Vi har väl alla sett det där biljetterna. Men en varningstriangel på. ”Innebär byte av flygplats”. Oftast i Paris eller London brukar det vara. Två städer i Europa med ett smula rörigt förhållande till sina flygplatser. Och med flygplatser i plural.
Oftast ser man dem när man söker på resor till just Karibien. Många av Karibien-flighterna till de forna franska kolonierna går från Orly i Paris. Medan inkommande från Stockholm och övriga Europa brukar vara Charles de Gaulle.

Man har ju ryggat för dessa resor. Låter komplicerat.

Men nu denna resa till Karibien. Det har blivit svårare att resa som det är. Färre flighter, dyrare. Först tänker vi resa över vår 10-åriga bröllopsdag, den 20:e januari. Men priserna går upp så att det blir omöjligt. Men den 28:e januari finns biljetter till det lägre priset. Som är 10.000 kr per person. Men då är det flygplatsbyte i Paris. På hemväg bara, inte dit.

Nästa prisnivå är inte ens aktuellt att kolla på. Då blir det ingen resa.

Så vi tänker att okej, nu får själva resan blir precis hur krånglig den vill. Bara vi kommer iväg till ett rimligt pris. Och så bokar vi. Om inte annat blir vi en erfarenhet rikare. Hur många har bytt flygplats i Paris, liksom?

Byta flygplats i Paris – och köpa macarons

Google försäkrar mig om att det finns en transferbuss mellan flygplatserna. Det är det enda jag behöver veta innan, tänker jag. Sen tar vi det på volley.

Nu är det gjort. Och vi delar förstås gärna med oss. Hur gick det? Hur funkar det?

Vårt eget byte

Orly spottar ut oss från vår Fort-de-France-flight vid 9-snåret söndag morgon. Vi har klockan 4 i kroppen. Ute i ankomsthallen har turistbyrån en liten kiosk. Vi hoppar in.
– Var hittar vi bussen till Challe?

Damen tittar strängt på oss. Bussen slutade gå för 3 år sedan. Numera går ett tåg.

Vi är inte knussliga alls med det där med bussen, utan åker gärna tåg också, så det så, försäkrar vi.

Men just denna helg går ju inte just detta tåg. Men det går utmärkt ändå att ta sig till Charles de Gaulle, med lite smidiga byten. På bara 2 timmar dessutom, försäkrar damen. Taget.

byta flygplats i Paris

Först tar vi tåget till nästa station till Antony. Sedan byter vi till nytt tåg till Gare de Nord och på Gare de Nord kastar vi oss vigt och smidigt på ytterligare ett tåg till Saint Denis Porte de Paris. Härifrån är det snitslad bana och extrainsatta bussar ut till Charles de Gaulle.
2 timmar stämmer ganska bra som tidsagivelse.

Det var alltså vår resa just den dagen, normalt sett ska det alltså gå lite smidigare. Här kommer därför en mer allmän guide över hur ett flygplatsbyte i Paris går till.

Att byta flygplats i Paris – och kanske åka buss!

Vad händer med incheckat bagage?

Incheckat bagage måste hämtas ut på bagagebandet på flygplats 1. Sedan får man själv forsla bagaget till flygplats 2. Där måste ny bagagetag skrivas ut och väskan checkas in på nytt. Hela incheckningsprocessen två gånger alltså.

Hur tar man sig mellan flygplatserna?

Man får själv ansvara för att ta sig mellan flygplatserna, även om biljetten så att säga sitter ihop.

I Paris går ett direkttåg mellan Orly och Charles de Gaulle. Om detta tåg inte går just den dag du reser, så får du själv ansvara för följderna.

Vad kostar det att ta sig mellan flygplatserna?

Tåget kostar 25 Euro per person. Taxi blir ju förstås dyrare.

byta flygplats i Paris

Hur lång tid tar det att byta flygplats i Paris?

Direkttåget ska enligt uppgift ta ca en timme. Men sedan har du ju processen runt att hämta ut ditt incheckade bagage och sedan stå i kö för att checka in det igen, som tillkommer på den tiden.

Vi hade 7 timmar totalt mellan flighterna och var inne innanför säkerhetskontrollen på Charles de Gaulle efter 4 timmar. Ett minimum på 5 timmar känns det alltså som att det behövs mellan flighterna för att hinna. Men 7 var inte så tokigt det heller, för nu hann vi äta lunch också.

Vad händer om första flyget blir försenat?

Det hände faktiskt oss, första flyget blev försenat med 2 timmar, men då bokade Air France automatiskt om oss till en senare flight till Stockholm, så det gick smidigt och av sig självt. Systemen ”vet” alltså att vi har ett flygplatsbyte som tar lång tid.

Tar flygbolaget hand om något runt din förflyttning mellan flygplatserna?

Nej, flygplatsbytet gör du helt på egen hand. Ingen assistans runt det tillhandahålls av flygbolaget. Mer än att de ser till att biljetten är rimlig i tid så att det är möjligt att hinna emellan.

byta flygplats i Paris

Läs också: Vad vi tyckte om öarna Guadeloupe, Dominica och Martinique

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

14 Comments

  1. OMG! Starkt jobbat jag hade gått under i stress ;-). kollade i min Uber app och ett alternativ borde ju vara att ta en sådan, 64 Euro vilket inte är mycket dyrare än tåg.

    Alltså Frankrike och tåg. Var i Tarbes i våras på konferens . Då flyger man till Toulouse och sedan 2,5 timmar tåg rakt in i Pyrenéerna. På onsdagen skulle 200 forskare hem (inte vi för vi åkte på torsdagen). På tisdagen kom meddelande om att ALLA tåg i hela Frankrike inte gick pga av strejk. I Tarbes fanns typ fem taxibilar och två hyrbilar . Kaoset 😉

    • Gunilla Yourstone

      Nej det var inte så farligt. 😅
      Dessutom vill ju resebloggar-hjärnan testa.

  2. Intressant. Snubblar över flygplatsbytealternativen när jag tittar på diverse resor men aldrig riktigt nappat på det. Känns som ni säger ganska omständligt och jag är (till en viss gräns) beredd att betala mig ur det. Men, fråga som uppstår. Bokade ni direkt hos flygbolaget eller körde ni resebyråvariant/mellanhand?

  3. Det du skriver att ”systemet” (i det här fallet Air France) tar hand om försening och bokar om till senare fortsatt flight, gäller bara om man reser med samma flygbolag. Absolut inte om man bokar två olika bolag.
    Har bekanta som bokat biljetter själva och tagit till för lite tid med flygplatsbytet i Paris. Fick köpa nya biljetter till Karibien 💶💶 Nästa gång de skulle resa fick jag (som jobbade på resebyrå) ta hand om resan 😄

    • Gunilla Yourstone

      Precis, det krävs ju att biljetten är bokad ihop k en bokning. Annars är det eget ansvar och egen risk.

  4. Ingmar Kroon

    Det där med tåg till Antony var ju ett framsteg. Den linjen måste vara ny. Man brukade få ta buss till Denfert-Rochereau för att komma till pendeltåget (RER) mot Gare du Nord. Direktbuss låter ju bra, men trafiken kan vara hemsk och man kan fastna i en bilkö.

    • Gunilla Yourstone

      Ja precis, buss är ju alltid ett vågspel i en storstad. Så tur att det nu finns ett tåg. I vanliga fall vill säga.

  5. Det blev en ”spännande” extra resa i resan. Tur att ni är resvana och unga friska, som orkar bära runt på bagaget.

    • Gunilla Yourstone

      Ja i och med att vi ändå hade så gott om tid, så blev det mest en rolig grej. Och Christofer som aldri besökt Paris fick åka under kända sevärheter som Notre Dame med mera. 🙂

  6. Monica Forsman

    När dottern efter ett halvår på Réunion skulle åka hem var det snökaos i Paris. Inga tåg gick. Taxikön en km lång. Hon lyckades till sist ta sig från Orly till Charles de Gaulle, och där rådde kaos. Alla flyg försenade. Jag mötte upp i Manchester vid midnatt med varma vinterkläder då hon gjort denna resa i sina sommarkläder!

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är ju helt klart en risk med detta att byta flygplats. När det skiter sig, skiter det sig ordentligt. Inget vi har jättestor lust att göra i igen, samtidigt som vi är medvetna om att det mycket väl kan bli igen, eftersom vi verkligen gillade Karibien.
      Reunion låter ju otroligt härligt! 🙂

  7. Inte illa. Att ha koll på byten etc. är ju inte det lättaste när man är resetrött.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *