För någon vecka sedan skrev jag och berättade om vår hemresa från Malta, då vår SAS-flight flög ifrån allt bagage i Frankfurt.

På Arlanda fick vi fylla i pappersformulär med uppgift om vart vårt bagage skulle skickas när det kom till Sverige. Jag fyllde i adressen till det konferenshotell i Knivsta där jag skulle tillbringa två dagar direkt efter flighten, innan jag återvände till mitt hem i Umeå.

Läs också: Jaha, flygbranschen, hur struligt kan det bli att flyga?

Exakt vad SAS gjorde med mitt formulär är fortfarande oklart. Men de snappade varken upp mitt telefonnummer på formuläret (Christofer fick sms-uppdateringar om vad som hände med bagaget, men jag fick inga alls) eller adressen som min väska skulle lämnas på.

Min väska hamnade på bron hemma i Umeå i stället för på hotellet i Knivsta och jag fick genomlida min konferens utan underkläder, jacka eller min necessär.

Alla försök till kontakter med SAS kändes som att prata med en vägg.
Någon typ av ersättning kunde det heller inte bli tal om.

Från försäkringsbolaget kan man också få ersättning för försenat bagage. Dock inte på hemresan. Vilken man ju kan förstå. Hemma har man ju saker så man klarar sig. Eller kan köpa enkelt.

Men detta var ju inte en hemresa utan en resa ”mitt i” så att säga. Men skulle mitt försäkringsbolag tycka samma sak? Undrade man lite oroligt.

När jag pratade med mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar, var det dock inga problem alls. 1000 kronor betalades direkt ut i ersättning för att bagaget lämnades i Frankfurt och ytterligare 1000 kr till för att SAS sjabblande med min väska på Arlanda.

Skönt att få lite ”upprättelse” så att säga. Men visst är det ändå lite konstigt att det är Länsförsäkringar som ska betala för att SAS inte kan läsa innantill på sina egna blanketter?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

4 Comments

  1. Ha jo.
    LF har räddat oss varenda gång när det strular dock. Vi har alla våra försäkringar där och bor i en av deras lgh kan underlättat men de är snabba, tydliga med vad de ersätter och inte och har en enkel process. Fick nya biljetter till Belize när LH ställde in till in till Miami och direkt 6000 för Frankfurt strejken och kaos i somras, de tog de t.o.m. muntligt vi behövde inte skicka in ngt.
    Flygbolagen är som de är och man får sina pengar till slut men man måste trycka på. Samtidigt kan jag ha viss förståelse eftersom bransch i kris i en värld av covid och krig och skenande bränslepriser och personalbrist . Jobbar med krishantering och inte oväntat att blivit ytterst osäkert m allt. Tyvärr bara risk man får ta 😬

    • Gunilla Yourstone

      Jo LF är bra, enkla att ha att göra med.
      Jag har betydligt mer förståelse för att saker kan hända än för SAS sätt att hantera det som händer. 😊

  2. Väldigt sällan haft problem med SAS med ett par enstaka undantag. I princip alltid fått pengar/ersättning vid uppkomna situationer. Senast i somras tog det en lunchrast från min anmälan om försenat flyg tills att ersättningen var beslutad. Då hade jag dessutom redan fått hotellnatt och taxiresor utan minsta bekymmer.

    LF har iofs heller aldrig strulat. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *