Dagens tema är värme i vagnen.

Har vi sagt att Gunilla är väldigt frusen av sig? Vi kanske inte har nämnt det, men så är i alla fall fallet. När det kommer till olika värmekällor finns det ett uppsjö att välja mellan. Alla har sina för- och nackdelar. Jag har inte haft möjlighet att sätta mig in i alla men här är i alla fall mina tankar.

Vi bor i ett kallt land. När man talar om värme så är det tre saker man menar: Varmvatten (som inte alls kommer att nämnas i detta inlägg). Isolering (som har ett helt eget inlägg). Och slutligen värmekälla för uppvärmning av själva boutrymmet.

För mig är det viktigt att värmesystemet: a/ klarar att värme boutrymmet, b/ är något sånär resilient. Med resilient menar jag att inte allt ska hänga på ett system och på så vis vara beroende av att inget går fel. Som exempelvis om strömmen går. Jag har tre olika värmesystem i Lorry som vart och ett klara av att värma bodelen om så skulle behövas. MEN! Min lösning har en brist som jag kommer fram till framöver i detta inlägg.

Olika värmekällor

Vattenburen värme

Hemma har många av oss någon form av vattenburen värme i form av element eller golvvärme (dessa två finns också i elvariant). Detta alternativ är inte alls ovanligt i husbilar eller husvagnar. Fördelen är att det ger en jämn och stabil värme. För mig är det för mycket jobb att bygga in någon form av vattenburen värme och jag behöver fortfarande en värmekälla (något som värmer upp vattnet i elementen eller golvvärmen). Dessutom är jag rädd för vad som skulle hända om allt fryser på grund av kylan.

Källa Kabe.se

Elvärme

Man skulle ju kunna tänka sig att man har någon form av elpanna eller helt enkelt ställer in två kupévärmare i husbilen. Problemet är att det går åt massor av el för att värma upp ett utrymme. För oss som har tänkt fricampa är detta inget alternativ. Låt mig förklara: Ett 230 Ah (60 Kg riktigt stort) 12 volt GEL-batteri har c:a 2760 watt energi. Av dessa 2760 watt kan vi använda hälften c:a 1380 watt. En kupévärmare har en förbrukning på c:a 2000 watt vid full effekt. Om vi kör kupévärmaren på halva effekten innebär det att vi kan använda värmaren i c:a 1 timma och 20 min innan batteriet är slut. Inte mycket till fricampning det inte. Har man inte fri tillgång till el som t.ex. en uppställd husvagn så är detta inget alternativ.

 

Gasolvärme

När man bränner gasol (propan och butan) bildas koldioxid och vatten. Med andra ord bildas det väldigt mycket fukt vid förbränning av gasol. Fukt är ju något som vi som husbilsägare inte vill ha. Det alternativet går alltså bort.

Kombisystem

Det finns ett antal kombisystem där man kombinerar olika varianter t.ex. el och diesel. Min uppfattning är att dessa är ganska dyra i inköp (Truma Combi D6E kostar c:a 45.000,00 kronor). Känner man att man har pengarna är säkert detta en bra lösning.

Vedspis

Det finns en hel del självbyggen som har någon form av vedspis. Detta ska nog mest ses som ett komplement till övrig värme.

Det jag valde: Dieselvärmare

Jag har två stycken dieselvärmare varav den ena är kopplad till bilens stora bränsletank och den andra har en egen liten tank. Det finns många olika tillverkare av dieselvärmare till exempel tyska kända Ebersprächer från Tyskland.

Mina är dock billigare kopior från Kina (även kallade kina-värmare). För att få ett stabilare bränsleflöde har jag dock bytt medföljande bränsleslag till en stabilare.

Utöver dessa två dieselvärmare har jag också det värmeagregat som sitter på själva lastbilsskåpet.

Var är haken med mitt system?

Jo! Systemet är beroende av 2 energikällor: Den ena är elen för att få igång dieselvärmarna. Det som räddar upp situationen är att två av värmarna går på bodelsbatteriet och det tredje systemet går på lastbilens batteri. Den andra energikällan är diesel. Tar dieseln slut eller fryser (c:a -42°C) så alstras ingen värme.

Men av alternativen tyckte jag att detta vara det bästa till ett rimligt pris.

Missa inga steg i husbildbygget, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook och 4000mil_bygger_en_husbil på Instagram.

2 kommentarer

  1. Kenneth

    TACK…HAR PRECIS KÖPT EN PLÅTIS (VW)… SOM JAG MED SJÄL OCH HJÄRTA SKA BYGGA TILL CAMPER…FICK MED EN DIESELVÄRMARE SOM JAG SJÄLVKLART VILL INSTALLERA… FICK BRA INFORMATION AV DIG… HOPPAS ATT ALLT FUNKAR…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.