Det är väl få reseformer här i världen som omgärdas med så många fördomar som just tågluffen? Eller Interrail om man så vill. Alla har en åsikt, men relativt få har faktiskt egen praktisk erfarenhet.

Idag lyfter vi 8 vanliga fördomar och reder ut vad som är sant och vad som är falskt i dem.

1. Att resa med tåg, det tar ju sån tid – det är väl ingen vanlig människa med normalt antal semesterdagar som har tid med det?

Alltså ja, tåg tar längre tid än flyg för att tillryggalägga samma sträcka, så är det ju.
Men om man tänker så här. Som boende i Stockholm kan man t.ex. ta nattåget till Hamburg, och sedan ta sig över dagen nästa dag så långt som till norra Italien, t.ex. Verona, Venedig eller Gardasjön.

Då har man bara behövt ta en semesterdag för att ta sig ner, samma som om man flugit. I och med att man startar från Stockholm på kvällen och sover på tåget i stället för hemma i sin egen säng. Dagen efter är man på plats och kan börja uppleva, oavsett om man kommit med tåg eller flyg.

Om man reser till en ort som saknar internationell flygplats, men ligger längs en av de större europeiska stambanorna är skillnaden mot flyg ännu mindre i och med att man slipper transfertid på plats.

Ett annat sätt att se det är att man kan stanna och uppleva längs vägen. Med tåg är det extremt enkelt att stanna till i Hamburg, Bremen, Bryssel, Lugano etc längs vägen. Något man inte har möjlighet till med flyg. Man biter av resan och får fler upplevelser på köpet.

Hamburg

Sen tänker jag faktiskt att om vi, som bor i Umeå, har tiden att resa ner i Europa med tåg, så blir det bara fånigt om en skåning inte anser sig ha den tiden?

2. Tågen strular ju bara – är inställda eller försenade

Visst strular tågen, tråkigt nog. Men oftast inte så mycket att det påverkar reskvalitén. Och oftast mest på vägen in och ut genom Sverige. Så det är mest vi norrlänningar som får lida (och vi är ju hur som haver ett tåligt släkte). Sörlänningar är ju ute ur Sverige innan de hinner säga signalfel, så för dem spelar det väl inte så stor roll?

Sen strular ju faktiskt flyget också, senast förra helgen var det totalstopp i större delen av världen.

3. Man måste resa med ryggsäck om man tågluffar

Nej, vilken seglivad fördom. Vi reser alltid med rullväskor, varför skulle man inte kunna göra det? Det enda är väl att man inte bör släpa med sig en så tung väska att man inte själv orkar bära den, men det ska man väl aldrig göra?

4. En tågluff det innebär att resa budget – sovsalar och misär

Nej, det går jättebra att resa lyxigt med tåg! Man kan resa 1:a klass och med förbokade sittplatsbiljetter överallt om man vill. Bo bra kan man göra på hotell med massor av stjärnor om man vill, och ta taxi från järnvägsstationen till hotellet, precis som man kan ta taxi från flygplatsen. Enda skillnaden är att det förmodligen blir billigare från järnvägsstationen eftersom den vanligen ligger centralt.

5. En tågluff innebär att man är borta länge – typ en månad

Interrailpasset var ju giltigt en månad från början när det begav sig på 70-talet och då blev det ju att många var borta så länge för att få valuta för pengarna. Nuförtiden finns det alla möjliga olika pass med olika antal resdagar och olika resperioder. Så det är bara att välja själv hur länge man vill vara ute. 2 veckor t.ex. ser vi att många kör nuförtiden.

6. Tåg är så svårt, man måste läsa 20 poäng på universitetet i biljettkunskap för att ha en chans

Ja, tyvärr ligger det fortfarande lite i det. Men i och med appen Railplanner har det blivit mycket lättare att tågluffa utan förkunskaper. Bara att söka i appen på de sträckor man vill resa.

Sedan, om man väljer att resa i Tyskland, Österrike och Schweiz, så är det faktiskt inte alls svårt. Inga förbokningar behövs, utan det är bara att helt spontant hoppa på och av tågen som man känner för. Det kan alla klara.

Läs också: Tågluffa i Österrike – så funkar det och våra tips

7. Tågluff – det är ju bara nåt för ungdomar

Nej, vi ser många tågluffare i vår egen ålder när vi är ute. Kanske till och med fler än ungdomar? Från 60 år är det dessutom billigare med Interrailkort.

8. Tågluff är dyrt – flyg är billigt

Flyget har ökat rejält i pris de senaste åren. Interrailpassen har inte alls haft samma kostnadsökning. Om jag söker på flyg från Stockholm till Verona 21 juni nästa år och retur 2 veckor senare, kostar det idag 4100 kr. Och detta pris lär väl öka när vi kommer närmare inpå. Ett Interrailkort med 5 resdagar (som ju räcker utmärkt för att ta sig till Verona eller den närliggande Gardasjön om man bor i södra Sverige och faktiskt kan funka för norrlänningen också) kostar 3868 kr för vuxen, 2975 kr för ungdom och 3506 kr för senior.

Gardasjön

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

11 Comments

  1. Anton Hosinsky

    Intressant artikel. Jag reagerade säeskilt för punkt 1. Hela vitsen med tågluff är väl just att resan tar lite tid och att man ser saker och upplever resan just som en resa och inte bara en tradig transport mellan punkt A och B. Tåg tar tillbaks lite av äventyret av själva resan.

  2. Intressant artikel. Jag har nog samma uppfattning som Anton. Att resa med tåg innebär upplevelser, och att kunna hantera den gången när plan A inte fungerade. Jag citerar göteborsdamen som uttalade sig i TV. Karlar och spårvagnar, det springer man inte efter, det kommer snart en ny. Byt ut spårvagnar mot tåg, så är 95% löst, och man kan uppleva stationen man får vänta på, en stund extra. Njutbart.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är faktiskt roligt mest hela tiden när man reser med tåg. 😊

  3. Jessica

    Hej, har ni några planer på en mer ”avancerad tågluff”? Att exempelvis ta tåget till Turkiet, vidare till iran och Indien? Eller ta tåget till Marocko? Eller tågluffa i USA. Helt enkelt utanför Europa.

    Hälsningar
    Jessica

    • Gunilla Yourstone

      Nej, landvägen till Asien känns omöjlig just nu. Krig, oroligheter mm i så många länder. Iran griper och fängslar ju svenska medborgare som hämnd och för att skapa förhandlingsläge.
      Marocko har vi faktiskt aldrig tänkt på som tågland?

  4. Håller med om att tåget har fördelen att det lättare går att undvika storstäder och största turistorterna, om det inte är dit man ska. Inspirerande att ni försöker sänka tröskeln för att få fler att ta tåget! I ditt exempel att det går att komma till Italien på 1 natt + 1 dag från Stockholm, blir det inte mycket tillägg för nattåget? Jag reser med småbarn och har hitintills valt bort interrail då jag tycker kupébiljetterna ändå blir dyra.

    • Gunilla Yourstone

      367 kr kostar en plats i liggvagn om man har interrail. Inte jättemycket ändå, tänker jag.

      • När jag åkte ensam betalade jag 480kr i liggvagn utan interrailkort, men det var nog ovanligt billigt. Liggvagn går tyvärr bort så länge barnet inte sover ordentligt, så tåg till kontinenten blir en dyr historia ett tag till.

  5. anton bergh

    Hej vi är ett par på 24 år som ska iväg och tågluffa i veckor, jag tänkte ställa en fråga, vi har bokat platsreservationer på dom viktiga sträckorna där det behövs, men vi har inte fått till detta när vi reser i italien, hur går man till väga där, vi har använt railplanner på dom övriga resorna, tips mottages! 🙂

    • Gunilla Yourstone

      Vi har inte bokat så mycket i Italien, men våra tips är förutom Railplanner, Trainplanet, Trenitalia, eller att ringa Europa runt och be dem boka.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *