Högakustenbron är verkligen spektakulär. Vacker på håll och oerhört häftig att köra över. Efter 18 år i Umeå med ständiga bilturer söderöver tröttnar jag aldrig på att korsa den. Och kan sällan motstå att kasta åtminstone en liten blick åt sidan för att njuta av utsikten. Även fast jag kör och i den bästa av världar borde hålla blicken stadigt framåt.

Idag ägnar vi oss åt en liten hyllning till denna vackra bro i form av 15 fakta.

1. En av Sveriges längsta hängbroar

Vi hittar lite olika siffror. Sveriges 7:e, 8:e,11:e längsta hängbro. Kanske beror det på hur man räknar, kanske beror det på att nya, längre hängbroar byggts efter hand? En av de längre hängbroarna i Sverige, är Högakustenbron i alla fall.

Högakustenbron

2. Sveriges näst högsta bro

När Högakustenbron byggdes var den Sveriges högsta bro med sina 180 meter. Sedan byggdes Öresundbron år 2000 och tog över ledningen med sina 202 meter.

Högakustenbron är dessutom Sveriges 3:e högsta byggnad, där Turning Torso med sina 190 meter, färdigställt 2005, kilar in sig på 2:a platsen efter Öresundsbron.

Högakustenbron

3. Skandinaviens längsta brospann

Brospannet för Högakustenbron är Skandinaviens längsta, Europas tredje längsta och världens elfte längsta.

4. Högakustenbrons mått

Okej, vi kör lite mått:

  • Total längd: 1 800 m
  • Segelfri höjd: 40 m
  • Brobredd: 17,8 m
  • Spännvidd mellan pylonerna: 1 210 m
  • Höjd 180 m

Högakustenbron

5. En av Sveriges vackraste byggnader

När SIFO 2016 genomförde en undersökning om vilken byggnader svenskarna rankade som den vackraste i landet hamnade Högakustenbron på 4:e plats. Efter Visby ringmur, Drottningholms slott och Stadshuset i Stockholm.

Högakustenbron
Visst är den vacker?

6. Heter egentligen Vedabron

Högakustenbron är ju det namn som denna bro är känd under. Det är så alla kallar den. Men bron är faktiskt döpt till Vedabron efter byn Veda som ligger strax intill det södra brofästet. Om man ska vara petnoga.

7. Binder samma två kommuner

Högakustenbron utgör gränsen mellan Härnösands och Kramfors kommun. Och det är förstås inloppet till den väldiga Ångermanälven som den korsar.

Högakustenbron

8. Golden Gate var förlagan

Högakustenbron är byggd med den berömda Golden Gate-bron i San Fransisco som förlaga. Konstruktionen är densamma, det vill säga att brobanan bärs upp av kablar. Arkitekten heter Mats Edblom.

Pressbild Höga kusten. Foto: Nils Bjuggstam

9. Byggdes sent

Länge gjorde E4:an en sväng inåt land här. Ångermanälven korsades i stället via Sandöbron. Denna väg var i dåligt skick och dessutom olycksdrabbad. Den tunga trafiken över 52 ton måste åka ända till Bollstabruk för att korsa älven. Först 1997 stod Högakustenbron klar och invigdes den 1 december 1997 av kung Karl XVI Gustav. Bron kortade E4:an med 8 kilometer och hela 44 kilometer för den tunga trafiken.

Högakustenbron

10. Fakta om bygget

Bygget pågick 1993-1997 och var en komplicerad process på grund av att vattendjupet är hela 90 meter här och att platsen där bron byggdes var extremt utsatt för väder och vind. Några fakta om bygget:

  • Betong: 40 000 m³
  • Stål : 14 000 ton
  • Ståltråd: 8 500 ton
  • Jordschakt: 50 000 m³
  • Bergschakt: 20 000 m³
  • Ytbehandling/målning: 60 000 m²

11. Att köra över bron

Det är ju självaste E4:an som går över bron. Bron har två körfält och det är 110 km/h som gäller. Ofta blåser det dock rätt kraftig här och då varnar skyltar för vinden och man gör bäst i att hålla ner hastigheten. Sträckan runt bron är mötesfri 2+1-väg. Från bron har man förstås en fantastik utsikt över omgivningarna.

Pressbild Höga kusten och Siljaline. Foto: Swedish Mountain Film

12. Trafikanter

Varje dygn passerar 8000 fordon över bron. Att jämföra med Öresundbron där dryga 20.000 fordon passerar under samma tidsintervall.
Konstigt nog, kan man tycka, är både cyklar och gående faktiskt tillåtet på Högakustenbron, även om det är rätt sällsynt att oskyddade trafikanter nyttjar bron.

13. Att ta sig upp i pylonerna

Det går hissar upp i pylonerna och det går att gå på vajrarna. Detta används för underhåll av bron. Bron har tex nyligt målats om och då måste man kunna komma upp och åt överallt. Då och då har också räddningstjänsten övningar här uppe för att förbereda sig på ett scenario där en underhållsarbetare är skadad och behöver undsättas och tas ner.

Jag vet inte hur ni känner, men själva skulle vi ge ungefär vad som helt för att få möjlighet att åka upp här!

Se inslaget på SVT när räddningstjänsten övar här.

14. Bästa utsikten över bron

Om man bäst vill njuta av bron och ta bilder, vart beger man sig då?
Jo vid norra brofästet finns en rastplats, en ställplats och ett hotell, Hotell Höga Kusten, med restaurang. Här har man en perfekt vy över bron och de flesta bilder man ser på bron är tagna härifrån.

Men sedan finns en plats till för broskådning, som få känner till och hittar till. Nedanför bron, inåt land till ligger Hotell Björkudden. Här har man också galna vyer av bron, fast från ett underifrån perspektiv. Kanske en ännu bättre plats för en övernattning.

Läs om när vi bodde på Hotell Björkudden här. 

Hotell Björkudden

15. Här startar Högakustenleden

Uppe vid Hotell Höga Kusten, precis norr om bron, ligger även den södra startpunkten för Högakustenleden, en av Sveriges mest kända vandringsleder och en av 12 utsedda signaturleder.

Högakustenleden

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

Etiketter

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *