Det är ju inte ofta som vi är så där stränga och lite arga här på bloggen, men idag ska vi faktiskt kosta på oss att vara det en liten sväng.
För ska det vara så svårt?
Vi blir riktigt trötta när vi stöter på de där dåliga hotellen där ute. Och det handlar absolut inte om prisklass, ett riktigt billigt och enkelt hotell kan vara nog så trevligt (som vårt underbara men mycket enkla boende Makara Bungalows i Sihanoukville) och ett riktigt dyrt kan ibland vara dåligt.
Det handlar helt enkelt om det lilla extra, som man väljer eller inte väljer att göra. Och som helt fäller avgörandet.
Så varsågod alla hotell i världen, här kommer listan.
Så här gör man som hotell för att vara bra
Ett trevligt välkomnande
I den lilla orten Ella på Sri Lanka är utsikten från hotellet halva grejen, så när vårt bokade hotell visar sig ha byggt till en byggnad framför utsikten sedan bilderna på booking.com togs, tar vi helt enkelt en tuk-tuk och åker till ett annat hotell. På hotellet Misty Hills väntar man oss inte, men när vi hastigt och lustigt kliver in på uppfarten välkomnar man oss ändå som om vi vore länge efterlängtade vänner.
Ägaren tar oss i hand med en tvåhandsfattning, tittar oss djupt i ögonen och säger att ni ska veta att ni är SÅ välkomna.
Vi behöver inte ens se rummet och utsikten för att veta att här kommer vi att bo.
Det vi också möts av ibland på hotell är att vi ombeds att genast sitta ner, får något svalkande att dricka, ibland till och med en fuktig handduk. Medan personalen tar hand om incheckningen.
På Turtle Bay Resort, också på Sri Lanka, får vi varsin blomstergirlang runt halsen när vi anländer!
Men det måste ju inte vara så storsvulstigt heller, många gånger räcker det bra med ett leende och en trevlig hälsningsfras.
Mat och dryck
Frukosten behöver inte vara en gigantisk buffé. Men den behöver å andra sidan inte vara några toasts med marmelad heller. Lite färsk frukt, riktig färsk juice, kanske något varmt och aldrig så lite omsorger runt frukosten får i alla fall oss på vansinnigt bra humör.
Något litet som står framme att ta av för gästerna. På An African Villa i Kapstaden finns en flaska med portvin för gästerna, ibland finns en fruktkorg eller något annat. I vår hyrda lägenhet i Split, Dolce Vita Apartments, fick vi en förpackning kakor och en flaska vin. I Vaos Windmill, vår älskade väderkvarn på Milos, var kylskåpet fyllt med ägg, ost och skinka och andra förnödenheter.
Och på Hotel Euphrat i Karadut i Turkiet, är det ingen sak att trolla fram något enkelt ätbart när vi anländer hungriga efter flighten från Istanbul. Fastän köket egentligen har stängt.
Hjälp och assistans
I Sydafrika, både på An African Villa och Maison Chablis ser man det som en självklar service att sätta sig ner med varje gäst för att diskutera vad denne vill göra, om man kan hjälpa till med några bokningar etc. Man ger tips om restauranger om Uber, om säkerhet på plats etc.
Och så gör man om man till varje pris vill vara dåligt
Extraavgifter
Ett osvikligt tips. Att ta betalt för sådant som gästen förväntar sig ska ingå i vistelsen, är ett stupsäkert sätt att kantra i relationen med kund redan från första ögonblicket.
Åt detta fenomen har vi redan tidigare ägnat ett helt inlägg.
Gå igenom vad gästen inte får göra
Också extremt smart. Direkt vid incheckning påbörja ett förmaningstal om vad gästen på inga villkor får göra (t.ex. springa i det blå sovrummet, eller ställa väskor på extrasängen). Tillämpades t.ex. av vår husvärd i Näs på Gotland 2009.
Kompletteras gärna genom att hyresvärden smyger runt i det hyrda utrymmet och inspekterar medan gästen är ute på på dagarna.
Om man vill toppa den går det utmärkt att lägga till en inplastad prislista på rummet. Vad det kostar att ha sönder olika saker.
Put up a blank face
I varken Zakopane i Södra Polen, eller Malcesine vid Gardasjön har personalen som bemannar receptionen en aning om öppettider, priser, sätt att ta sig dit, etc. för de största turistattraktionerna på orten. Men verkar inte ens känna till att de existerar.
-The cablecar…what…?
Svårare än så är det faktiskt inte. Och så är det bra med det.
Läs också om hur hotellet El Poeta del Ronda lyckades flörta in sig på listan över våra favorithotell.
Välkommen att följa 4000mil på Facebook och Instagram för fler sura rese-tillrättavisningar i dina flöden.
Värst på min lista är Aranta nära Suvarnabhumi I Bangkok.
Lista vad olika saker kostar om det går sönder.
Naturligtvis tappar vi ett tvålfat i golvet direkt vid ankomst.
Betalar det , får kvitto efter många om och men.
Sonen som bor i ett eget rum , checkar ut dagen efter oss.
Då kräver de betalt av honom.
Han vägrar betala och lämnar ilsket hotellet.
När jag ser på vårt kvitto upptäcker jag det står att vi betalat för transfer till flyget, vilket är gratis!
Fy, skrev uselt omdöme på både booking o tripadvisor samt kontaktade booking.
F.ö. var frukosten den uslaste jag någonsin upplevt och en hel armé av myror på rummet.
Rekommenderar lilla Lilac Relax resort när flygplatsen.
Motsatsen till hemska Aranta.
Hopps ni har ett trevligt hotell i Dubai.
Titti
Oj, vilket ställe!
De förtjänade verkligen en dålig review.
Haha, håller helt med! Minns bland annat en camping i Spanien (för antar att detta kan appliceras på campingar oxå) där de i receptionen inleddde med att gå igenom den 4-sidiga förbudslistan. Vi kände oss verkligen såååå välkomna … eller inte.
Jo det funkar ju för campingar också. 🙂
4-sidig förbudslista! Måste vara någon form av rekord!
Vad roligt att du nämner Maison Chablis, vi ska bo där några nätter i höst! Ser fram emot det! Annars hade vi alldeles nyss en underbar upplevelse på Karnelund nere på Österlen, deras bemötande är alltid fantastiskt!
Åh vad trevligt! Mycket trevlig ägare där och väldigt söt hund. Fast hunden kanske inte lever längre, han var gammal när vi var där.