvandlare

Tanken med en rostomvandlare är att den omvandlar befintlig rost (järnoxid) med hjälp av någon slags syre typ. garvsyra till ett mer stabilt material. Detta är ren kemi och alltså inget hokus pokus. När rostomvandlaren kommer i kontakt med rost bildas en svart yta. Det rekommenderar att man häller upp det man ska ha i en separat burk. Jag ”hällde” också in rostomvandlare i själva luckan och lät det rinna igenom utmed nederkanten. Rostomvandlare finns att beställa här.

Jag använder Bioclean målartvätt från Caparol.

Rostskydd

Rostomvandraren i sig ger ett bra rostskydd, men just när det gäller rost så kan man aldrig vara säker. Jag sprayade på ett lager rostskyddsfärg. Som ni ser så har jag dekalen ”300” kvar. Om man vill ta bort denna innan målning så går detta enkelt med en varmluftpistol. För mig spelar det ingen roll att detta blir övermålat.

Slutmålning

Efter allt rostarbete är det dags för slutmålning. För mig är inte slutfinishen så noga utan jag vill ha en riktigt slittålig färg. Egentligen skulle jag vilja måla hela lastbilen med Raptor Bedliner men det blir i dyraste laget.

Du måste fatta några viktiga beslut innan du målar om din lastbil:

Färgsättning/kulör. Du måste helt enkelt bestämma dig för vilken kulör du ska ha på ditt fordon. Värt att veta är att vissa gula pigment har dålig täckförmåga (vilket jag återkommer till). Kulörer anges i huvudsak i två olika system. Det ena är NCS vilket är vanligt i måleribranschen och den andra är Ral som är vanligare inom industrin. Båda går bra att omvandla till varandra. Många butiker har färgsättningsburkar att köpa.

Glans. Ju högre glans desto noggrannare underarbete måste du göra. Hög glans synar felaktigheter i underlaget bättre. Låg glans kan göra att tvättbarheten blir dålig. Om du tänker dig ett tak som inomhus som har glans 2-3 så är det mycket svårare att torka rent än en karm som har glans 40. Jag har glans 15 på färdigfärgen.

Påföringsmetod. Ska färgen rollas, penslas eller sprutas? Klarar man att spruta en 2-komponents poluyretan innan den härdar i färgsprutan o.s.v. Snyggast resultat får du om du sprutar.

Åtgång. Man brukar få lämna tillbaka standardfärger i oöppnade burkar men har man brutit en specialfärg så kan man inte räkna med att lämna tillbaka burken. Räkna med att en liter färg räcker till 6 kvm. Man behöver måla minst två varv så i praktiken dubbel färgåtgång. Skåpet på min lastbil har en omkrets på 21 meter och är 2,6 meter högt, alltså är väggytan c:a 55 kvm. 6kvm/l ger (55/6) 9 liter per varv. Således behöver jag 18 liter till skåpet.

Jag tänkte att jag skulle måla mina luckor i NCS S1080-Y70R men som ni ser så är täckförmågan på tok för dålig. Man kan fortfarande skönja rostskyddsfärgen efter 5!! strykningar. Jag gav upp, slipade ner och lade på ett lager grundfärg.

Jag grundar över tidigare målad yta med Unigrund från Caparol.

Nu väntar två varv med NCS S5502-Y.

Nu har jag målat luckorna 3 varv.

Nu återstår att låta färgen härda/torka fullt ut. Sedan kommer jag att spruta in vax i hålrummet i luckan för att skydds mot framtida rostangrepp.

Spackling. Jag spacklade inget för att jag, som jag tidigare sagt, inte har så höga krav på finish samt att det inte hade rostat igenom. Vissa hävdar att all rost måste kapas bort och att ev. hål måste svetsas igen. Andra hävdar att det går bra att laga med glasfiber.

Snabbschema:

  1. Grovrengör
  2. Slipa bort befintlig rost
  3. Rugga upp/mattera övrig yta
  4. Rengör noga hela ytan
  5. Behandla rost med rostomvandlare x2
  6. Behandla med rostskyddsfärg
  7. Grunda hela ytan om det behövs
  8. Färdigstryk x2
  9. Förebygg framtida rost (byt tätningslister, vaxbehandla osv.)

Missa inga steg i husbildbygget, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och 4000mil_bygger_en_husbil på Instagram.

 

2 kommentarer

  1. Peter H

    Så häftigt och kul projekt! Ska bli kul att följa!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *