När tågen är fulla, eller kanske inte ens går, och man ändå vill resa klimatsmart på sin semester, hur gör man då?

Gör en roadtrip med elbil förstås! Alla fördelarna med bilen, att kunna packa med sig lite mer, att avgå och stanna när man själv vill osv. Men helt klimatneutralt.

Men hur funkar det att semestra med elbil? Vi har själv ingen elbil än, bara en elhybrid och känner att vi har många frågor och funderingar om hur det skulle funka att ge sig ut på en långtur med en elbil.

Hur långt kan man köra, var kan man ladda och finns det svårigheter med att köra utomlands? Nu har vi, med hjälp av bilmärket Smart, tagit reda på hur det funkar att roadtrippa med elbil.

Var och hur laddar man?

Allra smartast är ju att ladda sin elbil på hotellen man sover på, över natt. Det är alltså en bra ide att boka hotell som har denna service. Har man tur kan laddningen då bli lite billigare också. Visste du förresten att booking.com har ett elbils-laddstations-filter i sin sökning?

Så här söker man på Booking.com

Sedan finns förstås de vanliga laddstationerna som man har koll på via appar. Men då måste man stanna extra och det kan vara kö vid dem i semestertider.

Hur långt kan man räkna med att kunna åka per dag?

De flesta elbilar idag kan man köra 30-40 mil med mellan laddningarna, men i praktiken laddar man bara 80% fullt på laddstationerna. De sista 20% tar tid och kostar mer. 20-30 mil alltså bör man räkna med att man kommer på en laddning. Sedan måste man ladda igen.

Var i Sverige är infrastrukturen mest utbyggd?

Enligt våra efterforskningar är det faktiskt Gotland som är det mest elbilsvänliga landskapet i Sverige. Här är infrastrukturen som mest utbyggd.

Gotland

Vilka länder i Europa funkar bäst?

Tyskland, Nederländerna och Schweiz är tre bra länder att roadtrippa i med hyrbil. Här finns ett stort nät av laddstationer. I östra Europa är sämre med servicen.

Tyskland – perfekt för elbilssemester

Vilka appar behöver man?

Apparna A better routplanner och Chargefinder bör man ladda ner för att hitta laddstationer längs vägen. Samt appar för betallösningar vid laddstationerna.

Vad kostar det?

Om elpriser per kilowattimme är 4 kr, så får man ett milpris på 7,40 kr för elbilen. En roadtrip på 500 mil (som vi åkte på tågluffen) kostar då 3700 kr. Sedan tillkommer förstås det vanliga med värdeminskning, försäkring osv. Men ändå, en prisvärd resa om man är flera personer i bilen. Jämfört med interrailkortet som vi betalade 6000 kr per person för.

Fyra smarta bilar att ge sig ut på eldriven roadtrip i, är dessa från Smart.

Läs också: Roadtrip i Norrland – 4 förslag på rutter

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *