4000mil har nu funnits i 4,5 år. Det startade som ett litet hobbyprojekt. Ett sätt för två personer (vi) som reste mycket att dels själva hålla koll på alla resor och även för att kunna sprida all den information om varje resmål, som man ju samlade på sig, vidare till andra behövande på väg till samma resmål.

Åren har gått. Vi har nu 15.000 unika besökare varje månad och är därmed en av Sveriges allra största resebloggar. Vi publicerar nya artiklar 4 gånger i veckan (bland 5 när vi inte kan hålla oss) och bloggandet tar många timmar i veckan.

Vi har i stort sett betalat våra resor själv fram till nu. Vi har två bra löner och inte haft en tanke på så mycket annat tills helt nyligt när saker och ting börjat hända. Vi blir plötsligt inbjudna till resebloggarevents, vi träffar turistbyråer och fler och fler förfrågningar om samarbeten dimper ner i inboxen.

Så vad göra?

Vi kan inte hjälpa det, men att resa och att blogga är grymt kul. Kanske det roligaste vi gjort. Tanken på att det i framtiden skulle kunna vara ett yrke smyger sig på. Men inget säkert och bekvämt jobb, det fattar vi ju. Ständigt säljarbete, osäkerhet från månad till månad och perioder när det inte alls kommer in så mycket pengar som man tänkt. Så skulle det säkert bli. Ingen dans på rosor, men kanske värt det ändå? Någon gång.

I alla fall så tänker vi i den fas i vårt bloggande som vi är i nu, att vi vill prova lite försiktigt. Inte all-in förstås. Vi har kvar våra jobb, så ingen fara med det. Vi vill bara göra samarbeten då och då. Det kan vara ett företag som vill sponsra en artikel. Då gör vi vanligen så att vi tar en artikel som vi ändå har på gång och som kan kopplas till det sponsrande företaget och “tillägnar” artikeln till dem. På så sätt får ni läsare det innehåll som vi redan tänkt ut åt er och samma läsvärde. Och vi tjänar en slant. Förstås står det då tydligt i inlägget att det är ett samarbete.

T.e.x. så här kan det se ut då. Bästa länderna för roadtrips hade legat på listan jättelänge som ett inlägg vi ville skriva, så det kändes givet.

Sedan har vi även gjort några samarbeten med turistbyråer. Lissabon och Berlin t.ex där det fanns delvisa samarbeten. Då är tre saker viktiga. Dels att det är resmål som vi känner för och skulle ha kunnat åka till på egen hand också lika gärna. Dels att vi skriver och berättar vad vi har fått, så att det är tydligt. T.ex. som texten längst ner i denna inlägg. Och så det där att vi är ärliga med vad vi tycker förstås. Som när vi fått pressrate på hotellet Park Inn Alexanderplatz i Berlin, så skriver vi förstås ändå det här inlägget, för att vi inte var nöjda. Det får hotellet helt enkelt ta.

Annonser har vi också provat en kort period i våras precis innan vi bytte tema. Dock gav det väldigt lite i pengar, samtidigt som det blev ganska rejält fult på sidan. Inge vi är sugna på att ta upp igen just nu i alla fall.

Så tänker vi, och vi tänker att det är funkis att köra så.

Pratar man med andra bloggare i bloggvärlden, så är det ju mer eller mindre självklart att man inte kan förvänta sig att vi ska jobba gratis. Samtidigt vet jag ju att läsarna inte alltid ser på saken på samma sätt. Det är lätt att bli hemmablind och tänka att alla andra också tycker som jag.

Men det viktigaste är ju vad ni läsare tycker. Så snälla, hjälp oss gärna och svara nu. Är det ok för er om vi tjänar pengar på bloggen? Känns det som att vi säljer ut oss, som att man inte kan lita på att vi skriver vad vi tycker längre? Ös på bara och ge oss vad vi tål! Vi vill höra.


Och denna artikel publiceras i samarbete med… nä skojar bara!
Den är skriven av oss. Punkt.

23 kommentarer

  1. Annette Palm

    Självklart är det OK att ni ska tjäna pengar på det ni gör och gör så bra. Speciellt när det framgår så bra (som på de sätt som ni visat exempel på). Själv tycker jag att det känns som att ni har bra känsla för integritet så jag är inte orolig för att det dka kännas som att ni säljer ut er utan kommer att fortsätta att följa er eftersom ni skriver & visar så bra och intressant. Så ett stort lycka till i framtiden och hoppas att ni kommer att få många fler följare… och tack för den inspiration och kunskap som ni redan spridit 😊.

    • Gunilla Yourstone

      Tack för de fina orden. 🙂 Vi tänker också att vi har integritet nog att skriva som det verkligen är. Det gäller att alltid sätta läsarna och läsvärdet först.

  2. Hittade till er sida för några månader sedan och tycker det är en fantastisk blogg. Jag uppskattar att ni uppdaterar ofta, inspirerar och allra mest er ärlighet att allt inte alltid blir som ni har tänkt er. Självklart ska ni ta den möjligheten till samarbete som gör att ni kan få uppleva mer och dela med er till oss läsare. Så länge ni kan fortsätta att skriva med ärlighet och inte försköna bilden av platser, hotell och resmål. Tack också för alla tips om ekonomi, budget, spartips etc. Sist meningen minst, tack för en fantastisk blogg och jag ser fram emot att läsa om kommande äventyr.

    • Gunilla Yourstone

      Vad kul att du hittat oss och gillar innehållet! 🙂
      Håller med, det är ett måste att våga skriva precis som det är.

  3. Helt ok att tjäna pengar på sitt bloggande. Det är ni ju inte ensamma om. Dessutom är ni helt öppna med vilka ni samarbetar med, vilket verkligen inte är fallet på alla bloggar som har inkomst av samarbetet. Sedan tillkommer ju den lagliga aspekten, dvs. Skatteverkets synpunkter på inkomsterna. Men det hoppas jag ni har koll på.

    • Gunilla Yourstone

      Håller med om att transparensen varierar på olika bloggar. Vi kör blogginkomsterna som “inkomst av hobby” ännu så länge i alla fall. Det är så pass små belopp.

  4. Staffan Johansson

    Hej,
    Tack för en bra blogg ocj självklart ska ni tjäna en hacka på det om det går!

    Jag föredrar dock reklam före sponsring. Er trovärdighet ligger ju i att ni inte är sponsrade.

    Följer andra bloggar och samma vecka hade en tidning och ett resebolag båda tipsat om en restaurang i Köpenhamn och lade upp matbilder på samma maträtter. Det blev uppenbart att de blivit sponsrade och bjudna på middagen på restaurangen. Då föll mitt förtroende för dem i samma ögonblick.

    Det ska ju vara de bästa restaurangerna som ska rekommenderas, inte dem som kan betala för sig…

    Hoppas ni hittar ett bra sätt att lösa finansieringen!

    Vänligen
    Staffan

    • Gunilla Yourstone

      Förstår hur du tänker med reklam och sponsring. Då är det ju supertydligt vem som är avsändaren och garanterat inget smussel.
      Och har man väl förlorat förtroendet för en bloggare, så kommer det oftast inte tillbaka.

  5. Om ni kan få viss hjälp till resandet i form av (enklare) sponsring är det väl bra. Jag tror att ni har så stor integritet att avvägningen inte blir något problem. Håller med dig att reklam på sidan blir fult. Så fortsätt med Sveriges bästa reseblogg.

    • Gunilla Yourstone

      Tack för input (och beröm 🙂 )
      Superviktigt att sätta ärlighet och läsvärde först.

  6. Självklart är det ok men sponsring. Ni gör ett sånt fantastiskt bra jobb så det är ju bara roligt att ni kan dra in lite på det. Och göra nya härliga inlägg… 🙂 Och jag är inte det minsta orolig för trovärdigheten. Oärlighet blir ganska “självsanerande”. Är man inte trovärdig och ärlig som bloggare så blir man rökt direkt. En bloggares omdöme är ju så mycket mera värt än kommentarer i diverse forum.

    Så kör på ba’!

    Kram Lena

    • Gunilla Yourstone

      Det har du rätt i. Att oärlighet är självsanerande. Det märks ganska fort.

  7. Självklart är det okej med sponsring! Men för att forsätta vara Sveriges bästa resblogg tycker jag att ni med omsorg ska välja vem ni samarbetar med. Jag har tidigare läst bloggar som varit jättebra men när sponsringen blivit allt för stor finns det risk att resemålen inte blir särskillt spännande. Vilket resulterat i att jag slutat läsa dem. Det jag gillar med er blogg är att resorna varierar stort. Lycka till!

    • Gunilla Yourstone

      Kloka synpunkter.
      Håller med om att det blir urvattnat att läsa sponsrade inlägg till “halvljumma” platser. 🙂
      Vi kommer förstås att fortsätta resa helt på egen hand och efter eget huvud.

  8. Intressant och ett inte helt lätt ämne att diskutera. Jag har bloggat sedan 2009 och sett hur reklamen tagit över mer och mer på resebloggar. Vilket är på gott och på ont. Gott för bloggaren som får en liten inkomst för sitt bloggande och till ondo för mig som läsare. Det är dessutom många gånger resebloggare gör reklam för samma sak på sina bloggar eller samma destination. Vilket jag tycker blir tråkigt att läsa. Jag läser inte resebloggar lika regelbundet längre för att reklamen har gjort resebloggar tråkigare. Men jag förstår att resebloggare vill få lön för mödan och därför väljer reklam.

    • Gunilla Yourstone

      Det är så värdefullt att få in alla de här åsikterna! Jag kan känna lite samma faktiskt. Jag kan också förlora intresset för resebloggar när det är för mycket sponsrade resor, även om författaren bedyrar att man är HELT ärlig. Det är också därför vi är och varit så enormt försiktiga själva. Vi känner verkligen att vi måste hitta former för detta som möjliggör att vi bedriver bloggen på exakt samma sätt som tidigare och med samma känsla.

  9. Sedan är det ju skillnad reklam och “reklam”. Vad är reklam? Vad är sponsring? När blir en blogg “oäkta” och inte pålitlig? När tar det överhand? Det finns så många parametrar att ta hänsyn till.

    • Gunilla Yourstone

      Ja en svår fråga och svaret är väl att det ligger i läsarens upplevelse. Ett förtroende som går förlorat kan hända från ett inlägg till ett annat, eller lite smygande över tid.
      Jag tror i alla fall att det är livsviktigt att vi tar den här diskussionen tillsammans med våra läsare och inte bara oss bloggare emellan, för då kommer vi att förlora perspektivet förr eller senare.

  10. Ok, här kommer mina tankar om reklam och sponsring : ) Måste börja med att säga att 4000 mil är min favoritreseblogg, jag skulle i princip kunna tänka mig göra varendaste resa ni gör, just för att ni har så spännande resmål med egen “touch” och dessutom för att ni skriver på ett så inspirerande sätt. Det är ju det som jag tycker gör en blogg så rolig att följa, när “vanliga” människor gör något speciellt av sin vardag. När bloggen blir ett yrke tenderar det genuina att försvinna. Men såklart förstår jag att ni vill kunna tjäna en slant på allt jobb ni lägger ner. Som läsare blir jag totalt oinspirerad av sponsrade resor, de känns så enormt uppstyrda, men jag har ju valet att skrolla förbi så får ni möjlighet att åka till något riktigt häftigt ställe – go for it. Personligen ser jag mycket hellre reklam (reserelaterat), det stör mig inte ett endaste dugg.

    • Gunilla Yourstone

      Det du skriver är exakt det vi själva funderar på. Skulle vi fortfarande vara intressanta att följa om vi inte levde svensson-liv vid sidan av resorna? Går det att ha vårt personliga anslag samtidigt som vi samarbetar med en turistbyrå?
      Som tur av har vi inte tänkt att att lägga ner våra egna, härliga, personliga resor, utan mer kanske testa en blogg/press-resa någon gång som extra input till bloggen.

  11. Tidligere leste jeg mange av bloggene som er tilsluttet “Svenska resebloggar”. Nå leser jeg fire fast, og et par titter jeg sporadisk innom hvis overskriften (rubriken) ser fristende ut. Bloggere som tidligere hadde fantastiske og entusiastiske innlegg om sine reiser og opplevelser, har (etter min mening) mistet glød og troverdighet når de skriver om reiser som er foretatt i samarbeid med andre. Ser jeg “Reisen/. . . er foretatt i samarbeid med xxx – men bildene og meningene er som alltid mine egne” – da klikker jeg meg raskt ut igjen. Når du ser at en blogger lovpriser et hotellrom og dets vakre utsikt, og samtidig forteller at hen fikk oppgradering av rom fordi at vedkommende blogger om oppholdet, da ser du ikke for deg å få samme luksus og service om du velger samme hotellet selv. Hvor interessant er det når fire bloggere reiser til samme sted, skriver tre-fire blogginnlegg hver om samme aktiviteter, hotell og severdigheter – enten det nå gjelder Warsava, Åre eller et annet sted. Nei takk! Når dette er sagt, tror jeg at 4000mil (en av mine fire favoritter) kan takle dette med å samarbeide og tjene penger, og bevare det unike med bloggen. Hadde aldri tenkt at innlegget om hotellet på Alexanderplass i Berlin var skrevet i samarbeid med noen – her kom også det negative frem. Noe annet med hun som fortalte “jeg skriver jo det samme som jeg ellers ville gjort, bortsett fra at jeg dropper det negative”.
    Men altså: 4000mil er en fantastisk blogg som jeg, uansett hva dere velger, tror jeg kommer til å fortsette å følge!

    • Gunilla Yourstone

      Tack snälla du för beröm. Nej ingen vanlig vinkel på ett sponsrat hotell, men vi kan inte hålla oss, det är som en sjukdom. Vi måste bara säga det vi verkligen tycker! 🙂
      Vi tar till oss (och håller delvis med) om tonen i sponsrade resor.
      Vi har läst alla svar noga och kommer att skriva ett svar i morgon som går ut på att vi ska vara mycket restriktiva med sådant (efter att ha lästa alla svar).

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *