Nu under vår resa till Slovenien tvingades vi ändra planerna med kort varsel. Vi bodde därför på två olika hotell i orten Bled. Ett som vi bokade på plats för den omplanerade natten och ett som vi bokat via booking.com flera månader i förväg.

Dessa två hotell hade båda sina pros and cons men på helt olika sätt. Vi kom därför att fundera en hel del på de här med hotell och vad som är viktigt (viktigast) med ett hotell för att man ska trivas och vara nöjd. Dvs om man nu prompt inte kan få allt på samma gång, vilket för all del också händer rätt ofta.

Så, som en liten tankelek att fundera över, vilket av dessa två hotell väljer du om du måste välja ett?

Priset på de båda hotellen var ungefär lika, nr 2 någon hundralapp dyrare.

1.Guesthouse Mlino

Här bodde vi en natt. Hotellet låg vackert precis vid Bled-sjön, men med en livligt trafikerad väg emellan. Bled centrum låg 1,5 kilometer bort. Vårt rum låg en trappa upp med utsikt mot sjön. Inredningen såg ut att vara från 70-talet. Badrummet var dock nyare.

Rummet var litet och hade ingen AC och blev varmt under natten. Det gick inte att ha fönstret öppet eftersom trafiken från vägen störde under större delen av natten. Under kvällen och natten störde även ljud från förbipasserande fotgängare och även andra hotellgäster som kom sent hem.

Personalen på både själva hotellet och restaurangen var mycket trevliga och måna om att vi skulle trivas. Ägaren gav oss en karta och märkte ut var vi hade bästa utsikten över sjön, en plats som vi annars kanske inte skulle ha hittat till.

När han såg våra svenska pass, önskade han oss lycka till i kvällens fotbollsmatch mot Schweiz.
Vi fick även en kupong som gav oss varsitt glas mousserande i restaurangen.

Penzion Vila Preseren

Detta hotell låg i Bled centrum med direkt sjöläge och mycket nära slottet. Vi har svårt att tänka oss ett mer strategiskt rätt läge i Bled.

Även dessa rum var små men lite mer ”up to date” än Guesthose Mlino. Dock ingen lyx och flärd på något sätt, utan fortfarande ganska basic.

Här fanns dock igen störande väg, utan nätterna var knäpptysta. AC fanns. Vi sov alltså mycket bra här och hade ett perfekt läge i stan.

När vi anlände till Penzion Vila Preseren, var allt stängt, låst och öde. En skylt hänvisade hotellets gäster till restaurangen på sjösidan. Här var det full fart. Hög musik och stressade servitörer och svårt att få kontakt. Inget välkomnande utan en check-in genomfördes mitt i köks- och barbestyren. Svårt att höra i musiken och man fick hela tiden kliva åt sidan när någon skulle springa förbi med disk. Men kände tydligt att personalen tyckte att vi störde och att man gärna ville att vi skulle märka det.

De två gånger vi besökte restaurangen utanför frukosten var man öppet otrevlig och noga med att förklara för oss att saker och ting var vårt fel. Vi hade tex fått en rabatt-check på 10% i restaurangen, men den hade vi visat för sent, så någon rabatt kunde det inte bli frågan om.

Man skällde också på oss för att vi gick till baren och beställde kaffe i stället för att sätta oss vid ett bord. När vi sa att vi ville ta med kaffet på rummet, förklarade man för oss att vi skulle ha sagt det först så att de sluppit skälla på oss. De kunde ju inte veta vilka som bodde på hotellet!

När vi checkade ut såg vi på en skylt att hotellets gäster fick ta vattenflaskor gratis. Det hade ingen berättar för oss tidigare.

Så alltså. Perfekt nattsömn och perfekt läge, dvs de två saker som man normalt sett tycker är de viktigaste faktorerna när man bokar hotell, men att man måste stå ut med dryga kypares ganska otrevliga behandling under sin vistelse. Eller trevlig stämning och trevlig personal men störd nattsömn?

Svårt val eller självklart? Vilket hotell skulle du ha valt?

Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook för mer reseinspiration i ditt flöde.

 

Tags

18 Comments

  1. Johanna Petersson

    Svårt val! Men att få känna sig välkommen är en underbar känsla som jag tror vinner över sömnbrist. Man får satsa på att sova middag på nån strand då kanske 😉

    • Gunilla Yourstone

      Och sover man dåligt en natt, så sover man som en stock nästa? Trots lite oljud.

  2. Hue Schmidt

    Hm, eftersom jag är en person som inte fungera utan sömn väljer jag nog att stå ut dålig service…🙄

  3. Hm, det sistnämnda har jag ätit ”Bledkaka” på och fick helt ok service men det här lite sura påminner mig om att det är så jag uppfattar Bled jämfört med alla andra ställen jag besökt i Slovenien. För mig utan bil är läget alltid viktigt dock.

    • Gunilla Yourstone

      Exakt vår uppfattning. Alla ställen inne i själva Bled verkade ha dålig mat och dålig service. Så på det sättet bättre att på lite utanför. För där var alla trevliga.

  4. Sydafrika

    Utan tvekan alternativ 1! Lite dålig nattsömn kan jag stå ut med en natt eller två om det kompenseras med ett personligt och trevligt bemötande. Reser alltid med öronproppar vilket kan ta bort det mesta av störande ljud. Att bidra till någons lönsamhet som bara tycker man är till besvär är mer störande än de flesta oljud.

    • Gunilla Yourstone

      Det var ju faktiskt genialt. Öronproppar löser allt och man kan i lugn och ro bo på 1:an! 🙂

  5. emolis

    Alternativ två går bort. Avskyr sura miner och vill inte känna mig i vägen när jag betalar för ett hotell. Jag tar lätt åt mig av otrevligt beteende så nä tack. Alternativ ett låter ändå mysigt tycker jag, trots dålig sömn.

    • Gunilla Yourstone

      Vi känner också att vi principiellt inte ger våra pengar till ställen där man inte är trevlig. Alternativ 1 VAR mysigt! Kanske rum mot baksida? (fast det ingick ju inte i alternativen man fick välja 🙂 )

  6. Trist att fina hotellet hade otrevlig personal!! Hade valt de mysiga hotellet med trevlig personal men med oljud från motorväg 🙂

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är som attde ibland inte tycker att de behöver bry sig bara för att de har ett bra läge!
      Dock bor vi på ett hotell i Piran, Hotel Piran, som har bästa läget och bästa servicen.
      (vägen var en vanlig väg, inte motorväg som tur var)

  7. Ja, absolut ett välkomnande hotell framom sur personal ! Man kan ju undra om personalen var på kant med ägaren och överarbetade och tog ut det på gästerna? Ett sånt hotell vill man inte gynna! Så absolut hade valt nr 1 om jag vetat vad som väntar. Bodde en gång i Kroatien på ett hotell med underbar sjöutsikt och lugnt fint läge, måste begära om allting till rummet som saknades, så störde receptionen stup i kvarten första 2 dygnen. Första natten rasade sängen ihop för min dotter dessutom! Men de hade en otrolig allt i allo som kom på stubben och fixade allt med glatt humör!Så man kände ingen irritation över felen! Allt fixade sej o vi blev bekanta med personalen 🙂 Då vi åt middag i restaurangen jobbade han som vår servitör. Vi frågade om han alltid jobbade från morgon till kväll. Ja sa han i 9 mån sen åker han till sin hemby 3 mån. Och jag har ingen Facebook så jag hinner jobba!

    • Gunilla Yourstone

      Det var vår tanke också. Att de kanske var underbemannade och sura på chefen, eller nåt.
      Håller med om att man kan ta många fel om de rättas till och med ett leende.

  8. Åh såå vackra bilder. Jag drömmer oxå om Slovenien. Verkar vara såå vackert!

    Åh ja jag kommer ju ifrån Söderbärke. Vi är ju r uppe några gånger varje år. Mina föräldrar och släktingar bor där.

    Kramar

    • Gunilla Yourstone

      Sitter hemma hos pappa nu. Det var en Gröndahl som körde buss och taxi, säger han. Släkting till dig, antar jag? 🙂
      Jag namedroppar lite; farmor hette Linnéa Dahlgren, min faster, som bor kvar i Söderbärke, Vivianne Timonen.

  9. Anna-Lena

    Jag hade tagit alternativ två definitivt. Otrevlig personal kan jag stå ut med, brukar tänka att ”så gör dom tydligen här” , man kan ju aldrig vara säker på om det är ”landets sed” eller om dom hade en dålig dag eller om deras chef är en psykopatisk tyrann…. Alltid trevligt med trevlig personal, men, om dom inte vill buga och bocka för mig, so fine, om jag är nöjd med omgivningen så har jag förbiseende. Förutom om någon försöker ”lura” mig eller dylikt för då går proppen 😀

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är ju ett pragmatiskt sätt att se det faktiskt, ”så gör de tydligen här”. Ganska bra för blodtrycket. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *