Vi är på spontant-roadtrip genom Sverige. På väg mot Danmarksfärjan i Göteborg. Dagarna ner ligger öppna och obokade på ett för oss helt onormalt sätt. Timme för timme-bokade som vi nästan brukar vara. Det känns fantastiskt och exotiskt.

Min Google-maps är fullständigt nedlusad med gula stjärnor. Det vill säga sparade platser. Såna som jag läst om, hört om, tänkt att hit ska jag någon gång. Har markerats i Googla-maps. Oerhört praktiskt för om man plötsligt befinner sig någonstans i världen så kollar man bara kartan. Finns det något i närheten, som vi kan svänga förbi?

Så här kan det se ut.

Plötsligt är vi i Dalsland. Här finns inte så många gula stjärnor. Men de som finns är absoluta måsten.

Akvedukten i Håverud! Sen jag såg den på bild för något år sedan har den seglat upp som en plats som måste besökas. Ingenjören i mig kräver det.

Vårt besök vid akvedukten i Håverud

Vi rullar in i Håverud till lunch. Parkerar och promenerar fram mot kanalen. Ja platsen finns på listan, men i övrigt är vi helt oförberedda. En kanal och en turistbyrå. Ett par i en båt som just slussar för fullt.

Vi fortsätter framåt. Det tar ett tag att ta in ingenjörskonsten. Vi har alltså en sjö längst bort. Och så en fors nedanför. Men vid forsen finns en dammlucka som reglerar vattenmängden i forsen och så har man byggt en kanal också. Till en början parallellt med forsen, men sedan blir kanalen en akvedukt som korsar forsen i ett högre plan. Så blir akvedukten en kanal igen med flera slussar. Nedanför ytterligare en sjö. Dit kanalen leder. Samt även forsen.

Men det slutar inte här. Sedan såg man sig prompt tvungen att bygga en järnväg just här också. Med en järnvägsbro ytterligare högre upp i luften ovanför både fors och akvedukt och kanal. Öppningsbar förstås, för att inte begränsa kanalens båtar. Och så en bilväg på det, ännu högre upp för att kröna ingenjörskonsten.

Båten som slussade när vi kom är borta nu, medan vi försökte förstå ritningen. V i kollar tidtabellen för turist-kanalbåten, men den går ju inte nu förstås. Vågar man hoppas på någon annan slags båt? För att se hela processen från ovan? Det finns en utsiktsplats över akvedukten. Med bord och bänkar. Vi köper var sin våffla och väntar. Och som alltid kommer turen till den som har tålamod. En fritidsbåt kommer. Christofer fotar från utsiktsplatsen och jag springer upp och fotar från vägbron.

Det var väl det, dags att åka mot Danmarkfärjan. Och den delen av vår resa som är planerad och förberedd.

Fakta om akvedukter

En akvedukt är en vattenfylld bro över ett hinder, i syfte att leda vatten och ibland även båtar över hindret.

Akvedukten är mycket gammal som uppfinning, ”redan de gamla romarna” och så vidare, men det där vet ni ju?

På romartiden var ju akvedukten en vattenledning för att förse städerna med dricksvatten. Vattnet leddes då i täckta murade rännor som vilade på valvbågar. På olika håll i värden finns lämningar av dessa fortfarande kvar.

Så här.

Men akvedukten kan även vara en vattenväg för båtar. Ett sätt att forcera en väg, eller järnväg eller ett annat vattendrag.

Var finns akvedukter i Sverige?

Akvedukter är ovanliga i Sverige. Det finns två i anslutning till Göta kanal, i Ljungsbro och Borensberg  Ytterligare en planeras stå klar vid Söderköping år 2027.

Sen säger Google att Myranbäcken går i akvedukt över Botniabanan. Men där är garanterat inga båtar inblandade.

Akvedukten i Håverud

Okej lite nördfakta om akvedukten i Håverud då.

Den byggdes 1868 och hjärnan bakom bygget var överste Nils Ericson, en av vårt lands stora tekniska begåvningar, slår en skylt vid akvedukten fast.

Forsen i Håverud ansågs först för strid och svår för att bemästra genom en kanal. Man förberedde för att lasta om varor och föra dem landvägen  mellan de båda sjöarna i Håverud när man byggde en vattenväg genom Dalsland.

Men så kom Nils Erison på idén med en akvedukt i stället. Akvedukten är en 32,5 meter lång plåtränna sammanfogad med 33.000 nitar. Inte en enda nit har hittills behövs bytas ut, så bygget får anses som gediget.


Att fota akvedukten i Håverud

Akvedukten i Håverud är sällsynt fotogenique. Bästa platsen för att fota den tycker vi är bilbron ovanför alltihop. Där får man med fors, kanal, akvedukt och även järnvägsbro. Ett annat alternativ är utsiktsplatsen som ligger halvvägs upp mot bron.

Detta är alltså utsikten från bilbron.
Och från utsiktsplatsen

Den sötaste båten att föreviga på akvedukten bör vara Dalslands kanaltrafiks egen turbåt mellan Håverud och Bengtsfors. Avgår från Håverud uppåt i sluss-systemet 10:50 varje dag och kommer tillbaka nedåt i sluss-systemet strax före 14:30 varje dag.

Tåget passerar på den upp- och nedfällbara bron 4 gånger varje dag. 14: 24 och 17:21 år Bengtsforshållet och 15:55 och 18:34 åt andra hållet.

Tidtabell för båt och tåg hittar du här.

Fast akta, akta, när tåget kommer, kommer även denna klumpa att röra på sig!

Läs också: Nu undrar ju ni – vart gick hemliga resan?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

Etiketter

6 kommentarer

  1. Den är vacker, det är den!

  2. Visst är det ett otroligt byggnadsverk. Vi åkte en tur med kanalbåten i somras som slutade i Håverud och när vi strosade runt där innan tåget gick tillbaka upptäckte vi en fascinerande sak; den enorma järnvägsbron öppnades med handkraft när segelbåtarna kom, imponerande!

    • Gunilla Yourstone

      Åh det hade jag velat se, när de öppnade! Jag tyckte att den där klumpen under bron var rätt otäck. Tänk om den hade börjar röra på sig när man gick förbi liksom.

  3. Kul att ni kom hit! Ett fascinerande ställe verkligen! (Även för icke-ingenjörer ;))

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *