Ett inlägg som vi sugit på ett tag. Och som vi tills helt nyligt trodde skulle få ett delvis annat innehåll än vad som nu är fallet. För hur har det gått med återbetalningen för våra inställda flyg?

Vilka och hur många resor hade vi bokade?

När Corona-pandemin slog till med full kraft mot världen i mars hade vi faktiskt bara 2 flygresor bokade. Ovanligt lite för att vara oss. Som mest tror jag att vi haft hela 6 bokade resor i pipen så att säga. För vi gilla ju att planera och vara ute i god tid med våra resor.

Men som någon dunkel föraning av förestående katastrofer, hade vi just denna vinter haft svårt, både att välja resmål, bestämma oss och boka.

Vi var starka aspiranter på en vandringsresa i maj i Europa någonstans, men hade svårt att helt bestämma oss, Sicilien och Eoliska öarna eller en slottsled i södra Frankrike?

En grekisk ö i september kändes lockande, men skulle pappa följa med? Eller kanske även min syster med familj? Eller var det i stället till spanska La Gomera familjeresan skulle gå till hösten? Så blev vi istället ståendes som åsnan mellan hötapparna, oförmögna att boka.

Och en jädrans tur var väl det så här i efterhand. Som de nu blev hade vi ändå bara 2 bokade och betalda resor att försöka få tillbaka pengarna för. En resa i slutet av april till Tel Aviv med Lufthansa, bokat med Ticket som mellanhand och en resa till Dublin i slutet av juni bokat direkt med Norwegian.

Tel Aviv-resan

Att vi ens bokade en resa till Tel Aviv i februari när det nya Corona-viruset redan var känt och härjade som bäst i Kina? Kan man ju tänka så här i efterhand. Men den utveckling som sedan följde i världen var så otroligt makalös osannolik att man aldrig hade kunnat tänka sig något liknande. Jag minns att jag tänkte att till Asien ska man kanske inte boka nu. Vi hade pratat om Laos till julen 2020, men valde att avvakta just på grund av detta. Laos gränsar ju till Kina och är ett fattigt land med begränsade möjligheter att bekämpa ett nytt virus. Men att det skulle kunna ta sig till Europa eller ens till Israel? Nej aldrig att det skulle kunna ske, tänkte vi. Begränsade i tanken av en livslång komfortbubbla av trygghet och beskydd.

Resan bokades alltså, 6700 kr för två och vi hittade de billigaste biljetterna på Ticket. När flyget blev inställd fick vi ett mejl från Ticket som berättade detta, samt att Ticket hade krävt pengarna tillbaka av Lufthansa för vår räkning. Vi gick in på Lufthansas sida och försökte göra en claim själva, men det var stängt för vårt bokningsnummer. Förmodligen för att det redan gjorts av Ticket. Väntan. Koll på kontot då och då. I juli försökte jag ringa Ticket, vars växel var total överbelastad och överhuvudtaget inte var möjlig att komma fram på. Skickade ett mejl, fick ett automatsvar.

Vi hade faktiskt gett upp hoppet om de pengarna. Hade förberett oss på att skriva ett inlägg om den saken. Men så plötsligt hände det osannolika, nu i slutet på augusti kom beskedet från Ticket, pengarna betalas nu ut. 4 månader efter det inställda flyget.

Dublin-resan

Sedan hade vi bokat en resa till Dublin med mina tonåringar. Billiga biljetter, men 4 st, så totalpriset var 4500 kr. Dessa biljetter bokade vi i höstas någon gång. Innan vi ens hört talas om Wuhan. Även om viruset redan fanns där ute. Osynligt och bidandes sin tid.

Länge tänkte vi att kanske, kanske. 26:e juni kanske det här är över? Men nej, avrådan till alla länder gällde fortfarande och flyget ställdes in. Eller alla flyg utom ett. Vi kunde fortfarande åka enkel väg till Gardemoen om vi ville? Det ville vi kort sagt inte och fick sitta en stund i telefonkö hos Norwegian för att reda ut det. Endast engelskspråkig personal tillgänglig. Men väl framme fick jag bra hjälp, en kille som guidade mig steg för steg genom reclaim-processen. 1 vecka senare satt pengarna på kontot. Riktigt proffsigt av Norwegian.

Så slutet gott allting gott?

Ja men faktiskt. När allt startade i våras och världen stängde, sa vi till varandra att de här pengarna, de är nog borta nu. Det blir kaos, flygbolagen går i konkurs. Nu blev det inte så, alla pengar kom tillbaka och kan användas till nya resor så småningom.

Det denna lilla historia har genererat i form av lärdomar är väl i så fall ytterligare ett indicium på att man faktiskt ska boka direkt med flygbolaget och inte via en resebyrå. Något som vi ju egentligen vet, men sen är vi dumsnåla när vi hittar resan 300 kr billigare hos någon resebyrå.

En kollega hade omvända situationen. Hade bokat Norwegian, men via resebyrå och hade sist vi pratat om saken inte fått sina pengar 3 månader efter inställt flyg.

Läs också: Resebyråernas dyra tillval – resan blev mer än dubbelt så dyr

Hur har det gått för er andra? Är det någon som fortfarande väntar på sina pengar från vårens inställda flyg?

 

Etiketter

18 kommentarer

  1. Bra ni lyckades få tillbaka allt. Och vad skönt att ni inte hade fler resor bokade. Det tar tid att reda upp återbetalningar.

    Riktigt så bra har det inte gått för mig. I januari köpte jag två resor: en reguljärbiljett till Milano med EasyJet för endast mig och därefter en till Chile för äldste sonen och mig, från Milano till Santiago och tillbaka med AirFrance. Vi skulle rest i mars-april men alla flyg blev förstås inställda. Från EasyJet fick jag snabbt tillbaka pengarna medan AirFrance, efter mycket trassel fram och tillbaka på telefon och deras webbsida, gav oss vouchers gällande ett år från mars. Pengarna tillbaka om vi inte kan utnyttja dem, sa de. Har inte orkat tjata vidare eftersom de i mars var ganska ihärdiga med att neka pengarna tillbaka.

    • Gunilla Yourstone

      Det är ju bra att veta, att Air France inte är smidiga med återbetalningar. Men förhoppningsvis får ni en ny resa eller pengarna tillbaka sen?

      • Jo, det återstår att se i mars då våra vouchers går ut. Någon resa innan dess tror jag inte på.

        Problemet för oss med AirFrance var kanske att det var så tätt inpå all nedstängning att flygbolagen inte var beredda på anstormningen och att konsumentverket inte hade hunnit gå ut med vad som gällde. På telefon med AirFrance fick jag bl.a. en kommentar om vad jag trodde skulle hända om alla skulle kräva tillbaka pengarna. Lite oförskämt, men jag var medgörlig och accepterade lösningen med vouchers. Senare har jag ju förstått att jag hade rätt att få tillbaka pengarna. Bokade ju direkt på AirFrance:s sajt.

        • Gunilla Yourstone

          Ja vi blev ju alla lite tagna på sängen där och det var svårt att veta hur man skulle göra.

  2. Hej! Oj det var snabbt med Norwegian. Lika snabba var BA när London-flyg i augusti ställdes in. 2,5 mån för Wroclaw LOT via Supersaver i mars, ca 3 v för BA till NY i april, 2,5 mån för Wizz till Düsseldorf i maj. Med Norwegian till Nice i juli var jag lat o tog vouchern, dock fick jag inte de utlovade 20%extra.. så har kontaktat om det..inget svar än.. nu senast ställdes NY med SAS i srptember.. o till min förvåning var det superenjelt att komma till pengartillbaks-knappen… får se hur lång tid det tar.. flygbolagen gör det onödigt krångligt med att ofta bara ha voucher-knappar, så det har tagit en del twittrande o Messenger-meddelanden att få fram hur man får tillbsks pengar..

    Hotell.. överraskad av Maritim i Köln, de hade ingen Corona-text, men efter ett vänligt mail om våra reserestriktiondr hade jag pengar på kontot inom 2 dagar, fast det var icke avbonningsbart..
    Globe hotell var ovanligt sega men där bokade jag om till nästa år..

    Jag har fått tillbaks allt.. utom den sista jag väntar på.

    Har varit i Malaga i aug, o ska till Polen i september.. men bokar inget med längre framförhållning än någon vecka nu…

    • Gunilla Yourstone

      Ja ofta måste man ringa för att få tillbaka pengarna. Onödigt tid för dem och för oss kunder.
      Håller med att nu får man jobba just in time om man ska resa.

  3. 300 billigare med resebyrå?! Oj, då har ni mindre marginal än mig. Knappt jag kör resebyrå om det så är en tusenlapp i sånt sammanhang.

    Men, hur som helst. Hawaii bokad i mars. Har känt ett lugn inför den hela tiden men börjar faktiskt tvivla nu. Synd, för det var en riktig guldklimp i pris. Tänker dock inte avboka.

    • Gunilla Yourstone

      Hehe, nä jag vet inte hur mycket billigare det var. Men 300 skulle säkert kunna räcka för oss, vi är riktigt snåla prisjägare ibland. Hawaii? Det låter underbart. Fast frågan är hur görbart i mars som sagt.

  4. Ja ibland blir man överraskad. Mitt flyg till Japan i mars ställdes förstås in och jag trodde nog aldrig jag skulle få se röken av pengarna eftersom vi bokat via Supersaver som inte ens gick att ringa de första månaderna. I juni fick jag till sist tag på dom och fick då veta att det kunde dröja upp till ett år innan pengarna betalades tillbaka, men i mitten av juli satt pengarna på kontot 🙂 Minus 395 kr som Supersaver tog betalt för återbetalningen.

    • Gunilla Yourstone

      Supersaver var faktiskt riktigt bra att ha att göra med när vi hade bokat en resa t.o.r. Venedig och det visade sig att bagage bara ingick på nerväg. De ersatte de 1000 kr som vi fick lägga ut på flygplatsen.
      Skönt att det löste sig med din Japan-resa också.

  5. Marianne

    Vi hade två resor med Norwegian bokade, en i slutet av april och en i början av juni
    Jag begärde pengarna tillbaka och i slutet av maj fanns pengarna för biljetterna på mitt konto
    Snabbt tycker jag
    Jag fick också meddelanden från Norwegian under tiden de behandlade mitt ärende där de informerade om ärendets status

  6. Vi hade en resa bokad med SAS till Dublin den 15-20 september, och jag fick mail idag om att resan är inställd. Jag valde återbetalning så nu får vi se hur många månader det tar. Har läst många negativa kommentarer från andra som inte har fått några pengar än.

    • Gunilla Yourstone

      Hoppas att det löser sig för er. Och konstigt att SAS är sämre på att återbetala än Norwegian.

  7. Ja det är konstigt, det här är en ny situation för mig då alla mina tidigare resor blivit av så jag har ingen erfarenhet av hur bra eller dåliga SAS är på att återbetala, men av alla kommentarer jag läst nu så är det många som tydligen inte fått några pengar fast det var många månader sen. Vi får se vad som händer helt enkelt och hoppas på det bästa.

    • Gunilla Yourstone

      Jag har varit med om inställd flight och återbetalning en gång förut vad jag minns. Då gick ju allt smidigt och snabbt. Men pandemin är nog en helt annat sak. Antar att många flygbolag har slut på pengar helt enkelt. 🙁

  8. Vi hade tre resor inbokade. En m Norwegian till Malaga den 28/3 och 2 m SAS till Bryssel (juni) resp Köpenhamn (maj). Norwegian betalade tillbaka inom en månad. Pengarna från SAS har vi inte sett röken av. Till slut ändrade vi till vouchers (fick 350:- extra pp) för att stötta bolaget. En resa kvar bokad med Ethiopian till Kapstaden i slutet av november. Får veta den 15/9 om de öppnar gränsen. Om inte ställa flyget in.

    • Gunilla Yourstone

      Hoppas att det löser sig för er med återbetalning. Det blir rätt mycket pengar ändå med flera flygresor.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *