Tredje tågluffen, tredje året i rad är nu genomförd. Denna gång stretchade vi ut den till hela 25 dagar, mot för tidigare års 23 dagar. Avfärd torsdagen den 20:e juni. Hemkomst söndagen den 14:e juli.
Så här åkte vi.

rutt på tågluffen 2024

Dag1: Umeå-Hamburg

Dagen startar med avgång från Umeå redan 06:17. Detta tåg går direkt till Stockholm, men av grumliga anledningar har SJ sålt på oss en biljett där vi ska hänga 3 timmar i Sundsvall innan vi kommer vidare söderut. Vi trotsar dock detta sorgliga faktum genom att själva betala för sträckan Sundsvall-Gävle och åka med X-trafik som inte ingår i Interrail. I Gävle finns ju både sol och restaurang att förströ sig med.
I Stockholm har vi 2 timmars marginal. Men nu är nattåget till Hamburg 2 timmar försenat.
Vi sover bekvämt i sovvagn.

Restid 18 timmar, obligatorisk platsbiljett på tågen.

rutt på tågluffen 2024
Gävle järnvägsstation

Dag 2: Hamburg-Bryssel

Vi anländer strax före 9 till Hamburg, 3 timmar försenade. Hoppar på ett tåg till Köln där vi hinner ta oss ut ur stationsbyggnaden och kort kolla in den berömda katedralen innan vårt förbokade tåg till Bryssel ska avgå.

På stationen i Köln råder kaos. Alla tåg är sena in, spåren är fullbokade så sedan måste alla tåg vänta i kö för att få avgå från stationen, med ännu större förseningar som följd. Vi ser också hur många av tågen får nya spår i sista minuten, så även vårt.

Vi anländer 30 minuter försenade till Bryssel, klockan 18 på kvällen. Det som först skulle bli en halvdag i Belgiens huvudstad, blir bara en supersnabb sightseeing och lite mat.

18 timmars resa även idag, förseningar på alla tåg. Tåget Köln-Bryssel krävde förvånande nog förbokning långt i förväg. De små rackarna säljer helt slut.

Vi bor praktiskt på MEININGER Hotel Bruxelles Gare du Midi, precis bredvid Bryssel Midi, inför morgondagens avgång med Eurostar.

En liten ölprovning på Beer Capital i Bryssel hann vi ju med också

Dag 3: Bryssel-London-Bath

Idag åker vi under Engelska kanalen med Eurostar. 2 timmar. Sedan lyxlunch i London och vidare med tunnelbanan till Paddington Station och så tåg till Bath.

Totalt 6 timmars resa inklusive lyxlunchen. Eurostar kräver platsbokning i god tid. Tåget mellan London och Bath var inställt så vi fick ta ett senare tåg, en halvtimme senare än tänkt.

rutt på tågluffen 2024

Dag 4: Bath

Vi utforskar Bath under en heldag.

Vi hyr en lägenhet i Bath ”Central studio flat with parking permit”. Du hittar den här.

Vår söta lägenhet

Dag 5: Bath-Padstow

Tåg Bath-Bristol, sedan Bristol-Plymoth, Plymoth-Bodmin Parkway. Därefter byte till buss sista timmen fram till Padstow. 7 timmar tog denna något komplicerade rutt. Bussen var försenad när den kom och blev än mer försenad då en man på bussen fick ett epileptiskt anfall och vi fick invänta sjukvårdare.
Bussen ingick inte i Interrail, men kostade bara £ 2 person.

Vi bor i hamnen med havsutsikt på Old Custom House.

Dag 6: vandring Padstow-Porthcothan

Nu inleder vi vår 6 dagars-vandring i Cornwall. Vi bor på Gecko Rest i Newquay. Stort fint rum med härlig utsikt och hemlagad god engelsk frukost.

Dag 7: vandring Porthcothan-Newquay

Vandringen fortsätter. Vi bor kvar på Gecko Rest i Newquay även denna natt.

Dag 8: vandring Newquay-Perranporth

Vandringen fortsätter. Vi bor på St George’s Hotel i Perransporth.

Dag 9: vandring Perranporth-Portreath

Även efter denna vandring bor vi på St George’s Hotel i Perransporth.

Dag 10: vandring Portreath-Hayle

Vandringen fortsätter. Vi bor på Madhatter B&B.

rutt på tågluffen 2024

Dag 11: vandring Hayle-St Ives

Sista vandringsdagen. Vi avslutar i St Ives med två nätter på hotellet Pedn-Olva med en formidabel havsutsikt.

Utsikten från vårt rum

Dag 12: St Ives

Nu är det fötter i högläge och en låg aktivitetsnivå som gäller för oss efter all vandring. Vi stannar i härliga St Ives.

rutt på tågluffen 2024

Dag 13: St-Ives-Perranuthnoe, buss plus hyrbil

Denna dag tar vi bussen från St Ives till Penzance på Cornwalls södra kust. Tåget går denna sträcka också, men dels är det byte med tåget medan bussen går direkt, sedan har vi i år bara köpt ett Interrail-kort med 10 resdagar, så denna dag får hur som haver inte plats inom Interrail. Bussen kostar £ 2 per person.

I Penzance har vi en hyrbil bokad. Vän av ordning frågar sig nu varför vi inte hyr bilen direkt i St Ives. Jo, dels hittade vi ingen hyrbildutlämning där och dessutom blir tågresan enklare från Penzance när vi ska härifrån. Direkttåg till London finns nämligen.

Med hyrbilen åker vi runt på västra Cornwall hela dagen innan vi beger oss till vårt bokade Victoria Inn i den lilla byn Perranuthnoe, ett riktigt mysigt ställe med egen restaurang i bottenvåningen.

Dag 14: med hyrbil på Cornwall

Vi stannar kvar på Victoria Inn och utforskar östra Cornwall med bil.

Dag 15: Penzance-Eastbourne

Äntligen dags för tåg igen. Vi reser från Penzance där vi lämnar igen hyrbilen, till Eastbourne på Sydkusten via London. Två tågresor med byte i London alltså och 9 timmar sammanlagt. Båda tågen är i tid och inga platsbiljetter behövs. I London behöver vi byta station från Paddington till Victoria. Detta görs med tunnelbana och ingår inte i Interrail-passet.

rutt på tågluffen 2024

Dag 16-17: Eastbourne

Vi har bokat in en extradag i Eastbourne och tur är väl det. För första dagen regnar bort och vi sover mest. Den andra dagen ka vi genomföra vandringen till Seven Sisters, som vi kom hit för.

Vi bor på ett veritabelt ”Fawlty Towers-kråkslott”, West Rocks Townhouse. ”Bara i England”, säger vi bra…

Dag 18: Eastbourne-Epernay

Nu har det blivit dags att lämna Storbritannien. Eftersom vi redan befinner oss på sydkusten, undersöker vi faktiskt möjligheten att ta båten över via den klassiska passagen Dover-Calais, men det visar sig var hysteriskt krångligt att göra tågledes.

Vi åker alltså tillbaka till London, byter station från Victoria till St Pancras, Åker Eurostar i tunneln till Gare du Nord i Paris. Promenerar 10 minuter till Gare de l’Est, väntar där 1 timme på tåget till Reims. I Reims byte till Eperney.

10 timmars resa sammanlagt. Alla tåg var i tid. Eurostar genom tunneln och tåget Paris-Reims krävde en platsbokning.

rutt på tågluffen 2024

Dag 19-20: Epernay, Champagne

Två dagars vandring mellan vingårdar i Champagne. Vi hyr en lägenhet, ”Gite Urbain – Bubble” i Epernay.

Dag 21: Epernay-Strasbourg

Hela 3 tåg måste till för att ta oss denna sträcka. Först Epernay-Reims, sedan Reims till Champagne-Ardenne och sedan från Champagne-Ardenne till Strasbourg. Ett direkttåg per dag går visserligen, men det lyckas vi inte boka online.

Det är ett generellt problem med Frankrike att det är så överjordiskt svårt att boka de obligatoriska platsbiljetterna. För vissa tåg funkar det, för andra är det stört omöjligt, även om man rent ringer SNCF.

5 timmars resa idag, alla tåg är tid och bara det sista tåget kräver en platsbokning.

Vi bor praktiskt tvärs över från järnvägsstationen på Le Grand Hotel.

Dag 22: Strasbourg-Hamburg

Två tåg idag. Först Strasbourg-Frankfurt som vi till slut lyckades köpa platsbiljett till i biljettluckan i Champagne-Ardenne i går längs vägen. Sedan Frankfurt-Hamburg. Det senare tåget är 1 timme försenat. Totalt reser vi 7,5 timmar idag. Platsbokning obligatoriskt för Strasbourg-Frankfurt alltså.

I Hamburg återvänder vi till vårt favorithotell vid Hauptbahnhof, supersöta Hotel Alt Nürnberg.

rutt på tågluffen 2024

Dag 23: Hamburg-Malmö

Direkttåg idag från Hamburg till Köpenhamn. Sedan Öresundtåget över till Malmö. Öresundståget strular och blir försenat. Total restid 7,5 timmar. Hamburg-Köpenhamn kräver platsbokning i god tid innan.

Dag 24: Malmö

I Malmö bor vi praktiskt och billigt på Moment Hotels ett stenkast från järnvägsstationen.

Dag 25: Malmö-Umeå

Sista resdagen. Vi åker Malmö-Stockholm, Stockholm-Sundsvall och Sundsvall-Umeå. 13 timmars resa, obligatoriska platsbiljetter. Alla tågen är i tid.

Tågluffen i siffror

  • Tågluffen varade i 25 dagar
  • Vi reste i och stannade i 5 länder: Belgien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Sverige
  • Sammanlagt åkte vi tåg 5150 kilometer
  • Vi åkte 27 olika tåg
  • Sammanlagd restid: 4 dygn och 5 timmar
  • Vi använde 10 resdagar av 10 möjliga på vårt interrailpass.

Det var det hela. Vi är sjukt nöjd med resan och planeringen för nästa års tågluff, den fjärde i ordningen, har naturligtvis redan börjat.

rutt på tågluffen 2024
Ja men typ så här. Skärmdump från Railplanner.
rutt på tågluffen 2024
Strasbourg järnvägsstation

Läs alla inlägg från årets tågluff här.

Läs också: Vår rutt på tågluffen 2023 – så här åkte vi

Läs också: Vår rutt på tågluffen 2022 – så här åkte vi

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

6 Comments

  1. Åh! Du har fått med en bild på ett tåg min man varit med och byggt. Alltid kul för tågen byggda i York har några år på nacken nu när allt börjar bli utbytt till asiatiskt.

  2. Hej vilken fantastisk rutt. Hur gör ni för att planera en bra rutt? Vilka verktyg använder ni? Hur sparar ni planeringen för att ha med den på resan?

  3. Pingback: Lata sommardagar i Blekinge - Resfredag

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *