I ganska exakt 30 år (invigningen skedde den 6:e maj 1994) har den funnits där. Tunneln under Engelska kanalen. Kanaltunneln eller The Chunnel. Ett långt smidigare sätt att ta sig till och från Storbritannien än de tidigare färjorna förstås.
Nu har vi åkt Eurostar, som tåget som trafikerar tunneln heter. Två gånger för säkerhets skull. Först från Bryssel till London och sedan två veckor senare från London till Paris. Så här funkar det.

Vilka sträckor kan man åka?
Det är dessa två sträckor, som nämnts ovan som finns, nämligen Bryssel-London tur och retur, samt Paris-London tur och retur. Förutom start och slut finns bara en enda station, nämligen franska Lille Europe på Bryssel-rutten.
I London är det St Pancras station som tåget ankommer och avgår ifrån. I Bryssel är det Midi och i Paris Gare de Nord.

Hur lång tid tar tåget?
Mellan Bryssel och London tar tåget 2 timmar, mellan Paris och London 2 timmar och en kvart. Värt att notera i sammanhanget, är att det ju är en timmes tidsskillnad mellan London och kontinenten.
Hur mycket kostar det?
Kostnaden för en enkelbiljett i 2:a klass/Standard är från 44 Euro. Från 80 Euro för 1:a klass/Plus.

Funkar Interrail för Eurostar?
Ja, Interrailkortet är giltigt på Eurostar, men platsbiljetter är obligatoriskt och rätt dyrt, 32 Euro per person och sträcka. Det finns dessutom bara ett begränsat antal Interrail-biljetter tillgängliga och dessa säljer slut, så att boka i god tid är en nödvändighet. Vi bokade våra platsbiljetter i mars för resa i juni och juli.

Tidsmarginal
Eurostar är annorlunda så till vida att det inte bara är att dyka upp på perrongen några minuter innan utsatt tid och hoppa på tåget. Här måste man vara på plats 1 timme innan avgång. 30 minuter innan stänger incheckningen.

Säkerhetskontroll
Eurostar har en fullskalig säkerhetskontroll á la flygplats. Alla väskor skannas och man går själv igenom en metalldetektor. Det som skiljer från flyget är att man får ta med hur mycket vätskor man vill genom säkerhetskontrollen och att datorer, iPads etc inte måste plockas upp.
Biljetten måste scannas innan man får gå in till säkerhetskontrollen.

Passkontroll
Eftersom Storbritannien inte längre är med i EU, och heller inte i Schengen, finns förstås en passkontroll. Passkontrollen genomförs direkt efter säkerhetskontrollen på avgångsstationen. Väl framme går man bara ut, ingen ny passkontroll genomförs.

Departure-terminalen
När man väl genomfört dessa båda steg befinner man sig inne i Eurostars avgångshall. Som ni förstår disponerar de helt egna spår och perronger än övriga avgångar på samma station. Detta är mer som en avgångshall på en flygplats, men taxfree och sittplatser.
Det finns även en växlings-disk för valuta, toaletter, caféer, samt även en lounge för 1:a klass/Business-resenärer.


Ombord på tåget
Ombord på tåget finns café-vagn, wifi (som detta skrivs ifrån, hehe), eluttag och toaletter. Som på ett vanligt långdistanståg i Europa helt enkelt.
Själva tunneln är 50 kilometer lång, vara 39 är under Engelska kanalen och tar 25 minuter att åka igenom.


Vid avstigning
När det är dags att stiga av är det ingen ytterligare passkontroll av mottagande land utan man slussas direkt ut via stationsbyggnaden. Det är mycket folk på varje tåg, 16-18 vagnar och ofta fullsatt, i alla fall under sommaren, då vi åkte, så det tar ett tag att komma av och ut.
I London var det rätt chill, men i Paris stod stora mängder poliser och slussade oss ut ur Gare de Nord.

Är tågen i tid?
Vilken knasig fråga, men i dessa tider kan man ju aldrig så noga veta. Vår upplevelse är att Eurostar-tågen verkar vara mycket punktliga. Tåget är färdigt för påstigning 20-30 minuter innan avgång, det finns gott om personal som dirigerar passagerarna rätt längs det långa tåget, så att påstigningen ska gå så smidigt som möjligt. Allt är väldigt strukturerat och välplanerat.

Bo praktiskt i Bryssel
Vi tog en natt i Bryssel på utväg för att försäkra oss mot eventuella förseningar på vägen ner. På bara ett par minuters promenad från Bryssel Midi hittade vi prisvärda MEININGER Hotel Bruxelles Gare du Midi, fräscht och praktiskt.

Läs också: Vi har testat SJ´s Euronight till Hamburg – så här tyckte vi
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Det där med Wifi o laddning var inget som fungerade på min resa London-Bryssel juni-23 :-). Så lite besviken på moderniteten.. Men snabbt o effektivt var det.
Var kanonbra att nästan bara gå tvärsöver gatan från vandrarhemmet Kabannas där jag bodde in på St Pancras..
Ja finns det något mer frustrerande än wi-fi nätverk som finns men inte fungerar?🤯