För två veckor sedan kom vi hem från en 3,5 veckor lång tågluff i Europa. Vår rutt var i det mesta planerad redan innan, men några övernattningar på väg mellan två längre stopp blev spontana. Så här såg vår rutt på tågluffen ut dag för dag. Och på dessa hotell bodde vi.

rutt på tågluffen
Rutt på tågluffen: Salzburg

Dag 1: Avfärd med bil Umeå-Gävle

Vi har ju redan berättat om vår knasiga start på tågluffen. På grund av omfattande banarbeten längs Norrlandskusten, blir det omöjligt för oss att ta oss ner genom Sverige och ut ur landet på det dygn som man har på sig enligt Interrails regler.

Men vi har tur och min pappa är uppe och hälsar på oss dagarna innan tågluffen. Vi kan därför åka bil ner till Gävle tillsammans med honom dagen innan vår egentliga start på tågluffen. Övernattningen hos min pappa i Gävle.

Klassiskt bilstopp längs vägen

Dag 2: Gävle-Köpenhamn

Nu börjar det på riktigt. Vi tar oss hela vägen ner till Köpenhamn. Byte i Stockholm och sedan oplanerat byte i Malmö. Vårt tåg skulle ha gått till Köpenhamn, men sista sträckan ställs in p.g.a. personalbrist och vi hänvisas till regionaltågen. Övernattning på City Hotel Nebo ett stenkast från stationen. Hotell i Köpenhamn är superdyrt, vi väljer det billigaste vi hittar runt stationen men får ändå betala 1500 kr inkl. frukost. Men gatan utanför är stökig och livad och standarden är väl ”så där”. 9 timmars resa, obligatorisk platsbiljett.

Dag 3: Köpenhamn-Bremen

Vi har bokat ett tåg efter klockan 11 så att vi har möjlighet att ta en promenad i Köpenhamn på förmiddagen, men regnet strilar, så det känns inte aktuellt. Det får bli direkt på tåget i stället. Byte i Hamburg och sedan lite sightseeing och middag i Bremen. Tåget till Bremen är försenat. Vi bor mycket prisvärt på Ibis Bremen City. 7 timmars resa, obligatorisk platsbiljett till Hamburg.

rutt på tågluffen

Dag 4: Bremen-Eller

Vi tar först ett InterCity-tåg från Bremen till Koblenz. Tåget är fullsatt, jag hittar en sittplats, men Christofer får stå första sträckan. Sedan tar det ytterligare någon timme innan vi kan sitta tillsammans. Båda toaletterna i vår vagn är trasiga. Tåget blir också 40 minuter försenat vilket gör att vi missar vår anslutning i Koblenz. Som tur är avgår regionaltågen längs Moselbahn varje timme. I Ediger-Eller i Moseldalen bor vi på mysiga Haus Moselliebe. 6,5 timmars resa.

Dag 5-6: Eller

Vi bor i Ediger-Eller och gör dagsutflykter i Moseldalen.

Dag 7: Eller-Nürnberg

Efter en vandring på förmiddagen reser vi vidare söderut till Nürnberg. Byte i Koblenz igen. Det är först på tåget som vi bestämmer oss hur långt vi ska åka idag. Vi bokar Gasthaus Pillhofer, ett rätt enkelt boende men med en välkomst-öl vid ankomst och en överraskande bra frukost. På kvällen blir det middag i det lilla mysiga ”Hantwerkerhof” precis vid Haupbahnhof. 5 timmars resa.

Dag 8: Nürnberg-Salzburg

Vi fortsätter vår resa mot nästa längre stopp. Byte i München. Tåget från München till Salzburg är överfullt och trångt. I Salzburg bor vi på Hotel Stein med bästa läge mitt i Salzburg. 3 timmars resa.

Dag 9-10: Salzburg

Vi utforskar Salzburg i två dagar.

rutt på tågluffen

Dag 11: Salzburg-Werfen

Vi åker söderut till österrikiska Werfen och bor en natt på Weisses Rössl Werfen. Ett enkelt hotell men med en mycket trevlig och välkomnande värdinna. Trots att vi bara stannar en natt hinner vi med både en sevärdhet på ankomstdagen och en på förmiddagen nästa dag innan vi åker vidare. 1 timmes resa.

Dag 12: Werfen-Hinterglemm

Efter lunch åker vi vidare till Zell an See. Här byter vi till buss, som ju tyvärr inte ingår i Interrail-kortet, till Hinterglemm. I Hinterglemm bor vi på Dorfhotel Glücksschmiede. Mitt i samhället, så inte supercharmigt läge, men praktiskt när man luffar. Dock är värden här verkligen trevlig och engagerad. 3 timmars resa.

Dag 13-14: Hinterglemm

Vi tillbringar två dagar i Hinterglemm. Vandring står på schemat, även om första dagen fryser inne på grund av regn.

Dag 15: Hinterglemm-Innsbruck

Efter dagens vandring åker vi vidare. Buss tillbaka till Zell am See och sedan tåg till Innsbruck. Här får vi en helkväll med snabb-sightseeing, outdoor-shopping och middag. Vi bor på Ibis Innsbruck. 3,5 timmars resa.

rutt på tågluffen

Dag 16: Innsbruck-Brienz

Vidare mot nästa etappmål, Brienz i Schweiz. Två byten blir det, i Zürich och i Luzern. Första tåget är 30 minuter försenat, men på något sätt lyckas vi jobba i kapp och det sista tåget är samma som vi tänkt från början. Första tåget har ingen markering om att man behöver lösa platsbiljett i Railplanner-appen, men på avgångstavlan i Innsbruck står det ändå så. Vi hoppar på ändå och får plats och ingen säger något. Lite förvirrande alltså.

I Brienze bor vi på Hotel Weisses Kreuz, extremt praktiskt nära både järnvägsstationen och Brienz-Rothornbahn som är vår dagsaktivitet nästa dag. I övrig härskar 70-talet på hotellet. 7 timmars resa.

Dag 17: Brienz

Vi bor kvar i Brienz med dagen är ändå inte tågfri eftersom vi åker turisttåget Brienz-Rothornbahn.

rutt på tågluffen
Brienz Rothornbahn

Dag 18: Brienz-Colmar

Idag åker vi mot franska Alsace. Byte i Interlaken och Basel enligt Railplanner. Men väl i Basel är direkttåget till Colmar inställt och vi tar tåget till Mulhouse och byter där till Colmar. I Colmar hyr vi en lägenhet via Airbnb. 4 timmars resa.

rutt på tågluffen

Dag 19-20: Colmar

Två dagar bland Alsaces söta sagobyar.

Dag 21: Colmar-Luxemburg

Mellan Colmar och Luxemburg finns endast ett direkttåg per dag. För detta tåg krävs platsbiljett, och tycker vi att det kan vara värt pengarna för att slippa byta. I Luxemburg bor vi på Hotel Empire. 3 timmars resa.

rutt på tågluffen
Rutt på tågluffen – Luxemburg är enkelt att svänga förbi

Dag 22: Luxemburg-Hamburg

Nu börjar hemresan. Vi reser med byte i Koblenz och bor i Hamburg på oväntat mysiga Hotel Alt Nürnberg vid Hauptbahnhof. 8 timmars resa.

rutt på tågluffen

Dag 23: Hamburg-Köpenhamn

Dagens direkttåg kräver en platsbiljett. Vi har köpt den till avgången 14:53 och har därför massor av tid till att (åter-)upptäcka Hamburg innan avfärd. 5 timmars resa. Vi har bokat City Hotel Nebo även denna gång.

rutt på tågluffen
Rutt på tågluffen – Hamburg ingår alltid

Dag 24: Köpenhamn-Stockholm

Ja här skulle det ju ha stått Köpenhamn-Umeå. Så var det bokat. Men vår avgång blir inställd och vi tar oss bara till Stockholm. Detta har jag ju berättat om här. Från förväntad avgångstid till vi får ett hotellrum i Stockholm förflyter det 12 timmar.

rutt på tågluffen

Dag 25: Stockholm-Umeå

Sista ”extradagen” är halvtung med en komplicerad ombokad hemfärd med byte i Ånge och Sundsvall. Restid 12,5 timmar.

rutt på tågluffen
Långsamt på väg upp genom Sverige

Till denna rutt gick det åt 13 resdagar, vi köpte dock 15 resdagar och använde de två extra till lokala resor.

rutt på tågluffen

rutt på tågluffen
Vår rutt på tågluffen enligt Railplanner

Läs alla inlägg från vår tågluff 2022 här.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

6 Comments

  1. Asta Vormeier

    En så rolig och välskriven blogg som jag nyss upptäckt! Ska bli kul att läsa om era äventyr, och upptäcka lite andra sätt att resa. Just Island har varit ett drömmål länge, tack för tipset om båtfärjan!

    • Gunilla Yourstone

      Vad kul att du gillar bloggen! 😊
      Färjan är ett härligt sätt att ta sig till Island. 👍

  2. Ska bli intressant att höra vad ni tyckte om Hinterglemm. Var där och vandrade förra året

  3. Anders

    Vi har åkt tåg Västerås Surrathani (Thailand) utan inställda eller kraftigt försenade avgångar. Under Eran resa blev det ju X antal ggr. Känner Ni att det är mer problem nu med tåg under en sådan tripp Ni just gjort ? Jag älskar långa tågresor å är bara väldigt nyfiken.

    • Gunilla Yourstone

      Denna resa gjorde vi 2022. 2023 tyckte vi att det funkade bättre. Om det var tur eller en förbättring vet jag inte.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *