Nyligen kom färska siffror om svenskarnas flygande. Datan kommer ursprungligen från Transportstyrelsen, men i den sammanställning jag läser har den analyserats av Sveriges Natur i samarbete med Newsworthy.

Sedan i somras kan en ny trend i flygandet skönjas. Flygtrafiken har planat ut på en nivå som är lägre än innan pandemin.

Faktum är att redan innan pandemin planade flygandet ut. Sedan flygandet startade har trenden stadigt varit uppåt. Tillfälliga svackor som vid oljekrisen på 70-talet, finanskrisen i början på 1990-talet och vid 11 september-attentaten 2001, har varit just tillfälliga dippar och snart nog efter dessa har flygandets tillväxttrend fortsatt.

Tills 2017-2018. För då hände något. Flygandet planade ut. Sedan kom pandemin och flyget störtdök till nära nog noll. Sedan alltså en ökning igen, tills nu.

Andra trender

Andra trender är att vi flyger kortare sträckor. Flygandet utanför Europa ligger långt under siffrorna från före pandemin. Medan mer närliggande resmål som t.ex. Mallorca och Cypern nästan helt kommit tillbaka till volymen innan pandemin.

Rekordfå flyger till Berlin

En siffra som sticker ut extra i statistiken är flygtrafiken till Berlin. Efter pandemin ligger Berlintrafiken långt ifrån övriga europeiska storstäder.

Berlinflyget har tappat 200.000 passagerare jämfört med 2019. Samtidigt som både Snälltåget och SJ börjar köra nattåg direkt till Berlin med en kapacitet på ca 100.000 passagerare per år. I den artikel som jag läser, tänker man sig att det finns ett samband. Och det är väl inte en alltför långsökt tanke?

Minskar nattågslinjer flygandet?

För oss är det givet. Om det finns ett smidigt sätt att ta sig med tåg till en destination, så väljer vi självklart det framför flyget. Inom Sverige åker vi så gott som alltid tåg numera, även i jobbet.

Hamburg. Klassik järnvägsstation.

Berlin och Hamburg är ju buslätt att ta tåget till numera. Vi som precis börjat boka biljetter inför sommarens tågluff har även upptäckt att London är ju rätt enkelt med tåg det också.

Vi kan ärligt talat ha lite svårt att fatta att de som bor i Skåne flyger ner på kontinenten i Europa. Det är ju så nära och tar så pass kort tid?

Vad tänker du som läser? Flyger du mindre nu än innan pandemin? Skulle fler nattågsdestinationer minska ditt flygande?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

One Comment

  1. Monica Forsman

    Mycket beror ju på var man bor och hur mycket tid man har. Om man som jag bor på en ö (Storbritannien) har man inte så mycket val nu när det knappt går några färjor längre och ner till södra England och tunneln är det långt. Flyger alltid härifrån eftersom de flesta resorna går till Sverige eller Vietnam där dottern bor. Att flyga long-haul är i stort sett dubbelt så dyrt som innan pandemin vilket kan förklara varför detta resande gått ner i statistiken.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *