Vi känner oss nästan som Stockholmare där för ett tag.
För så enkel verkar resan på papperet. Bara att hoppa på Finnairs dagliga flight (som utförs av BraFlyg) från Umeå till Helsingfors. 2,5 timmar i Aspire-loungen i Helsinki och så ytterligare två timmar till Ljubljana. Voala, en Stockholmare hade inte kunnat gjort det snabbare. Från flygplats till flygplats på mindre än sju timmar.
Redan kvällen innan borde vi ha anat oråd. För när vi loggar in till e-biljetten på Finnairs hemsida står vi uppsatta som stand-by på flight nr 2. Måste ha blivit nåt fel bara va?
Men nästa morgon är vår första flight mellan Umeå och Helsingfors försenad med 2 timmar. Meddelandet kommer på mejlen redan timmar innan avgång. Ok, vi åker ut och sätter oss på flygplatsen ändå i rätt god tid. Bättre att vara på plats. Om något skulle förändras i positiv riktning.
Vi frågar killen som checkar in våra väskor. ”Vet du något om flighten och hur det blir med anslutningarna?”
”Nej, men personalen i gaten kommer att veta mer”.
Hans svar får en helt ny dimension när det 2 timmar senare visar sig vara han själv som står i gaten.
Nu ropar man ut i högtalarna att vår flight blir ytterligare en halvtimme försenad. Men personalen ombord kommer att ge oss all information vi behöver angående våra anslutningar.
Vi boardar och lyfter. Nej, personalen ombord har ingen koll på våra anslutningar.
”Va, sa de det på flygplatsen i Umeå?”
Vi landar långt bort och får taxa länge, länge. Sedan buss. Förbi gate 24 som är vår anslutningsgate. Och där står fortfarande ett plan!
Vi springer genom terminalbyggnaden. Måste ju göra det även om vår avgångstid är passerad med 10 minuter. Man vet ju aldrig om även nästa flight också är sen. Sånt har räddat oss förut. Men nej. Nu är 24:an stängd, tyst och öde.
Tillbaka genom hela flygplatsbyggnaden igen till Transfer service. Men Finnair verkar inte ha haft någon bra dag, för kön är avskräckande lång. Kanske 50 personer i kö före oss och oroväckande nog rör sig kön inte alls. Den svenska familjen bakom oss ringer istället Finnair kundtjänst och får hjälp den vägen. Vi provar samma sak.
”Ni är inbokade via Köpenhamn” säger kvinnan i kundtjänsten. Flighten går 17:45. ”Har ni inte fått mejlet?”
Jag sneglar på armbandsuret. En timme och en kvart kvar. Nej vi har inte fått någon mejl om detta. Jag pratar vidare med kvinnan om vad vi ska göra när vi kommer fram till Ljubljana mitt i natten. Tills hon avbryter mig:
”Ska ni inte gå till gaten? Flyget går om 15 minuter.”
Jäklar, Finland ligger ju en timme före! Inte en tanke på det i stressen. Tänk om vi missar denna flight också nu? Men vi har tur, Köpenhamn avgår från en gate precis bredvid och är också sen.
Sedan någon timme i Köpenhamns lounge. Köpenhamns flygplats byggs om och är en enda röra hela den.
Flyget till Ljubljana är också försenat förstås. Vi ringer Finnair igen. Hyrbilsfirman har stängt när vi anländer, står Finnair för hotell på flygplatsen?
”Nej vi har bara en skyldighet att få fram er till slutdestinationen samma dag” svarar kvinnan.
Vilket inte är sant. Finnair har enligt EU´s reglemente en skyldighet att ersätta oss för alla extrakostnader som uppkommer vid en försening på över 3 timmar. Och det vet de förstås om. Egentligen. Fast väljer att säga något annat till kund?
Framme i Ljubljana tar vi in på ett litet guesthouse ett par kilometer från flygplatsen istället för vårt bokade hotell i Logarska Dolmina, som kräver en hyrbil för att kunna nås.
Nästa morgon möts vi av ett meddelande från booking.com att båda våra nätter i Logarska Dolmina nu bokats av pga ”no-show”. Aj då, i stressen och tröttheten i går kväll tänkte vi inte på det. Ringer booking.com. Telefonkö och ett omständligt identifieringförfarande som tar lite tid.
Man ringer boendet för att boka tillbaka vår andra natt, men får inget svar. Vi får boka igen själva, på booking. ”Jag ser att rummet finns kvar.”
Ok, lägger på och börjar bokningen. Men nu kostar vårt rum som jag förut bokade för 1300 kr, istället 2000 kr. Det vill vi ju inte betala. Ringer booking igen, men kopplas bort någonstans på vägen.
Och någonstans där. Vi skulle ju bo två nätter i Logarska Dolmina för att få en heldag emellan för vandring. Men nu rusar tiden iväg. Det är 1,5 timmes körning upp. Är väl lunch innan vi är framme. Risken är att vår heldagsvandring blir ”en liten tummetott”. Och sen 2 timmar ner igen nästa dag till Bled, vår nästa destination.
Vi bestämmer oss för att köra mot Bled redan idag i stället och boka något boende där spontant.
Försenade har vi blivit förut. Missat connections och haft oss. Men detta är första gången det påverkat våra resplaner och vi missat tid och planerade aktiviteter på vår resa. Men, men, bara att gilla läget. Förseningar kan hända, så är det bara.
Men vi gillar inte riktigt att Finnair mörkade sina skyldigheter mot oss. De halkar oundvikligen ner i listan över våra favoritbolag.
Vi får väl återkomma om hur det går med reklamation och ersättningskrav i ett senare inlägg.
Hur det gick med ersättningen förra gången vi blev försenade har vi skrivit om här.
Hur vårt spontant bokade hotell i Bled var, kan du läsa om här.
Vill du veta hur det gick för oss? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.
Låter inte kul alls. Är det bara vi som har mer otur eller har det blivit mer strul de senaste året? Innan flöt allt bara på, resa efter resa.
Nu när vi skulle till LA loggade jag in för att dubbelkolla några dagar innan och då var hela vår hemresa avbokad, förutom mellan London – KPH. Ingen information hade vi fått. Tur jag kollade och inte stod där kl 8 på morgonen i LA och fick höra att det inte fanns ngn hemresa. Nåväl, efter diverse samtal till British Airways löste det sig.
På hemvägen hann inte våra tre resväskor med. Vi fick åka hem utan och skulle få dem hemskickade. Efter tre dagar och gud vet hur många samtal till diverse kundsupporter fick vi ta ledigt från jobbet ett par timmar, åka de nästan 30 milen till Köpenhamn t o r, betala broavgift och parkeringsavgift, vänta 2 h innan vi fick hämta våra resväskor själva i ett dammigt förråd där de stod inslängda tillsammans med annan bråte. Vi fick höra att de inte hade skickats till oss den närmaste tiden. Ingen ersättning för alla extra utgifter får vi inte heller. Man blir så trött 🙁
Vi råkar oftare ut för strul numera, men å andra sidan reser vi mer också, så det kanske inte säger så mycket.
Men med tanke på konkurrensen och prispressen i flygbranschen är det ju konstigt om inte kvalitén skulle påverkas?
Det där med väskorna borde gå att få ut på kort- eller hemförsäkring?
Åh nej vad jobbigt, blir helt svettig när jag läser … Hoppas resan blev bra trots allt strul!
Ja när man väl är framme har man ju glömt allt strul på vägen. Men vi har sparat alla kvitton och ska skicka till Finnair.
Vill kommentera det här med att Finnair skulle ha mörkat sina skyldigheter. Tråkigt ifall det stämmer att du fått fel information, men tror inte att det gjorts med avsikt. De flesta människor har semester i juli och ersätts då av andra och jo tyvärr mindre kompetenta och kunniga i olika sakfrågor.
Tycker det är mer förseningar, känns som det är väldigt tight mellan ankomster/avgångar.
Alltid en stressfaktor, ska vi komma fram i tid.
När vi kom från Hong Kong i mars till Helsingfors väntade faktiskt Umeå-planet in Bangkokresenärer.
Det är väldigt tight , endast 50 minuter mellan dessa flighter.
Klockade tiden när vi anlände, tog 36 minuter mellan gaterna.
Tur det fanns e-gates att gå i för passkontroll, annars hade det tagit ännu längre tid.
Ska vi hinna kommande Thailandsresa när vi flyger från Bangkok?
Få se om vi fortsätter åka med Finnair?
Tristaste maten jag någonsin fått på en flygning, nästan.
Tråkigt presenterad och plastbestick.
Knappt ätbar vissa rätter och då är jag inte alls kräsen.
Emirates har jättebra mat, riktiga bestick.
Trevlig helg i sommarvärmen.
Titti
Många lågprisbolag har ju skurit ner på tiden mellan landning och avgång för att spara pengar. Norwegian tex kör 25 min i inrikesavgångarna vet jag motför SAS 45. Och då blir det ju lättare förseningar också.
Har inte koll på vad Bra/Finnair kör för tider.
Vi reste ju Finnair till Prag också och då funkade allt perfekt. Vi får se hur det går den 2/8, då bär det av samma väg till Riga.
Eftersom Finland firat 100 år har Finnair gjort ett samarbete med finska skolbarn ( Finland var det första landet i världen som erbjöd skolbarn avgiftsfri skollunch) och lyft fram en hälsosam måltid som presenterar finsk matkultur. Tycker personligen att det på resor är intressant och spännande att få pröva på andra matkulturer än den egna. Sedan är det skillnad på att flyga economy eller business. Väljer du business får du njuta av Iittalas Ultima Thule design. Men det kostar mer, som Emirates..
Förstår inte riktigt er logik med att flyga Braflyg (som enligt Tripadvisor ofta lär ha förseningar) och då detta flyg är försenat skyfla över det på Finnair? Ifall jag förstod rätt var det Braflyg som försenade sig. Kanske Finnair inte borde samarbeta med dem? Hoppas ni får en bra resa till Riga!
Flighten mellan Umeå och Helsingfors är en Finnair-flight. Sedan har Finnair rent fysiskt valt att leja bort den som ett underuppdrag till BRA. Men den är definitivt Finnairs ansvar.
Du har rätt i att det slutliga ansvaret är Finnairs. Det gäller att välja rätt/ bra samarbetspartners. Vi får hoppas på att det fungerar bättre med Braflyg i fortsättningen, så att Finnair kan ha kvar denna rutt.
Har du någon koppling till Finnair? (med tanke på dina svar)
En försening som en engångsföreteelse (?) är ju något som kan hända alla bolag.
Syftet med vårt inlägg är dels beskriva vår upplevelse som den faktiskt var. Våra läsare brukar uppskatta det.
Och sedan också att påpeka det som funderade dåligt runt informationen till oss resenärer. Om alternativ färdväg och felaktig uppgift om Finnairs skyldigheter.
🙂
Mitt intresse är resor och har i många år läst er blogg ( som är riktigt bra ), men tyckte att det här inlägget var en aning fördomsfullt skrivet med antagande om mörkning (förstår att det nog blir så då det strular) och väljer därför att kommentera. Hoppas denna blogg är öppen för olika åsikter/ tolkningar. Har ingen koppling direkt till Finnair, förutom att jag arbetar med barn, som fått samarbeta med Finnair gällande mat.
Bloggen är absolut öppen för åsikter.
Det jag inte skrev i själva inlägget var att jag även bad kvinnan i kundtjänst att skicka länken för reklamation i ett mejl till mig. Hon hade precis innan skickat nya e-biljetten till Ljubljana, så hon satt med mina uppgifter framför sig på datorn. Men hon vägrade.
Jag tror tyvärr att många flygbolag har som policy att så långt som möjligt försöka mörka resenärens rättigheter vid försening. Har stött på det tidigare och skrivit om det. Men du är förstås välkommen att ha en annan åsikt. 🙂
Fy så trist med så mycket förseningar. 🙁 Tur att ni har koll på era rättigheter! När vi blev jätteförsenade med SAS för några år sedan mörkade de också våra rättigheter till ersättning. Dock var de snabba att betala ut ersättningen när jag väl hänvisade till EU-lagen men om inte jag själv hade känt till den hade vi inte fått ett öre.
Håller med, känns som att de flesta bolagen mörkar.